Folyik a küzdelem
A takarító szektor, rejtőzködő életmódot folytat, nem szívesen osztja meg álláspontját a nagy nyilvánosság előtt, de azért szűk körben szívesen panaszkodik. Vitán felül áll, hogy van oka panaszra, mert a helyzete és a vállalkozási környezet nem éppen mondható ideálisnak, azonban a helyzet változatlanságát részben magának köszönheti.
Azt gondolom, hogy hosszú keresgélés után most rátaláltam arra a formára, ami a következő hónapokban jellemző lesz és meghatározó a takaritz.hu blog életében. Ez nem más, mint a mondanivaló alátámasztása szakmai vélemény-kutatással illetve nem utolsó sorban a témafelvetés szektorvezéreltségének megvalósulása.
Igen úgy néz ki, hogy ezek nagy szavak, de azt látom, hogy egyelőre ez a módszer tud mostanában eredményre vezetni. A kérdőív kitöltése, vagyis bizonyos álláspontok megismerése rendkívül fontos kérdés. Ugyanakkor a kérdőív tartalmaz egy sarkalatos információt is, ami kapcsán lehet majd továbblépni.
Jelen esetben (TTK 01 kérdőív) tartalmaz egy közérzeti kockázatú területen egy sztenderd szolgáltatási jegyzéket. A sztenderd ebben az esetben azt jelenti, hogy a szolgáltatási jegyzék úgy van megírva, hogy az értelmezhető minden B kategóriás területen függetlenül attól, hogy az egy folyosó, egy iroda vagy mosdóhelyiség. Ez egyszer egy új megközelítés.
Ugyanakkor a sztenderd koncepció abban is hoz egy újdonságot, hogy megpróbálja kezelni az örökös problémánkat a gyakoriság változtatásának vitatható eredményességét. Vagyis a sztenderd kijelenti, hogy I. osztályú takarítás csak az lehet ahol:
- Ha van, szemétgyűjtő ki kell üríteni és szükség szerint zsákot kell cserélni benne. A jövő az lesz, hogy a szervezetek szép lassan áthálnak a szelektív gyűjtésre és a munkahelyek mellett elhelyezett kukák megszűnnek, hulladék szigetek lesznek helyettük.
- Minden 180 cm alatti vízszintes felületet naponta vagy műszakonként kell tisztítani szárazon, impregnáltan vagy nyirkosan, esetleg nedves felmosva vagy súrolva a szennyezettség mértéke szerint. Itt lép be a szakképesítés, mert a szükséges beavatkozás mértékéről, technológiáról vagy az alkalmazott, vagy nem alkalmazott tisztítószerről a takarító személyzet dönt, adott időben a helyszínen. Padló alapterület + Egyéb vízszintes felület aránya a padlóhoz képest (például 1 asztal és szék + 2 szekrény 5 m2/10m2 = 50%)
- Minden 180 cm alatti függőleges felületen ugyanezen elvek mentén hetente kell beavatkozni. Ami azt jelenti, hogy a feladatok logisztikája is megjelenik itt, vagyis ezeket a felületeket el kell osztani 5, 10 vagy 15 felé, annak függvényében, hogy a napi takarítás egy vagy több műszakban zajlik.
- Minden felületet, ami a helyiségen található (180 cm felett is) legalább 6 havonta intenzív tisztítás alá kell vonni. Ha szükséges bizonyos berendezési tárgyak szétszerelésével is (pl. lámpák). Továbbá az ablakok esetében, ilyenkor a külső felületüket és közvetlen környezetét is meg kell tisztítani. Továbbá szennyfogó zónák és védőréteg alkalmazása mellett a 6 hónap 12 hónapra is növelhető, illetve ez a beavatkozás megosztható.
Mindezek alapján aztán jön a következő kérdés, hogy még hol hibázhat a szolgáltató. Hát nyilván ott, hogy a megjelölt felületek vonatkozásában a feladatvégzés vagy az eredmény nem terjed ki a felület 100%-ára. Ez persze aztán felveti a nagy kérdés, hogy miképpen mérjük ezt. Az idő és anyagnormák pedig attól függnek, hogy adott alapterület függvényében mennyi a padlón kívüli vizaszintes és függőleges felületek mennyisége (180 cm alatt és felett), illetve mekkora a szennyeződés mértéke. Erre van mértékegységünk, de egyelőre nincs gyakorlatunk és adunk objektív visszaigazolásokat a megrendelők felé. Ez jelenleg a szektor egyik kulcsproblémája.
Azt gondolom, hogy mára ez elég kérlek, hogy amennyiben nem töltötted ki a kérdőívet, azt most töltsd ki, mert fontos a te álláspontod is. Itt a link.