A takarítási szolgáltatás definiciója

Az, a formailag és tartalmilag megítélhető
bizalmi, dokumentált és
a megrendelői elvárásoknak megfelelően integrált szolgáltatás,
amely során, egy előre meghatározott területről,
az oda nem való és ott valamilyen kockázatot jelentő anyagokat
tartják távol vagy távolítják el,
tervezett időben,
szakszerű módszerekkel és
pontos elszámolási rendszerben.

A definiciónak három megközelítése is lehet

Takarítási szolgáltatások megrendelői

Ez egy olyan szolgáltatás, amely bőséges kinálatban áll rendelkezésre a piacon. A szolgáltatás viszonylag homogén minőséget mutat a piacon, nem jellemző a kategória diferenciálódás. Ennek megfelelően az alap megkülönböztetési taktika a szolgáltatási díj mértéke. A miniőségi követelményeket a szolgáltatási jegyzékekben rögzítik.

Takarító cég felsővezetői

A takarítási szolgáltatások iránt van egy alapvető igény. Az igények igazából a háztartási megközelítésen nyugszanak, a szolgáltatás lényege, hogy valakinek, akinek nincs jobb dolga, az végezze el. A cégvezetők aljaiban nem tekintik szakmunkának és nem is e szerint árazzák kinálatukat.

Takarítócégek szolgáltatásvezetői

A takarítási szolgáltatások megvalósítása során a középvezetők komoly küzdlelmet vívnak annak érdekében, hogy rosszúl fizezett, nem hozzáértő és demotivált emberekkel, egyre magassabb teljesítménykövetelményeket valósítsanak meg.. Számukra a kompetenciának van értéke és jelentsége is.
A piac működése is két oldalról közelíthető meg

A költségvezérelt piac

Az a megközelítés, amikor ismert módszertan szerint, ismert (adott esetben jogszabályokban rögzített) elemekből kiszámolható egy adott követelmény szintet megvalósító szolgáltatás díja.

Az értékvezésrelt piac

Az a megközelítés, amikor a díj meghatározója a kereslet/kinálat aktuális helyzetében, adott esetben akár további alkuk eredményeképpen létrejövő szolgáltatási díj, függetlenül a szigorúan közgazdasági összefüggésektől.

A piac helyzet, nem egyértelműen ilyen vagy olyan. Azonban az a helyzet, hogy a takarító szektor teljes mértékben szabályozatlan és sem adminisztratív sem pedig szakmai küszöb nincs, szinte bárki beléphet  a piacra. Ennek eredményeképpen azt jól látható, hogy a piac inkább eredményevézelten működik, de a résztvevők a nagy piaci versenyben inkább a leértékelés takatikáját választják.
Egyébként teljesen reálisan, mert valójában a saját értékrendjük, a szakmai tájékozatlanságuk és hozzánemértésük viszonylatában teszik ezt!
A megrendelői oldalnak, aki szakmailag szintén tájékozatlan, nem marad más hátra, mint az irreálisan magas árakat kiszűrve kiválasztani egy szolgáltatót, ami ajánlat szintjén megfelelőnek látszik.
A szakma felvilágosultabb szereplői ezt a folyamatot késégbeesetten nézik, de egy ponton túl feladják, a nem túl szilárd elveiket és belépnek a emebkereskedelembe. Mert, hogy ezek a szervezetek nem tekintehtők valódi szolgáltató szervezeteknek, mert személyzetüket nem vállogatják és nem fejlesztik, alkalmazott technológiák háztartási szinten vannak és ráadásul nincs semmilyen valódi irányítási és belső ellenőrzési rendszerük. Egyszerűen csak nehézsorsú embereket közvetitetenek..

Van az éremnek másik oldala is!

Természetesen, ha nem is nagy tömegben, de a piaci kinálatnak van egy másik szegmense is. Amit olyan cégek alkotnak, akik komolyan veszik a megrendelőt, saját magukat és munkatársaikat is. Akik mindennél elöbbre tartják a szakszerűséget, a cég adminisztartív szervezésében és irányításában de a munkatársak által követett technológiai fegyelem priorításiban is. Ezek a szervezetek vállogatják a munkára jelentkezőket, életpálya modellt kínálnak számukra és garantálják, hogy értékes erőforrásként tekintenek rájuk. Ezek a cégek folyamatosan fejlesztenek és olyan technológiákat probálnak meghonosítani, amik nem csak egy magsabb minőséget képviselnek, hanem a hatékony munkavégzést is lehetővé teszik.
Sajnos ezen cégek fejlődésének sok akadálya és buktatója van, ami részben a takarítás alacsony társadalmi elsimerésén, másrészt pedig a megrendelői paic tájékozatlanságán múlik. Ezért a szektor résztvevőink még nagyon sok minden meg kell tenniük annak érdekében, hogy ezeken az évezredeken keresztül kialkult helyzeten változtassank. Ennek alapvetően több takatikája is lehet: talán a lefontosabb, hogy a szervezetek vezetői kifogástalan szintre emeljék szaktudáukat, ezt követően kövessenk mindent, hogy munkatársaik is elérjék a poziciók betöltéséshez szükséges tudást és készségeket. Ezt követően nyilván aztán az eredmények majd beszélnek... Ide tartozik az is, hogy a szektor elöbb utobb nem kerülheti el, hogy megalkossa a szakma szabványait és lépjen egy szintet a szolgáltatások értékesítési stratégiájában is.

