Forrnak az indulatok, vagy csak a döbbenet dolgozik?
A felismerésnél nincs jobb dolog a világon, mert nem csak motivál és inspirál, hanem energiát is ad arra, hogy agyunk egy magasabb sebességi fokozatba kapcsoljon, és lényegesebben többet tudjon megvalósítani, mint amit élősre gondolunk róla. Mert, hogy az agynak is normája.
Van néhány alapvetés, ami idejét múlta. Ezek beismerése egyelőre nem mindenkinek sikerült. Ilyen például hogy „a takarítóipar számára korlátlan, ugyan képzetlen, de megfelelő munkaerő áll rendelkezésre” vagy „a fluktuáció nem mutat semmit, csak azt, hogy van.” Még egy kicsit tovább megyek: „az embereket csak a pénz érdekli.”
Nem erről akarok vitatkozni, mert itt valóban még lehetnek nézőpontok, amelyek árnyalják a helyzetet. Sokkal inkább azt szeretném elontani, hogy szerintem a takarító szektor akkor tud sikeres lenni, ha belátja a következőket és egyben ezeket célként is kezeli.
1) Pusztán a bérrel operálva, egy cég nem lehet versenyképes a munkaerő-piacon és megnehezíti a helyzetét a megrendelővel szemben is!
2) A takarítószektor be kell, hogy vezesse a végrehajtó állomány belső strukturálását és a teljesítménybérezést!
3) A takarítócégeknek be kell látni, hogy sem friss nyugdíjasokkal, sem motiválatlan középkorúakkal nem fogja tudni hozni a piac elvárásait!
4) A megoldás az, hogy a tudomásul veszi, hogy a pályakezdő fiataloknak kínál egy 5 éves komplex programot! A program tartalma az kell, hogy legyen, amire a fiatalok vágynak és ezért hegyeket lesznek képesek megmozgatni. Minden fiatal egy egyéniség, az, hogy pontosan mire vágyik az a program kulcseleme.
5) Mire vágyik ma fiatal, aki XX. század végén vagy XXI. században született és mit tud adni ezért cserébe? Figyelem ez a „Z” generáció és MŰVÉSZEK! A Z generációra használt másik fogalom a Marc Prensky által alkotott „digitális bennszülöttek” kifejezés. Egészen másképpen kell rájuk tekinteni és kezelni őket, mint a „Y” generációt. A „Y” generáció a 80 – 90-es években születettek HöSŐK. Mi pedig az „X” generáció vagyunk, mármint aki a 60 – 70-es években született és NOMÁDOK. A „Z” generáció tagjai tipikusan különböznek az előző generációk, főleg a közvetlenül megelőző Y generáció tagjaitól. Ők már beleszülettek a digitális technológiák világába, amelyben számukra elképzelhetetlen élni mobiltelefonok, számítógépek és más digitális és kommunikációs eszközök használata nélkül. A „Z” generáció tagjainak, mivel már egy új világban nőttek fel, teljesen megváltoztak az életviteli, a munkához való hozzáállás és a tanulási szokásaik is. A „Z” generáció most lépett ki a munkaerő-piacra, a munkáltatók még nem készültek fel a fogadásukra és alkalmazásuk sok fajta problémát vet fel. Ez a kihívás.