Indul a menet
A takarítóipar hős menedzsmentje már kapizsgálja, de még pontosan nem látja, hogy rossz úton halad és meg van győződve, hogy nem az ö készülékében van a hiba. Pedig most már a csapból is az folyik, hogy valami nagy hiba van a rendszerben, mert a világ elérkezett arra a pontra, ahol már évente vannak komoly változások és nem évszázadomként, mint ezer évvel ezelőtt.
A munkaerőhiány keleten és nyugaton is egyaránt probléma. A munkaerőhiány ma már veszélyezteti a közgazdaság szent tehenét a növekedést. Azonban fontos látni, hogy a munkaerőhiány nem a valódi betegség, az csak egy tünet. A betegség a társadalmi állapot, ahol a hatalom ereje, a profit kényszere és az úgynevezett demokrácia illúziója határozza meg a mindennapokat.
Az ember a központban
Lehet keseregni azon, hogy a 30 éves modell már nem működik. Lehet okolni a piacot, hogy nem akarja megfizetni a takarítási szolgáltatást, csak igényei vannak. Az igazság azonban az, hogy sem a munkaerőnek sem pedig a szolgáltató szektor menedzsmentjének nem volt semmilyen elképzelése sem a jövőről, nem tudta hova akar eljutni, egyszerűen csak jobban akart élni. Nagy hátránya volt az is, hogy a szocializmusban szocializálódott, ami során a gerince elég rendesen elsorvadt. Mára pedig magához tért, kinyitotta a szemét, de nincs ereje lázadni, csendesen készül a halálra. Ez kevés kivétellel mindenkire igaz munkaadóra és munkavállalóra egyaránt.
Nem az a demokrácia, hogy mindenkinek igaza lehet. Az a káosz! A demokráciában igaza annak lehet, aki elég erős, hogy igazát minden fórumon végigvigye. Amikor gyerekkoromban valami helyzet kapcsán az igazságérzetem felülkerekedett, Apám mindig azt mondta: Fiam, igazság nincs csak egyesség!
Mi a jó a társadalomnak?
Ha erős és megegyezni képes csoportokból áll, vagy ha uralkodó osztálya van?
Mi jobb egy társadalomnak, ha mindenki küzd az igazáért vagy egy csoport megszilárdítja a hatalmát?
Hány társadalom maradt fenn azokból, ahol az uralkodó osztály megszilárdította hatalmát?
Most jön az izgalmas csavar
Egy cég működésében mi a lényeg? Mi az, ami a sikerességét meghatározza? Egyesek szerint az ötlet, tehát maga a termék. Mások azt mondják, hogy a menedzsment és a személyzet rátermettsége, rugalmas alkalmazkodni tudása. Sokan azt vallják, hogy ami leginkább számít az, hogy a termék mikor kerül a piacra, mert az sem jó, ha megelőzi a korát és az sem, ha elkésik. Az időzítés tehát fontos lehet. Mindezek mellett persze olyanok is vannak, akik azt mondják, hogy persze sok minden számít de a legfontosabb a tőkeellátottság. Nehéz lenne ebbe igazságot tenni, mert olyanok is vannak, akik azt mondják, hogy a legfontosabb az üzleti modell. Sokan pedig azt mondják, de lehet, hogy, csak azért mert nem értik a lényeget, minden fontos együtt.
Azonban ami minket sokkal jobban érdekel, hogy mi a lényeg egy tisztítás-technológiai szolgáltató cég működésében. Mi a siker titka?
Sepregessünk egy kicsit a házunk táján
Nézzük az ötletet. Hát az nincs. Minden cég kb. ugyanazt kínálja. Ezen a területen nincs verseny és nincs semmi izgalom. Ami pedig még szörnyűbb, hogy bizalom sem.
A menedzsment és a személyzet kérdése már nem ilyen egyszerű. Ha cégeket egészen önkényesen 500 millió/év árbevétel alatti és feletti cégekre bontanánk, biztos, hogy nagy különbséget látnánk a menedzsment minőségében a nagyok javára. A személyzet vonatkozásában azonban ez a különbség már nem lenne érzékelhető, sőt a nagyoknál talán rosszabb is a helyzet és a fluktuáció is nagyobb. Tehát ez az a szempont sem az, amitől elalélnak a megrendelők.
Azt gondolom az időzítésnek itt nincs jelentősége, a takarítás iránt van egy általános igény, nem különösen nagy de nem is érdektelen. Ez nem nagyon változott kb. 150 éve, akkor volt egy kis izgalom, mert kezdődött a jól bejáratott cselédeket leváltása. Ez már rég elmúlt, ma már semmi varázslat nincs egy általános takarító cégben.
Lehet, hogy a különbséget a tőkeellátottságban fogjuk megtalálni? Igen van különbség a nagyok javára, de semmi olyan nem finanszíroznak vele, amivel kiugranának a tömegből.
Akkor lehet, hogy az üzleti modell a siker kulcsa? Bármi is volt a siker, ma már csak nyomokban van, mint mogyoró a téliszalámiban.
Igen, nincs meg a titok. Akkor most triplán baj van. Nem csak a meglévő munkavállalókat kell megtartani, hanem újakat is kéne bevonzani és a szürke zónából is ki kéne lépni. Ez pedig pénz, de nem elsősorban pénzkérdés. Hanem még termelési erő kérdés is, hiszen kitárult a munkaerőpiac a budapesti vállalkozó, ha tettszik ha nem a bécsi vállalkozóval van versenyben. Izgalmas verseny, mert pontosan nem is tudjuk, hogy miért is olyan nagy a különbség minden téren. Lehet, hogy rossz helyre születtünk?
Mit lehet tenni?
Új üzleti modell kell. Ennek lényege valahol ott kezdődik, hogy a szolgáltató bármi áron betartja, amit ígért. Ez eddig nem volt minden cégnél kardinális kérdés.
Az a jövő már nincs messze, ahol a szolgáltatási eredmény ígéret értékesebb lesz a díjnál, viszont innen lehet igazán csak szép nagyot bukni. Ígérni bármit lehet, ezzel nem lesz gond, a megvalósítással annál inkább.
Most pedig elérkeztünk a személyzet szaktudásához. Ne lélegezz fel a menedzsmentnek is kaparni kell, mert új modell, új kultúra és minőség irányítás egyszerre, ez nagyon meg fogja terhelni a gyomrokat.
Azért ízlelgessetek az új programot!
RENESZÁNSZ 2.0 Az ember a központban!
Még jelentkezem!