Mi gondol a megrendelő?
A takarítási szolgáltatás nem létkérdés. Egy szervezet számára fontos, hogy legyen takarító szolgáltatás, mert a feladatot ki kell pipálni. Azonban ezerből egy vállaltnál mérik, hogy milyen eredménye van annak, a szervezet eredményessége vagy hatékonysága szempontjából. A több 999 nem foglakozik a kérdéssel meg fogalma sincs, honnan fogja meg.
Tehát amikor a megrendelő, mint létesítménygazda takarítást akar venni, a folyamatban magában nem lát semmi szexit. A látja, hogy a szigorúan vett napi üzemeltetési költségekben a takarítás nagy hányadot képvisel viszont különösebb elégtételt nem ad, mert általában a szolgáltatásokkal körülbelül ugyanazok a bajok vannak. Tehát az ö fejében a takarítási szolgáltatás egy mocsár, amin mindenképpen át kell gázolni, nincs benne sok öröm, viszont van benn sok kellemetlen élmény és meglepetés.
Senki sem látja reálisan a helyzetet, mert a saját hibáira és hiányosságaira senki sem akar ránézni, ezekkel senki sem akar időzni. Ezért aztán általában a helyzet az, hogy a felek egymást okolják minden fiaskó kapcsán. Azzal aztán már nem igazán tőrödnek, hogy ezeket a bajokat miképpen lehetett volna megelőzni.
Nézzük az első gátat
Ahogy most látszik a takarítási szolgáltatások rendszere (15 perces hanganyag) három nap alatt maga mögé utasította a másik tizenhárom hanganyagot. A visszajelzések azt mutatják, hogy ez eddig nem volt egyértelmű sem a megrendelői, sem pedig a szolgáltatói oldalon. Magyarul nagyon sok esetben a megrendelő nem tudta, hogy dízel vagy benzines autót vett és a szolgáltató sem tudta, hogy mit szállított. Nap, mint nap esett mindenki egyik bámulatból a másokba, hogy valami miért nincs úgy, vagy ott, vagy akkor, ahogy elképzelték. A süketek párbeszéde ehhez képest semmi, vagy minden más.
Most már nyugodtan mondhatom, hogy néhányan úgy látjuk, szükség van bizonyos dolgok egyértelműsítésére, még akkor is, ha ez, néhány nagyhallnak nem érdeke. Persze ez a nem érdeke, is relatív, mert valójában senki nem mélyült el abban, hogy ezen a piacon pontosan milyen törvényszerűségek megsértésének elkerülésével kéne élni. Mert ma jó néhány ilyen szabályt, törvény és meg nem fogalmazott irányelvet lépünk át és ennek van következménye. Ugyanakkor nem tudunk ebből tanulni, mert nem fogjuk fel az ok és okozati összefüggéseket.
A szereplők egy része túl okos, hogy elismerje, hogy valamire nem gondolt, a másik része pedig túl beképzelt ahhoz, hogy elismerje, hogy néha tévedhet is és vannak olyanok is akik, aki válójában azt sem tudják, hogy a világűr melyik pontján vannak.
A QUAD PROGRAM
A karantén vége fele, kezdett megfogalmazódni bennem, hogy van néhány alapproblémánk, amit kezelni kéne. Ezek mindegyike alapvetően tudás és tudásátadás alapú, vagyis az észlelési folyamat lenne itt a lényeg, de hiányzik egy pár lényegi elem.
PEL: Amikor én elkezdtem magam fejleszteni a takarítás területén akkor már körülbelül 5 évnyi szolgáltatói tapasztalatom, 3 évnyi kereskedelmi és 8 évnyi karbantartói tapasztalatom volt. 1998-ban tehát szembe jött velem a kihívás, és a kérdések sokasága. Ezek közül a legfontosabb, hogy ha azt akarjuk, hogy a takarítás szakma legyen, akkor mit kell csinálni. 22 évvel ezelőtt ezt a gondolatsort mindig egy valami dominálta: hogyan érti meg a szakma, hogy, Ö mostantól szakma, miközben tudjuk, hogy nem. 2000-ben aztán a folyamat beindult és ennek egyik lényeges építőköve volt az a piktogram rendszer (több mint 1 000 piktogram), ami egy fajta szakmai gondolkodásra tanította meg azokat, akik hagyták magukat erre. 20 évvel később ezt a folyamatot újra be kell indítani, az ismert okok miatt.
ÉRTELMEZŐ: Mindig volt törekvés arra, hogy a szakmai fogalmakat tisztázni kell, csak kitartás nem volt. Most azonban összeállt egy csapat és elindult egy munka, aminek már vannak eredményei (több mint 800 fogalom) és az alagút végén látszik a fény, ugyanakkor egyértelmű, hogy az nem a vonat.
TÁDÉ: A gondolat, hogy az írott szövegen kívül a hanganyag is segíthetne a helyzet nem új. A 80-as években, Amerikában, több nagy szervezet is indított úgynevezett WALKMAN képzéseket, melyek lényege az volt, hogy a dolgozók egy hét alatt egy 90 perces kazetta hanganyagában lévő tudásanyagból vizsgázhattak péntekenként. Ezek közül néhány még a 2000-es években is működött. Az akkori kutatások azt mutatták, hogy a dolgozók 70%-a 4-es szint felé tudott mennyi a heti vizsgákon és például ipari szerszámgép karbantartásban fél év alatt (24 kazetta) a dolgozók 30%-a le tudta tenni a kategória váltó vizsgát, vagyis évi két fizetésemelést élhetett meg. Ez ma is lehet cél.
CLEAN BOOK: Más néven a megrendelő könyve, vagyis az ÉRTELMEZŐ azon részei, amiről azt gondolja a szakma, hogy ezt biztosan kell tudnia a megrendelőnek. Sok féle megközelítése van a dolognak, mert vannak, akik félnek, hogy ez nem-e lesz túl sok, mások azt mondják, hogy van azért, egy elvárt minimum is. Ugyanis ez is meghatározhatja, hogy mit gondol majd a megrendelő.