Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több mint 600 bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Mi gondol a megrendelő?

Mi gondol a megrendelő?
2020.08.14.

A takarítási szolgáltatás nem létkérdés. Egy szervezet számára fontos, hogy legyen takarító szolgáltatás, mert a feladatot ki kell pipálni. Azonban ezerből egy vállaltnál mérik, hogy milyen eredménye van annak, a szervezet eredményessége vagy hatékonysága szempontjából. A több 999 nem foglakozik a kérdéssel meg fogalma sincs, honnan fogja meg.

Tehát amikor a megrendelő, mint létesítménygazda takarítást akar venni, a folyamatban magában nem lát semmi szexit. A látja, hogy a szigorúan vett napi üzemeltetési költségekben a takarítás nagy hányadot képvisel viszont különösebb elégtételt nem ad, mert általában a szolgáltatásokkal körülbelül ugyanazok a bajok vannak. Tehát az ö fejében a takarítási szolgáltatás egy mocsár, amin mindenképpen át kell gázolni, nincs benne sok öröm, viszont van benn sok kellemetlen élmény és meglepetés.

Senki sem látja reálisan a helyzetet, mert a saját hibáira és hiányosságaira senki sem akar ránézni, ezekkel senki sem akar időzni. Ezért aztán általában a helyzet az, hogy a felek egymást okolják minden fiaskó kapcsán. Azzal aztán már nem igazán tőrödnek, hogy ezeket a bajokat miképpen lehetett volna megelőzni.

Nézzük az első gátat

Ahogy most látszik a takarítási szolgáltatások rendszere (15 perces hanganyag) három nap alatt maga mögé utasította a másik tizenhárom hanganyagot. A visszajelzések azt mutatják, hogy ez eddig nem volt egyértelmű sem a megrendelői, sem pedig a szolgáltatói oldalon. Magyarul nagyon sok esetben a megrendelő nem tudta, hogy dízel vagy benzines autót vett és a szolgáltató sem tudta, hogy mit szállított. Nap, mint nap esett mindenki egyik bámulatból a másokba, hogy valami miért nincs úgy, vagy ott, vagy akkor, ahogy elképzelték. A süketek párbeszéde ehhez képest semmi, vagy minden más.

Most már nyugodtan mondhatom, hogy néhányan úgy látjuk, szükség van bizonyos dolgok egyértelműsítésére, még akkor is, ha ez, néhány nagyhallnak nem érdeke. Persze ez a nem érdeke, is relatív, mert valójában senki nem mélyült el abban, hogy ezen a piacon pontosan milyen törvényszerűségek megsértésének elkerülésével kéne élni. Mert ma jó néhány ilyen szabályt, törvény és meg nem fogalmazott irányelvet lépünk át és ennek van következménye. Ugyanakkor nem tudunk ebből tanulni, mert nem fogjuk fel az ok és okozati összefüggéseket.

A szereplők egy része túl okos, hogy elismerje, hogy valamire nem gondolt, a másik része pedig túl beképzelt ahhoz, hogy elismerje, hogy néha tévedhet is és vannak olyanok is akik, aki válójában azt sem tudják, hogy a világűr melyik pontján vannak.

A QUAD PROGRAM

A karantén vége fele, kezdett megfogalmazódni bennem, hogy van néhány alapproblémánk, amit kezelni kéne. Ezek mindegyike alapvetően tudás és tudásátadás alapú, vagyis az észlelési folyamat lenne itt a lényeg, de hiányzik egy pár lényegi elem.

PEL: Amikor én elkezdtem magam fejleszteni a takarítás területén akkor már körülbelül 5 évnyi szolgáltatói tapasztalatom, 3 évnyi kereskedelmi és 8 évnyi karbantartói tapasztalatom volt. 1998-ban tehát szembe jött velem a kihívás, és a kérdések sokasága. Ezek közül a legfontosabb, hogy ha azt akarjuk, hogy a takarítás szakma legyen, akkor mit kell csinálni. 22 évvel ezelőtt ezt a gondolatsort mindig egy valami dominálta: hogyan érti meg a szakma, hogy, Ö mostantól szakma, miközben tudjuk, hogy nem. 2000-ben aztán a folyamat beindult és ennek egyik lényeges építőköve volt az a piktogram rendszer (több mint 1 000 piktogram), ami egy fajta szakmai gondolkodásra tanította meg azokat, akik hagyták magukat erre. 20 évvel később ezt a folyamatot újra be kell indítani, az ismert okok miatt.

ÉRTELMEZŐ: Mindig volt törekvés arra, hogy a szakmai fogalmakat tisztázni kell, csak kitartás nem volt. Most azonban összeállt egy csapat és elindult egy munka, aminek már vannak eredményei (több mint 800 fogalom) és az alagút végén látszik a fény, ugyanakkor egyértelmű, hogy az nem a vonat.

TÁDÉ: A gondolat, hogy az írott szövegen kívül a hanganyag is segíthetne a helyzet nem új. A 80-as években, Amerikában, több nagy szervezet is indított úgynevezett WALKMAN képzéseket, melyek lényege az volt, hogy a dolgozók egy hét alatt egy 90 perces kazetta hanganyagában lévő tudásanyagból vizsgázhattak péntekenként. Ezek közül néhány még a 2000-es években is működött. Az akkori kutatások azt mutatták, hogy a dolgozók 70%-a 4-es szint felé tudott mennyi a heti vizsgákon és például ipari szerszámgép karbantartásban fél év alatt (24 kazetta) a dolgozók 30%-a le tudta tenni a kategória váltó vizsgát, vagyis évi két fizetésemelést élhetett meg. Ez ma is lehet cél.

CLEAN BOOK: Más néven a megrendelő könyve, vagyis az ÉRTELMEZŐ azon részei, amiről azt gondolja a szakma, hogy ezt biztosan kell tudnia a megrendelőnek. Sok féle megközelítése van a dolognak, mert vannak, akik félnek, hogy ez nem-e lesz túl sok, mások azt mondják, hogy van azért, egy elvárt minimum is. Ugyanis ez is meghatározhatja, hogy mit gondol majd a megrendelő.

urban logo generator with a handwritten style typeface 3149c

Vissza

Szakanyag megrendelő
















A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!