Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Csoda nem várható

Csoda nem várható
2017.11.28.

A takarítóipar ott van, ahol a part szakad. A szakma halála az alvállalkozói emberkereskedelem. Jó nevű cégek buknak meg újra és újra, és nem tanulnak semmit. A piacon pedig csak halmozódik az elégedetlenség. A cégvezetők nagy része erről tudást sem vesz, ezerrel vágtat a szakadék felé.

Tisztán kell látni, hogy a mostani jelenség miszerint csak „ember létszám meglegyen” egyenesen a halálba vezet. Ha azt szeretnénk, hogy szakma legyen a takarítás szakemberekkel kell dolgoztatni. Ezt ennél egyszerűen nem lehet megfogalmazni.

Miért kell a szakember?

Mert a szakember kevesebbet hibázik és sokkal eredményesebb és hatékonyabb, mint az utca embere. Mindez azt jelenti, hogy ha többe is kerül, végül is olcsóbb és megéri foglalkoztatni. Azonban a foglalkoztatása csak akkor éri meg, ha ki tudjuk aknázni a benne lévő szakmai potenciált. Vagyis képzett szakemberek foglakoztatásához, képzett középvezető szükséges.

Ez a csapat tudja megvalósítani a definíció szerinti, vevőre optimalizált szolgáltatást, 100% szolgáltatási garanciával!

Tegnap a hétfői bejegyzés kapcsán több cégvezetővel is beszéltem, és alapvetően az volt a véleményük, hogy amiről én beszélek az azért ne reális számukra, mert képtelenek rendszerben gondolkodni. Szerintük az a rendszer, amiről én beszélek, nem létezik, a takarítási szolgáltatást nem lehet tervezni, mert a körülmények folyamatosan változnak. Továbbá a személyzet körében ismeretlen a hivatástudat/tudásvágy és az egyre növekvő fluktuáció és emberhiány mellett nem lehet és nem is érdemes szakmai fejlesztéssel foglalkozni. Tehát szép lassan ássuk meg a saját sírunkat, feküdjünk bele és reménykedjünk a rövid szenvedésbe.

Hát szerintem meg nem!

Valóban erőteljes krízishelyzet van. Aminek a kezelésének egyik alap elve, hogy abba kell hagyni minden rossz szokást, ami ide vezetett. Olyan szokásokat kell meghonosítani, amelyek idővel kivezetnek ebből az „erdőből”.

Na de mi vezetett ide?

Mondom, a teljesség igénye nélkül:

1) A szolgáltatások pontos tervezésének hiánya, és az ebből adódó rossz árajánlatok és teljesíthetetlen szerződések tömkelege

2) A munkatervek és az egyéni munkalapok hiánya illetve teljesítménybérezés megszületése,

3) A szakszerű minőségmérés hiánya,

4) A munkatársak megkülönböztetésének és értékelésének hiánya,

5) A fejlődni vágyok támogatásának és a nem idevaló emberek eltanácsolásának hiánya,

6) A vállalat- és üzletág szintű meggyőződések és szabályozások hiánya.

Egyszóval a szakma az elmúlt 30 évben nem volt képes önmagát megszervezni úgy, hogy az üzletág szintjén, legalább a piac háromnegyede által elfogadott legyen. Még pontosabban a cégvezetők nem az egészséges és tisztességes verseny kialakításán fáradoztak, hanem folyamatosan keresték azokat a kiskapukat ahol versenyelőnyre tehettek szert, és amikor kiskapuról beszélek, akkor gondolom, hogy mindenki tudja, hogy a legtöbbször valahol a törvénytelenség határán mozgunk. Ami pedig a katasztrófához vezetett, hogy ebben a keresésben semmi nem számított, sem a szakma, sem az ember. Itt meg is állhatunk és találkozzunk december 14-én és elmondom, hogy ez miképpen téríthető vissza a „hajó”, vagy maradnak a „zátonyok”.

Reneszánsz 2.0 Start

Vissza

Szakanyag megrendelő









A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől












A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!
Kapcsolat

+36-70-317-5641

tiborritz@gmail.com

Kövessen minket