Folyamatos, átalánydíjas takarítási szolgáltatás

Folyamatos, karabantartó takarítási szolgáltatás

Időszakos, nagytakarítási szolgáltatás

Minőségi követelmények (SLA) szerint meghatározott, teljeskörű szolgáltatás, amely az év egészében fenntartja  a tiszta szintet. A szolgáltató a szerződés teljestése közben napi, átmeneti és alaptisztítási eljárásokat és technológiákat alkalmaz.  A meghatározott minőségi szint fenntartása a szolgáltató felelőssége. Ennek megfelleő ember és technika a szolgáltatás része.
Tevékenységi (szolgáltatási) jegyzék szerint végzett napi és ritkább gyakoriságú feladatokat tartalmazó részleges szolgáltatás.  A szolgáltató csak a végrehjatásért és annak szakszerűségért felelős. Ezen túlmenően a terület minőségi szintje a megrendelő 100%-os felelőssége. Ennek a szolgáltatásnak szerves része kell, hogy legyen az időszakos NAGYTAKARÍTÁS
Olyan időszakos takarítási szolgáltatás, amely során egy meghatározott szolgáltatási jegyzék szerint, különböző felületeken végeznek. A nagytakarítási szolgáltatás lehet durva építőipari nagytakarítás vagy egészen a legapróbb részletekig kiterjedő pipere takarítás. A nagytakarítások alapvetően a feladatlista szerint különböztethetőek meg, jellemző kategóriák nincsenek, a különbség minden esetben az, hogy adott feladatlistában van-

Időszakos  belső vagy külső alaptisztítás

Olyan időszakos tisztítás, amely egy adott ALAPTISZTÍTÁSI szintnél nem rosszabb állapotban lévő felületre/felülettípusra vonatkozik és célja a felület eredeti állapotának visszaállítása, függetlenül attól, hogy az adott felület külső vagy belső felület. 

Időszakos, felújítás jellegű tisztítások

Olyan időszakos tisztítás, amely egy adott ALAPTISZTÍTÁSI szintnél rosszabb állapotban lévő felületre/felülettípusra vonatkozik és célja a felület eredeti állapotának visszaállítása. Ebben a szolgáltatásban alkalmazott eljárások a csiszolás és a mechanikus illetve a vegyi-mechanikus polírozás és a különböző impregnáló illetve védőrétegek felvitele.

Hogyan tudunk tovább haladni ezen a vonalon?

Megkezdtem egy a megrendelőknek szoló takarítási szakkönyv összeállítást. Természetesen sok anyag van már készen, de azok elsősorban a takarítóknak vagy a szolgáltatásvezetőknek szólnak. Most egy olyan könyv összeállítása-megírása cél, ami kifejezetten a megrendelőknek szól és reálisan mutaja be a szektor sajátosságait. A cél egyértelmű, sokan úgy látjuk a megrendelői szektor edukációra szórul.
Magam már több mint két évtizede okatok a Budapest Műszaki Egyetem Mérnöktovábbképző Intézetében a Létesítménygazdálkodási posztfraduális képzésben. Az eltelt idő alatt sok féle tapasztalatot gyűjtöttem össze és ezek most nóbizonyos szempontból alapot szolgáltatnak ehez a könyhőz.
Ugyankkor fontosnak tartom, hogy a piac résztvevői is megfogalmazzák álláspontjukat ezen a területen, hiszen rendkivül fontos szempont, hogy ök hogyan élik meg a mindennapokat. Tehát várom a visszajelzéseket

"Vélemény/hozzászólás"










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!
Ha támogatni akarod ezt a projketet, lépj be a kulbba. 1 000 Ft/hó tagsági díj mellett, minden két hónap végen megkapod a köny aktuális állapotát digitális formában. Ebben az esetben nem csak az összefoglaló táblákat látod majd, hanem a köny összekötő szövegét is.
Az űrlap nem jeleníthető meg!