Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Perspektívák a képzésben

Perspektívák a képzésben
2018.06.29.

Tudom egyik oldalról jó, hogy szakma a takarítás, a másik oldalról, nem mert szakmunkás bért kell fizetni az embereknek. Nagyon jó dolog, hogy szakma vagyunk, de azért boldogan vesszük igénybe a szakképzettség nélküliek foglalkoztatása után a kedvezményt. Kérdés, tehát adott:

Mit gondolunk?

A piacon való megmaradás egyetlen útja, hogy elég olcsók tudjunk lenni? Vagy valójában van egy minőségi harc is kibontakozóban, csak egyelőre ezt a kesztyűt még csak nagyon kevesen akarják felvenni?

Az olcsóság következménye a gyenge szolgáltatás. Ami egyébként a szolgáltató szemében drágának tűnik és elkezd a visszaszervezésben gondolódni. A fapados légitársaság segít eljutni A-ból B-be relatíve olcsón, és közben megmutatja, hogy miről maradtál le. Az olcsó takarítás tönkreteszi a szakma hírnevét, eltántorítja a munkavállalókat és a megrendelők úgy érzik, hogy mindezt ők is meg tudják csinálni és még olcsóbb is lesz. Tehát az árharc nem vezet sehova.

A minőség alapja a megfelelő technológia és a tudás

Alapszinten nyilván a tervezői tudás. Itt jön be, hogy milyen technológia és hatásfok. Ehhez azonban kell a technológiát alkalmazni tudás és hát az illemtan, házirend betartása.

Kilépni a régi kerékvágásból nem egyszerű és nem is veszélytelen. Benne maradva viszont egyértelműen veszélyes, mert egy adott pillanaton túl a kormányunk szükségtelenné válik. Amit én kínálok erre az egy valami, az nem fogja megváltani a világot, de sokat, segíthet abban, hogy a kitörés megvalósuljon.

Időről időre a technológiák megváltoznak, átalakulnak, megújulnak. Ha valaki az elmúlt 18 év képzéseit végig tudná nézni, azt láthatná, hogy iszonyatos fejlődés ment végbe. Ez nem túlzás, a KonfirMATISZ anyagokhoz és a 40 órához képest ma az ennek megfelelő Intézménytakarító ég és föld. Az Intézménytakarító képzés ma 200 óra és ennek 30%-a, vagyis 60 óra elmélet. Abban az esetben, ha az illető semmilyen tudással nem rendelkezik. Ha néhány éve már takarít, és jó cégnél van, akkor lehet, hogy ennek 20 vagy éppen a 80%-val is tisztában van.

Mielőtt, egy lépést fel és egyet előre is!

Az én meglátásom az, hogy ma az a legnagyobb problémánk, hogy nem tudjuk jól megfogalmazni és elképzelni az ideális helyzetet. A másik pedig, hogy az alkalmazottak abszolút nincsenek tisztában a szakmai szintkülönbségekkel, mindenki tökéletesnek érzi magát. A harmadik pedig az, hogy nem erőltetjük a hierarchia kialítását, minden takarítót egy kalap alá veszünk. Persze vannak már nagytakarító csapatok, bizonyos cégeknél, de ezek sem esnek különösebben szigorú szakmai elbírálás alá.

Nézzük a konkrét lépéseket:

A jövőben lesznek különböző szakmai napjaim. Ebből, az első most lesz július 10-én a Szolgáltatásvezető szintnek. Természetesen majd lesz Intézménytakarító, Önjáró gépkezelő és Szakmunkás is. Ez a nap nem csak annak fontos, aki még nem rendelkezik az adott szakmai szintű végzettséggel, hanem annak is, aki már rendelkezik a bizonyítvánnyal.

A tudás hatalom! Ugyanakkor előnyökkel is jár. Minden szakmai nap díjából 50% kedvezmény kap, aki az adott szintű végzettséggel már rendelkezik!

Minden ilyen szakmai napnak az a célja, hogy:

  1. Bemutassa az éppen aktuális tananyag egészét/koncepcióját (ami folyamatosan fejlődik) egy könyv formájában. A verziószámok 1.0 indulásúak, ha kisebb változtatást hajtok végre a második szám változik, ha nagyobb mértékű a változás az első szám változik. A nap díjában benne van, hogy az adott könyvet szerző dedikálással mindenki megkapja.
  2. Kiemeljen egy vagy két fontos elemet a tananyagból és ezzel kapcsolatban a megismertetés mélyebbre megy, hogy megpróbálja feltárni ennek jelentőségét, szerepét a rendszeren belül. Ez egy betekintést enged a képzés minőségébe és ugyanakkor azoknak is szól, akik érzik magukban az erőt, hogy bekapcsolódjanak a házi vagy a központi képzésbe.
  3. Lebonyolítson egy előzetes tudásfelmérést, ami több szempontból izgalmas. A kiértékelést mindenki egyénileg végzi el a közös megbeszélés alapján. Tehát senki nem fogja látni a másik eredményét. Akik pedig ez alapján belépnének a képzésbe, kaphatnak ajánlatot arra vonatkozóan, hogy a hiányzó tudást miképpen és milyen tanfolyam keretében szerezhetnék meg. Akik pedig már rendelkeznek az adott bizonyítvánnyal kapnak egy visszaigazolást, hogy éppen hol tartanak.
  4. Elősegítse azt, hogy hasonló tudásszintű emberek találkozzanak, esetleg tanuló közösséget formáljanak és elinduljanak a megismerés útján.

Július 10-én indulunk a Szolgáltatásvezető szinttel és augusztusban már megcélozhatjuk az intézménytakarító szintet, szeptemberben pedig a szakmunkást.

 

Vissza

Szakanyag megrendelő
















A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!
Kapcsolat

+36-70-317-5641

tiborritz@gmail.com

Kövessen minket