Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Jobbat és boldogabbat!

Jobbat és boldogabbat!
2020.12.30.

Igen, itt vagyunk még 2 nap és vége. Persze mindez csak egy keret, a helyzet január 1-re nem változik meg, azonban gondolhatjuk azt, hogy tiszta lappal indulunk. „A pokolban a kávéd soha nem hűl ki!” Minden rosszban van valami jó is, ez az év a tanulás éve volt, a jövő év viszont a tudás hasznosításának éve lesz!

2020 év sztorija, nekem legalábbis, nem volt negatív. Az évet alapvetően 3 szakaszra bontanám és mindegyik szakasznak meg volt a maga tanulsága és mellbevágó felismerése. Azonban tudjuk, hogy a felismerés bármennyire sokkoló, az minden esetben felfelé váltást jelent az elme sebváltóján. Egy szónak is száz a vége, ha semmi más nem történt volna, csak ez a három felismerés, akkor is megérte volna.

Azonban ennél sokkal több történt!

Kezdjük azzal, hogy január – április első szakasz. Felismerés: a takarító szektornak nincs felhalmozott szakmai tőkéje! Az elmúlt 30 év nem hozott elég tudást, sem a szolgáltatói oldalon, sem pedig a megrendelői oldalon. Minden másra pedig ott van a marketing, ami viszont legalább nem működik. A vészhelyzet főpróbája sokkoló volt és nem mindenki találta meg a helyét. Sem az állam, sem a társadalom nem emlékezett arra, hogy a takarítás már 15 éve államilag elismert szakma. Ennek oka, az, hogy a szakma, ami valójában nem az, nem töltötte meg tartalommal, az elmúl 15 év vívmányait, fel sem fogta, hogy mi történt ebben a másfél évtizedben. Tehát az igazság az, hogy a takarító ma sem több mint egy cseléd. Általában hasznos, de nem kulcsfigura.

Ebben az időszakban sok emberrel és hosszan beszélgettem, elsősorban telefonon. Sok féle kiút verzió hangzott el és valahogy mindig oda kanyarodtunk vissza, hogy a világ megváltozik, a világ átalakul, a társadalom egy része majd alkalmazkodik, egy része meg nem…

A jövő szakmapolitikai kérdés is, de leginkább egyéni túlélési. Mit tehet a személy, hogy nagyobb biztonságba legyen?

Második menet május – augusztus a két értelmű nyár. Bár ebben az időszakban a kommunikáció tömege kisebb lett, viszont sokkal célzottabb. Felpörgött az online konferencia és hirtelen mindenki sokkal nyitottabbá vált. A négy hónap meghatározó felismerése: a takarító szektorban van potenciál, de nem képes az önmaga, szektor szintű kiaknázására. Ugyanakkor ez nem menedzsment probléma, ennek nem elég az élére állni, sőt nincs is minek az élére állni. A potenciál csak egy tulajdonság, ami önmagában nem ér semmit, a deficit egyéni szinten van. Be kell hozni egy iszonyatos lemaradást és ez mindenkinél más, ami különböző mentorállási stratégiákat is igényel. Ugyanakkor, ha a beteg nem fogadja el gyógymódot, hagyni kell meghalni?

Ebben az időszakmában létrehoztam az ÖNKÉPZŐ KLUB nevű FB csoportot, aminek jelenleg több mint 600 tagja van intenzív szakmai élet és kommunikáció zajlik benne, rajta. Mindez online, a csoport of line élete még romokban hever. Több program is elindult, vannak már felmutatható eredmények is, de a szakmai társadalom nem hitt a második hullában és nem is készült rá.

Harmadik fázis szeptember – december az ébredések és „a lemaradok a vonatról” érzések energiái. Újra felfutott a kommunikáció tömege, az emberek egyre többet beszélnek, de nincs koncepció, nagy részüknél nem voltak programalkotó felismerések. A négy hónap meghatározó felismerése: hatalmas egyéni potenciálok vannak és vannak hozzá egyéni képességek is a kiaknázásukhoz. A kérdés, hogy mit építsünk? Sok féle piaci modell ismert, vannak egyéni elképzelések is, azonban igen nagy probléma, hogy nincs érdemi párbeszéd, ezért aztán nem tud kiforrni egy mindenki számára elfogadható és követhető eszme.

Ugyanakkor lehet, hogy erre nem is érdemes várni, mert ide 100 év alatt sem jutunk el. Ebben az az esetben sokkal inkább, azzal kéne foglalkozni, hogy a szektor és a keresleti piac miképpen kaphatna objektív visszajelzéseket. Hangsúlyozom: objektív visszajelzéseket az egyének a cégek állapotáról. Ez felfogható önkritikának és fajta speciális marketingnek is, és ezen még gondolkodni kéne.

2021-re vannak konkrét ötleteim, illetve a 2020-ban elindított projektek is új fejlődési szakaszba lépnek. Aki követte az írásaimat sejtheti, hogy 2021 egy különleges év lesz, ami kihat majd a követőző évtizedre is. Ez az év megtanított arra, hogy a hosszú távú tervek fontosak, függetlenül attól, hogy a vírus a rövidtávúakat néha meglepetésszerűen átírja.

Hamarosan folytatatom a gondolatmenet!

Vissza

Szakanyag megrendelő









A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!
Kapcsolat

+36-70-317-5641

tiborritz@gmail.com

Kövessen minket