Célegyenesben
Egy nagyon fontos téma: vajon nem-e az a baj, hogy a takarító cégek nem jól kezelik a szerződéskötési folyamatot? Nehéz és egyben kínos kérdés, de mégis azt látom, hogy a baj gyökere mégiscsak itt van. Két napja tesztelek egy vizsgarendszert, ami egyben új gondolkodás is, az eredmények meggyőzőek.
Nézzük meg a folyamatot lépésről lépésre
Szerintem az teljesen rendjén van, ha a megbízó nem veszi komolyan a takarítási szolgáltatás beszerzését. Az viszont egyáltalán nincs rendjén, ha a takarító cégvezető alárendeli magát a komolytalanságnak és hagyja magát megvezetni. Az új feladatsor lényege, hogy miként lesz egy „nagy” tételnorma a sok „kis” tárgyi normából. A cél egyben az is, hogy a szolgáltatásvezető hallgatónak van egy bizonyos szabadsága abban, hogy a tételt miképpen fogalmazza meg és állítja össze. Ez ugyanis a piaci verseny lényege. Az ideális szolgáltatási jegyzék, ahol lehet nem konkrét eljárásokat és technológiákat fogalmaz meg, hanem egy bizonyos szintet (vevői elvárást), amihez, aztán a szakma rendel, egy szerinte megfelelő végrehajtási rendszert. Ebben lehetnek eltérések és ez a jó verseny lényege.
Szolgáltatási jegyzék
Egy jó szolgáltatási jegyzék egyértelműen és szakmailag érthetően fogalmazza a meg a feladatot. Ez lehetne egy sztenderd is, de a szakma erre még nem érett meg és hát ereje sem lenne egyelőre ezt végigvinni. Ettől függetlenül ez egy nyitott kérdés, amivel foglalkozni kéne. Rendkívül fontos kérdés, hogy a szolgáltatási jegyzék tétel vagy tárgyi szintű legyen. A „tétel” egyszerűbb lenne és ilyenek vannak is forgalomba. Itt egy példa: szj_a-korterem.pdf
Viszont, ha abból indulunk ki, hogy lenne az egészséges verseny helye a rendszerbe, akkor „tárgyi” sztenderdekre lenne szükség és aztán a szakértők értékelhetnék-e azt, hogy a pályázó úgy határozta-e meg a tételt, hogy teljesít-e minden tárgyi sztenderdet.
Tárgyi sztenderd
A tárgyi sztenderd tulajdonképpen egy adott felület szakszerű tisztítás-technológiai karbantartásának leírása, az egész életciklust figyelembe véve. Ilyenek is vannak, hiszen jogszabály kötelez minden gyártól, hogy mellékeljen ilyent a termékéhez. A probléma csak ott van, hogy ezek vagy nagyon egyszerűek, vagy elavultak, vagy csak egyszerűen komolytalanok.
Tétel
Egyszerre ellenőrzésre bocsájtott tárgyak összessége. Tehát a tétel nem csak munkaszervezési kérdés, hanem egyben minőségmérési „rendszer” is, ami biztosítja, hogy a szolgáltatás igazoltan átadható legyen.
FŐTÁBLA
Mindezek az adatok egy egységes dokumentumba összefoglalva, jól áttekinthetők. Viszont kell az állhathatósság is, hogy ne kötök másképp szerződést, csak ha a szerződés melléklete egy jó FŐTÁBLA. Miért is? Mert ez védi meg a céget attól, hogy eltorzuljanak a megbízó és megbízotti viszonyok. Ez a „kályha” ahonnan mindig kiindulunk.
A FŐTÁBLA tételnormái
A FŐTÁBLA a SLA fülén sorok vannak. Ezek a sorok tételek. Ma még, ha egyáltalán van FŐTÁBLA, a sorokat a megbízó határozza meg, vagyis azzal, hogy lusta vagy nem hozzáértő, nem a takarítandó tárgyakat adja meg, és ezzel megszüntet egy szakmai versenyzési területet. Nyilván ebbe cinkos a takarítócég vezető is, hiszen hagyja az eseményeket maguktól folyni és nem mer, vagy nem tudja, hogyan avatkozzon be a rendszerbe.