Minőségbiztosítás és minőségmenedzsment
Az idén már át kell állni az ISO 9001: 2015 szabványra és ez rejt magában mindenféle lehetőségeket mindenki számára. Itt nem csak a minősítésre gondolok, hanem az új szabvány, miközben megtartja, sőt erősíti a folyamat jelentőségét, már bevezeti azt a kockázatszemléletű megközelítést és rendkívül gyakorlatias.
Ez ténylegesen is nagyon praktikus gondolkodást alapoz meg egy cég működésében. Az új szabvány sokkal jobban megközelíti a szakmaiságot, mint eddig bármelyik verziója. Amikor elolvasta a szabványt az volt az érzésem, hogy itt most valami egészen nagy előrelépést sikerült megvalósítani.
A fő folyamat és annak kockázatai
Egy takarító cég fő folyamata a szolgáltatás teljesítése. Ez a folyamat a felkészüléssel és a piacra lépéssel kezdődik és az elégedett újrarendelő és másoknak is ajánló vevővel fejeződik be. Azonban ennek a fő folyamatnak rengeteg támogató folyamata is van és a nagy kérdés, hogy ezeket nem csak az operatív folyamatmenedzsment szempontjából kell a jövőben kezelnünk, hanem fel kel tárni a lehetséges kockázatokat is és azok minimalizálási lehetőségeit ki kel alakítani.
Ha komolynak gondoljuk ezt a szakmai, akkor bizony ezekkel a folyamatokkal foglalkozni kell külön, - külön. Gondoljuk végig, nem abból erednek-e a problémáink, hogy bizonyos folyamatokat nem gondolunk elég fontosnak és ezért nem foglalkozunk vele eleget, vagy egyáltalán nem. Ebben az esetben, pedig e folyamatok törvényszerű kockázatai bekövetkeznek.
Az én javaslatom
Az áttérésre magam is kidolgoztam egy rendszert, aminek az elsődleges célja az volt, hogy a lehető legközelebb legyen a takarítócég gyakorlatához, ugyanakkor mutassa meg a fejlesztési lehetőségeket is és rendkívül egyszerű legyen auditálni. Utóbbinak rendkívül nagy jelentősége lesz jövőben és hamarosan jelentkezem, ha túl vagyunk az első auditon. Az alapvető elképzelésem az, hogy most itt a reális lehetőség a mikró és kis cégeknek is az ISO 9001 tanúsítvány megszerzésére. Itt pedig nem is papír a lényeg, hanem az, hogy összehoztam egy rendszerbe a szakmát és szabvány követelményeket és célokat találtam, amik gyökereiben alakíthatják át egy cég napi életét, soha nem remélt módon eredményesé téve azt.