Mi a megrendelő elképzelése?
Lehet, hogy a jövőben másképpen kell majd gondolkodni a saját takarítási szolgáltatásainkról. Senki nem tudja, hogy a jövő pontosan mit rejt és csak egy dolog biztos, hogy tojások nem félnek a hűtőszekrényben, mert ott mindig ég a villany…
Ár-érték arány
A kompromisszumok nélküli ár versenyről áttérni a minőségi versenyre nem lesz egyszerű és nem is lesz gyors. Egyelőre sokan – mármint a takarítócég vezetők - gondolják, hogy még egyelőre nem is aktuális, azonban ezzel szemben a létesítménygazdák már mást mondanak. Nyilván az ár, a költség továbbra is fontos marad, de ugyanakkor már kezdenek megfogalmazódni konkrét elvárások.
Az, hogy a pályázatok bírálati szempontjai között legyenek szakmai szempontok is, az sínen van. Az, hogy ezek mennyire szakmaiak, azt a következő években dől majd el és nagyrészt a szakmán is múlik. Viszont ezek a szakmai szempontok előrevetítik a számonkérést is.
Az ár egyértelmű
Egyértelmű és könnyen is vizsgálható, mert meg vannak a megfelelő irányelvek (reális, a piaci viszonyoknak megfelelő bérek, idő- és anyagnormák). Ha valaki azt akarja vizsgálni, hogy egy adott szolgáltatás megvalósítható-e egy adott árból, megteheti. Tehát a kirívóan alacsony ár kérdése elvileg megoldott. Az persze más kérdés, hogy a megbízó ez érdemben nem vizsgálja, mert érdekei ezzel ellentétesek. Nem beszélve arról, hogy a takarítási szolgáltatások kapcsán ma már lehetőség van független szakértői árbecslésre is és ez valóban adhat egy reális képet a kiírónak.
Na de mi a helyzet az értékekkel?
A takarítási szolgáltatás értékközpontú megközelítése újszerű dolog a magyar piacon. Nyugat-európában kb. 20 – 25 éve kezdődött a nem megfelelő takarításból adódó kockázatok azonosításával. Ezek azok a bizonyos „Elsődleges kockázatok”. Ma már beszélünk még „Másodlagos kockázatokról” és „Járulékos kockázatokról” is. Azonban a kockázatok csökkentése GARANCIÁVAL, csak egy része az értékeknek.
Az „open book” ajánlatok szintén részét képezik az értéknek. Önmagában az, hogy a megrendelő látja, milyen elemekből áll a szolgáltatás, milyen kvalitású szakemberek szükségesek hozzá, és azoknak mennyi idejébe kerül megvalósítani a megrendelő elképzeléseit már önmagában is nagy érték. Természetesen ezek az ajánlat pillanatában csak ígérvények az következő lépcsőfok, az értékek hierarchiájában, hogy a szolgáltató ezek megvalósítására 100%-os garanciát vállal.
Az árverseny sajátossága, hogy leértékeli a terméket/szolgáltatást!