Perspektívák a képzésben
Tudom egyik oldalról jó, hogy szakma a takarítás, a másik oldalról, nem mert szakmunkás bért kell fizetni az embereknek. Nagyon jó dolog, hogy szakma vagyunk, de azért boldogan vesszük igénybe a szakképzettség nélküliek foglalkoztatása után a kedvezményt. Kérdés, tehát adott:
Mit gondolunk?
A piacon való megmaradás egyetlen útja, hogy elég olcsók tudjunk lenni? Vagy valójában van egy minőségi harc is kibontakozóban, csak egyelőre ezt a kesztyűt még csak nagyon kevesen akarják felvenni?
Az olcsóság következménye a gyenge szolgáltatás. Ami egyébként a szolgáltató szemében drágának tűnik és elkezd a visszaszervezésben gondolódni. A fapados légitársaság segít eljutni A-ból B-be relatíve olcsón, és közben megmutatja, hogy miről maradtál le. Az olcsó takarítás tönkreteszi a szakma hírnevét, eltántorítja a munkavállalókat és a megrendelők úgy érzik, hogy mindezt ők is meg tudják csinálni és még olcsóbb is lesz. Tehát az árharc nem vezet sehova.
A minőség alapja a megfelelő technológia és a tudás
Alapszinten nyilván a tervezői tudás. Itt jön be, hogy milyen technológia és hatásfok. Ehhez azonban kell a technológiát alkalmazni tudás és hát az illemtan, házirend betartása.
Kilépni a régi kerékvágásból nem egyszerű és nem is veszélytelen. Benne maradva viszont egyértelműen veszélyes, mert egy adott pillanaton túl a kormányunk szükségtelenné válik. Amit én kínálok erre az egy valami, az nem fogja megváltani a világot, de sokat, segíthet abban, hogy a kitörés megvalósuljon.
Időről időre a technológiák megváltoznak, átalakulnak, megújulnak. Ha valaki az elmúlt 18 év képzéseit végig tudná nézni, azt láthatná, hogy iszonyatos fejlődés ment végbe. Ez nem túlzás, a KonfirMATISZ anyagokhoz és a 40 órához képest ma az ennek megfelelő Intézménytakarító ég és föld. Az Intézménytakarító képzés ma 200 óra és ennek 30%-a, vagyis 60 óra elmélet. Abban az esetben, ha az illető semmilyen tudással nem rendelkezik. Ha néhány éve már takarít, és jó cégnél van, akkor lehet, hogy ennek 20 vagy éppen a 80%-val is tisztában van.
Mielőtt, egy lépést fel és egyet előre is!
Az én meglátásom az, hogy ma az a legnagyobb problémánk, hogy nem tudjuk jól megfogalmazni és elképzelni az ideális helyzetet. A másik pedig, hogy az alkalmazottak abszolút nincsenek tisztában a szakmai szintkülönbségekkel, mindenki tökéletesnek érzi magát. A harmadik pedig az, hogy nem erőltetjük a hierarchia kialítását, minden takarítót egy kalap alá veszünk. Persze vannak már nagytakarító csapatok, bizonyos cégeknél, de ezek sem esnek különösebben szigorú szakmai elbírálás alá.
Nézzük a konkrét lépéseket:
A jövőben lesznek különböző szakmai napjaim. Ebből, az első most lesz július 10-én a Szolgáltatásvezető szintnek. Természetesen majd lesz Intézménytakarító, Önjáró gépkezelő és Szakmunkás is. Ez a nap nem csak annak fontos, aki még nem rendelkezik az adott szakmai szintű végzettséggel, hanem annak is, aki már rendelkezik a bizonyítvánnyal.
A tudás hatalom! Ugyanakkor előnyökkel is jár. Minden szakmai nap díjából 50% kedvezmény kap, aki az adott szintű végzettséggel már rendelkezik!
Minden ilyen szakmai napnak az a célja, hogy:
- Bemutassa az éppen aktuális tananyag egészét/koncepcióját (ami folyamatosan fejlődik) egy könyv formájában. A verziószámok 1.0 indulásúak, ha kisebb változtatást hajtok végre a második szám változik, ha nagyobb mértékű a változás az első szám változik. A nap díjában benne van, hogy az adott könyvet szerző dedikálással mindenki megkapja.
- Kiemeljen egy vagy két fontos elemet a tananyagból és ezzel kapcsolatban a megismertetés mélyebbre megy, hogy megpróbálja feltárni ennek jelentőségét, szerepét a rendszeren belül. Ez egy betekintést enged a képzés minőségébe és ugyanakkor azoknak is szól, akik érzik magukban az erőt, hogy bekapcsolódjanak a házi vagy a központi képzésbe.
- Lebonyolítson egy előzetes tudásfelmérést, ami több szempontból izgalmas. A kiértékelést mindenki egyénileg végzi el a közös megbeszélés alapján. Tehát senki nem fogja látni a másik eredményét. Akik pedig ez alapján belépnének a képzésbe, kaphatnak ajánlatot arra vonatkozóan, hogy a hiányzó tudást miképpen és milyen tanfolyam keretében szerezhetnék meg. Akik pedig már rendelkeznek az adott bizonyítvánnyal kapnak egy visszaigazolást, hogy éppen hol tartanak.
- Elősegítse azt, hogy hasonló tudásszintű emberek találkozzanak, esetleg tanuló közösséget formáljanak és elinduljanak a megismerés útján.
Július 10-én indulunk a Szolgáltatásvezető szinttel és augusztusban már megcélozhatjuk az intézménytakarító szintet, szeptemberben pedig a szakmunkást.