Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Minőség, az örök kérdés

Minőség, az örök kérdés
2018.01.03.

Aki dolgozik, az tévedhet is! Ez igaz, egy ember tévedhet, egy szervezet viszont nem. Ez az alapja a 100%-os szolgáltatási félőségnek. Ha a megrendelő nem kapta meg a megrendelt szolgáltatást, nem kell kifizetnie. Az izgalmas része ennek pedig az, hogy miként dől el, hogy az elégedetlenség reális vagy nem?

Nyilván a dolog nem ennyire egyszerű

Egy szolgáltatás lényeges sajátossága egy termékgyártáshoz képest éppen heterogenitás mértéke. A szolgáltatás minőség sok mindentől függ kezdve a cégvezetéstől, szolgáltatásvezetőn át, a végrehajtói és nem utolsó sorban a megrendelő igényességétől is. Az, hogy egy cégvezető miképpen hozza össze, hogy az ö cége a lehető leghomogénebb szolgáltatást tudja nyújtani, magas színvonalon, az egy rendkívül izgalmas feladat.

Minőségbiztosítás és –mérés a tisztítás-technológiában

Kezdjük talán ott, hogy szakember nélkül nincs szakma. Ez azt jelenti, hogy ha egy cégben nincs személyi minősítési rendszer, szakmai szint struktúra és belső szakmai verseny, akkor az a cég már nem is játszik ezen a pályán. Természetesen ma még lehet az a koncepció, hogy alapvető takarítási szolgáltatásokat bárki el tud végezni, az nem kell, hogy szakmunkás legyen. Ez igaz is, azonban csak félig. A takarítási szolgáltatás minősége nem csak a látszólag többé kevésbé tiszta felület, hanem még sok minden más. Ilyen a szolgáltatás igazolása is.

Tehát akkor itt izgalmas a helyzet, mert ez azt jelenti, hogy valami paradigmaváltás előtt vagyunk. Amikor arról beszélek, hogy a takarító, a nap végén lefényképezi a leigazolt munkalapját (belső tanúsítvány) és elküldi egy adott email címre, mindenki hüledezik. Pedig egy ilyen rendszer olyan vállalás, amiért a megrendelők szívesen fizetnek. Ehhez képest, csak néhány cég tud ilyent nyújtani a 4 000-ből.

Személyes

Az én álláspontom az, hogy ma nehéz megjósolni azt, hogy a robotok átveszik-e a takarító feladatait. Ha igen akkor nagy kérdés, hogy milyen ütemben és milyen mértékben. Szerintem a fejlődés nem áll meg és a robotok fizikai ügyessége is rohamosan fejlődik, és vannak más irányok is, mint például a hatékony zsiliprendszerek, vagyis a megelőzés.

Ha stratégiát gyártunk, akkor az első nagy kérdés, hogy az igazi nagy változás, az kb. mikor következik be kevesebb, mint 5 év, vagy csak hosszabb idő múlva. Az én érzésem az, hogy kevesebb, mint 5 éven belül, felismerhetetlenül megváltozik a piac.

Piaci környezet/államigazgatás: Ha marad, a jelenlegi kurzus (és miért ne maradna?). Nagymértékben felgyorsul az elektronikus ügyintézés rendszere. Hamarosan általánossá válik a digitális számla és könyvelő cégeknek is majd valahogy át kell alakulniuk, mert 5 évben belül a cégek bevallását is a NAV végzi majd. Ez azt jelenti, hogy a piac átláthatóvá válik, gyorsul a pénzmozgás és elvileg megszűnik a feketegazdaság. Az államnak ez a nagy titkos és egyben utolsó tartaléka, ha az EU pénzek elapadnak.

Megrendelők: A megrendelők megértik és elfogadják a felzárkózás negatív következményeit, azonban igényeik még nagymértékben nőnek. Azzal, hogy többet fizetnek a kapott érték maximálása továbbra is szempont marad.

Szolgáltatók: A szolgáltatók eddig jól bevált mozgásterei nagymértékben szűkülnek, és jó néhány megszűnik. Ezért hirtelen előtérbe kerül majd az igény a jó és szakmaspecifikus szerződések iránt, majd másképp néznek az SLA leírásokra és messze nem lesznek olyan engedékenyek, mint manapság.

Munkavállalók: A legkritikusabb helyzet, ugyanis egyáltalán nem látjuk most, hogy az EU egységes munkaerőpiac miképpen alakul. Egy biztos, a munkaerő korlátozottan fog rendelkezésre állni, és ha a takarítást a cégek nem tudják magasabb társadalmi rangra emelni az előbbiek említett fikciókból semmi nem valósul meg.

Tehát néhány fontos elem, amire már idén jó lenne felkészülni. Ha valakit komolyan érdekel a szolgáltatási folyamatba ágyazott minőségmérés (Főtábla/Hálóterv, Munkaterv, Munkalap, Belső tanúsítvány, Teljesítési igazolás), akkor jelentkezzen a februárban induló MINŐSÉGMÉRŐ 2 napos tréningemre. Jelentkezés itt!

Januárban két rendezvényt is szervezek:

Felületspecialista

Reneszánsz 2.0 klubnap

Vissza

Szakanyag megrendelő









A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől












A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!
Kapcsolat

+36-70-317-5641

tiborritz@gmail.com

Kövessen minket