Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több mint 600 bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Irányelv kezdeményezés

Irányelv kezdeményezés
2022.06.20.

A piac egyik alapvető szakmai, de ugyanakkor emberi vonatkozású kérdése is, hogy amennyiben a megrendelők nagyon sokféle szolgáltatási jegyzék típussal állnak elő, az miképpen tudja lekövetni a takarító szektor. Ez egyrészt szolgáltatás minőségi kérdés, de ugyanakkor a személyzet megszokott szakmai rutinja is, vagy nem.

A „Minőség” irányelv célja, hogy olyan irányelv legyen, ami alkalmas legyen minden megrendelő igényeinek kielégítésére és ennek megfelelően a pályázatok már nem kell, hogy tartalmazzanak szolgáltatási jegyzékeket, hanem csak hivatkozzanak az irányelvére és határozzák meg az adott helyiség funkcióját, elsődleges kockázatát és a megrendelői igényességet.

Ezzel a három szemponttal pontosan meghatározható, hogy az adott területen mi a takarítási feladat (milyen eljárásokra van szükség) és milyen gyakoriságokat kell alkalmazni. Ennek a gyakorlatnak két markán előnye is lenne. Az egyik, hogy szabványossá válnának a takarítási szolgálatok és ennek megfelelően a minőségmérés is sokkal egyszerűbb lenne. A másik pedig, hogy ha takarítók megtanulnák az irányelvet, akkor kevesebb vita lenne arról, hogy adott napon valamit csinálni kell, vagy nem.   

A területek funkció szerinti osztályozása már talán ismert, ez viszonylag régen forgalomban van, de még nem irányelv. Ez lenne, az ÖTK új javaslati csomagjában az eső irányelv. Ez a mester szakanyagon belül, szakmunkás szintű tudás.

Az elsődleges kockázatok szintén ismertek, hiszen ez már a 2000-es képzéseknek része volt. Azóta ez bővült egy kicsit, különösen az EuroSkills tapasztalatok alapján. A 2018-as Szolgáltatásvezető könyvben ez részletesen ismertetve is lett.

Ennek megfelelően fel tudunk állítani egy olyan mátrixot, ami a soraiban az területek funkció szerinti besorolását jelenti és oszlopaiban pedig az elsődleges kockázatokat. Ebben az értelemben ez már egy harmadik irányelv lenne.

Ha mindezek egyértelműek, akkor kell megfogalmaznunk a „Minőség” irányelvet, aminek először is tisztázni kéne, hogy mi a különbség a „tevékenység alapú” és az „eredményalapú” szolgáltatás között. 

A tevékenység alapú szolgáltatás azt jelenti, hogy a megrendelő meghatározott feladatokat ír elő a takarító szolgáltatónak és azokat valamilyen szinten, leginkább szúrópróbaszerűen ellenőrzi. Ilyenkor persze szoktak viták is lenni, ha a megrendelő nem azt vizsgálja, hogy adott feladatot elvégeztek-e vagy nem a meghatározott határidőre, hanem az általános minőséget.

Az eredményalapú szolgáltatás lényege, hogy a megrendelő nem határoz meg szolgáltatási jegyzéket, hanem csak eredményt és ennek megfelelően azt ellenőrzi, hogy ez az eredmény megvalósul-e vagy nem. Ez is felvet néhány problémát, leginkább azt, hogy ezt a bizonyos eredményt, hogyan fogalmazzák meg pontosan és aztán miként vizsgálják, hogy az megvalósult-e? Itt bejöhetnek a különböző mérő és megfigyelő eszközök használata, ami az ellenőrzést formálissá (meghatározott protokollok követése) teszik és nem utolsó sorban költségessé is.

Tehát mindkét rendszernek van előnye és hátrányai, azért a Minőség irányelvnek a jelentősége abban állna, hogy valamiféle követhető gyakorlatot írna elő. Ennek a jegyében kulcskérdés, hogy a takarítandó tárgyakat miképpen osztályozzuk. Ez egy következő irányelv és alapvetően az a lényege, hogy a szolgáltatási jegyzékben nem kell felsorolni minden tisztítandó tárgyat, hanem csak ezek lokációját.

A lokáció azt jelenti, hogy pontosan tudjuk, a tisztítandó tárgy hol helyezkedik el a helyiségen belül és ebből következtetni lehet, hogy mik a szennyeződési sajátosságai és mennyire van szem előtt. Ez alapvetően meghatározza, hogy milyen gyakran kell azt tisztítani.

Csak összefoglalásként mondom, hogy a tárgyszemléletű felmérésnél egy tárgyal, kapcsolatban három dolgot kell megadni, a lokációját, az anyagát és a kiterjedését. Az anyaga azért fontos, hogy tudjuk, hogy az mire érzékeny, tehát milyen eljárások jöhetnek szóba, a kiterjedés, ami lehet négyzetméter, folyóméter vagy darabszám pedig abban segít, hogy meghatározhassuk az időráfordítást, adott eljárás alkalmazása mellet. Itt lép be a tárgyi normák szerepe.

Visszatérve a Minőség irányelvre, a rendszer lényege, hogy három féle vevői igényesség kategóriában megfogalmazza a javasolt gyakoriságokat. Ezt egyben azt is jelenti, hogy az irányelv mindkét a tevékenység és az eredmény alapú megközelítésnek is kedvez. Az irányelv tábla tehát, ha tevékenység oldalról nézzük, valójában egy szolgáltatási jegyzék szabvány és azt határozza meg, hogy az adott lokációjú tárgyakat milyen gyakran kell tisztítani, azért, hogy az elvárt megrendelői igényesség szint megvalósuljon. ha viszont eredményelvárás oldalról nézzük, akkor azt mondja ki, hogy adott lokációban lévő tárgyakat mikor ellenőrizheti a megrendelő, és amikor ellenőrzi, tisztának kell, hogy találja. Ebben az utóbbi szemléletben a táblát „LÉGY” táblának nevezzük, ami a lehetséges éves ellenőrzési gyakoriság szavakból ered.

Hamarosan meghirdetek egy továbbképzőt ezzel az anyaggal kapcsolatban. Azt gondolom, hogy amennyiben ezzel kapcsolatban jól meg tudjuk fogalmazni az irányelveket, az is rendkívül fontos lehet, hogy a takarító szektor ismerje és következetesen hasson oda, hogy a megrendelők ne tudják figyelmen kívül hagyni.

Vissza

Szakanyag megrendelő
















A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!