Minőség, az örök kérdés
Aki dolgozik, az tévedhet is! Ez igaz, egy ember tévedhet, egy szervezet viszont nem. Ez az alapja a 100%-os szolgáltatási félőségnek. Ha a megrendelő nem kapta meg a megrendelt szolgáltatást, nem kell kifizetnie. Az izgalmas része ennek pedig az, hogy miként dől el, hogy az elégedetlenség reális vagy nem?
Nyilván a dolog nem ennyire egyszerű
Egy szolgáltatás lényeges sajátossága egy termékgyártáshoz képest éppen heterogenitás mértéke. A szolgáltatás minőség sok mindentől függ kezdve a cégvezetéstől, szolgáltatásvezetőn át, a végrehajtói és nem utolsó sorban a megrendelő igényességétől is. Az, hogy egy cégvezető miképpen hozza össze, hogy az ö cége a lehető leghomogénebb szolgáltatást tudja nyújtani, magas színvonalon, az egy rendkívül izgalmas feladat.
Minőségbiztosítás és –mérés a tisztítás-technológiában
Kezdjük talán ott, hogy szakember nélkül nincs szakma. Ez azt jelenti, hogy ha egy cégben nincs személyi minősítési rendszer, szakmai szint struktúra és belső szakmai verseny, akkor az a cég már nem is játszik ezen a pályán. Természetesen ma még lehet az a koncepció, hogy alapvető takarítási szolgáltatásokat bárki el tud végezni, az nem kell, hogy szakmunkás legyen. Ez igaz is, azonban csak félig. A takarítási szolgáltatás minősége nem csak a látszólag többé kevésbé tiszta felület, hanem még sok minden más. Ilyen a szolgáltatás igazolása is.
Tehát akkor itt izgalmas a helyzet, mert ez azt jelenti, hogy valami paradigmaváltás előtt vagyunk. Amikor arról beszélek, hogy a takarító, a nap végén lefényképezi a leigazolt munkalapját (belső tanúsítvány) és elküldi egy adott email címre, mindenki hüledezik. Pedig egy ilyen rendszer olyan vállalás, amiért a megrendelők szívesen fizetnek. Ehhez képest, csak néhány cég tud ilyent nyújtani a 4 000-ből.
Személyes
Az én álláspontom az, hogy ma nehéz megjósolni azt, hogy a robotok átveszik-e a takarító feladatait. Ha igen akkor nagy kérdés, hogy milyen ütemben és milyen mértékben. Szerintem a fejlődés nem áll meg és a robotok fizikai ügyessége is rohamosan fejlődik, és vannak más irányok is, mint például a hatékony zsiliprendszerek, vagyis a megelőzés.
Ha stratégiát gyártunk, akkor az első nagy kérdés, hogy az igazi nagy változás, az kb. mikor következik be kevesebb, mint 5 év, vagy csak hosszabb idő múlva. Az én érzésem az, hogy kevesebb, mint 5 éven belül, felismerhetetlenül megváltozik a piac.
Piaci környezet/államigazgatás: Ha marad, a jelenlegi kurzus (és miért ne maradna?). Nagymértékben felgyorsul az elektronikus ügyintézés rendszere. Hamarosan általánossá válik a digitális számla és könyvelő cégeknek is majd valahogy át kell alakulniuk, mert 5 évben belül a cégek bevallását is a NAV végzi majd. Ez azt jelenti, hogy a piac átláthatóvá válik, gyorsul a pénzmozgás és elvileg megszűnik a feketegazdaság. Az államnak ez a nagy titkos és egyben utolsó tartaléka, ha az EU pénzek elapadnak.
Megrendelők: A megrendelők megértik és elfogadják a felzárkózás negatív következményeit, azonban igényeik még nagymértékben nőnek. Azzal, hogy többet fizetnek a kapott érték maximálása továbbra is szempont marad.
Szolgáltatók: A szolgáltatók eddig jól bevált mozgásterei nagymértékben szűkülnek, és jó néhány megszűnik. Ezért hirtelen előtérbe kerül majd az igény a jó és szakmaspecifikus szerződések iránt, majd másképp néznek az SLA leírásokra és messze nem lesznek olyan engedékenyek, mint manapság.
Munkavállalók: A legkritikusabb helyzet, ugyanis egyáltalán nem látjuk most, hogy az EU egységes munkaerőpiac miképpen alakul. Egy biztos, a munkaerő korlátozottan fog rendelkezésre állni, és ha a takarítást a cégek nem tudják magasabb társadalmi rangra emelni az előbbiek említett fikciókból semmi nem valósul meg.
Tehát néhány fontos elem, amire már idén jó lenne felkészülni. Ha valakit komolyan érdekel a szolgáltatási folyamatba ágyazott minőségmérés (Főtábla/Hálóterv, Munkaterv, Munkalap, Belső tanúsítvány, Teljesítési igazolás), akkor jelentkezzen a februárban induló MINŐSÉGMÉRŐ 2 napos tréningemre. Jelentkezés itt!
Januárban két rendezvényt is szervezek: