Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több mint 600 bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Indul a menet

Indul a menet
2017.10.23.

A takarítóipar hős menedzsmentje már kapizsgálja, de még pontosan nem látja, hogy rossz úton halad és meg van győződve, hogy nem az ö készülékében van a hiba. Pedig most már a csapból is az folyik, hogy valami nagy hiba van a rendszerben, mert a világ elérkezett arra a pontra, ahol már évente vannak komoly változások és nem évszázadomként, mint ezer évvel ezelőtt.

A munkaerőhiány keleten és nyugaton is egyaránt probléma. A munkaerőhiány ma már veszélyezteti a közgazdaság szent tehenét a növekedést. Azonban fontos látni, hogy a munkaerőhiány nem a valódi betegség, az csak egy tünet. A betegség a társadalmi állapot, ahol a hatalom ereje, a profit kényszere és az úgynevezett demokrácia illúziója határozza meg a mindennapokat.

Az ember a központban

Lehet keseregni azon, hogy a 30 éves modell már nem működik. Lehet okolni a piacot, hogy nem akarja megfizetni a takarítási szolgáltatást, csak igényei vannak. Az igazság azonban az, hogy sem a munkaerőnek sem pedig a szolgáltató szektor menedzsmentjének nem volt semmilyen elképzelése sem a jövőről, nem tudta hova akar eljutni, egyszerűen csak jobban akart élni. Nagy hátránya volt az is, hogy a szocializmusban szocializálódott, ami során a gerince elég rendesen elsorvadt. Mára pedig magához tért, kinyitotta a szemét, de nincs ereje lázadni, csendesen készül a halálra. Ez kevés kivétellel mindenkire igaz munkaadóra és munkavállalóra egyaránt.

Nem az a demokrácia, hogy mindenkinek igaza lehet. Az a káosz! A demokráciában igaza annak lehet, aki elég erős, hogy igazát minden fórumon végigvigye. Amikor gyerekkoromban valami helyzet kapcsán az igazságérzetem felülkerekedett, Apám mindig azt mondta: Fiam, igazság nincs csak egyesség!

Mi a jó a társadalomnak?

Ha erős és megegyezni képes csoportokból áll, vagy ha uralkodó osztálya van?

Mi jobb egy társadalomnak, ha mindenki küzd az igazáért vagy egy csoport megszilárdítja a hatalmát?

Hány társadalom maradt fenn azokból, ahol az uralkodó osztály megszilárdította hatalmát?

Most jön az izgalmas csavar

Egy cég működésében mi a lényeg? Mi az, ami a sikerességét meghatározza? Egyesek szerint az ötlet, tehát maga a termék. Mások azt mondják, hogy a menedzsment és a személyzet rátermettsége, rugalmas alkalmazkodni tudása. Sokan azt vallják, hogy ami leginkább számít az, hogy a termék mikor kerül a piacra, mert az sem jó, ha megelőzi a korát és az sem, ha elkésik. Az időzítés tehát fontos lehet. Mindezek mellett persze olyanok is vannak, akik azt mondják, hogy persze sok minden számít de a legfontosabb a tőkeellátottság. Nehéz lenne ebbe igazságot tenni, mert olyanok is vannak, akik azt mondják, hogy a legfontosabb az üzleti modell. Sokan pedig azt mondják, de lehet, hogy, csak azért mert nem értik a lényeget, minden fontos együtt.

Azonban ami minket sokkal jobban érdekel, hogy mi a lényeg egy tisztítás-technológiai szolgáltató cég működésében. Mi a siker titka?

Sepregessünk egy kicsit a házunk táján

Nézzük az ötletet. Hát az nincs. Minden cég kb. ugyanazt kínálja. Ezen a területen nincs verseny és nincs semmi izgalom. Ami pedig még szörnyűbb, hogy bizalom sem.

A menedzsment és a személyzet kérdése már nem ilyen egyszerű. Ha cégeket egészen önkényesen 500 millió/év árbevétel alatti és feletti cégekre bontanánk, biztos, hogy nagy különbséget látnánk a menedzsment minőségében a nagyok javára. A személyzet vonatkozásában azonban ez a különbség már nem lenne érzékelhető, sőt a nagyoknál talán rosszabb is a helyzet és a fluktuáció is nagyobb. Tehát ez az a szempont sem az, amitől elalélnak a megrendelők.

Azt gondolom az időzítésnek itt nincs jelentősége, a takarítás iránt van egy általános igény, nem különösen nagy de nem is érdektelen. Ez nem nagyon változott kb. 150 éve, akkor volt egy kis izgalom, mert kezdődött a jól bejáratott cselédeket leváltása. Ez már rég elmúlt, ma már semmi varázslat nincs egy általános takarító cégben.

Lehet, hogy a különbséget a tőkeellátottságban fogjuk megtalálni? Igen van különbség a nagyok javára, de semmi olyan nem finanszíroznak vele, amivel kiugranának a tömegből.

Akkor lehet, hogy az üzleti modell a siker kulcsa? Bármi is volt a siker, ma már csak nyomokban van, mint mogyoró a téliszalámiban.

Igen, nincs meg a titok. Akkor most triplán baj van. Nem csak a meglévő munkavállalókat kell megtartani, hanem újakat is kéne bevonzani és a szürke zónából is ki kéne lépni. Ez pedig pénz, de nem elsősorban pénzkérdés. Hanem még termelési erő kérdés is, hiszen kitárult a munkaerőpiac a budapesti vállalkozó, ha tettszik ha nem a bécsi vállalkozóval van versenyben. Izgalmas verseny, mert pontosan nem is tudjuk, hogy miért is olyan nagy a különbség minden téren. Lehet, hogy rossz helyre születtünk?

Mit lehet tenni?

Új üzleti modell kell. Ennek lényege valahol ott kezdődik, hogy a szolgáltató bármi áron betartja, amit ígért. Ez eddig nem volt minden cégnél kardinális kérdés.

Az a jövő már nincs messze, ahol a szolgáltatási eredmény ígéret értékesebb lesz a díjnál, viszont innen lehet igazán csak szép nagyot bukni. Ígérni bármit lehet, ezzel nem lesz gond, a megvalósítással annál inkább.

Most pedig elérkeztünk a személyzet szaktudásához. Ne lélegezz fel a menedzsmentnek is kaparni kell, mert új modell, új kultúra és minőség irányítás egyszerre, ez nagyon meg fogja terhelni a gyomrokat.

Azért ízlelgessetek az új programot!

RENESZÁNSZ 2.0 Az ember a központban! 

>> ŰRLAP <<

Még jelentkezem!

Vissza

Szakanyag megrendelő






















A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!