Csoda nem várható
A takarítóipar ott van, ahol a part szakad. A szakma halála az alvállalkozói emberkereskedelem. Jó nevű cégek buknak meg újra és újra, és nem tanulnak semmit. A piacon pedig csak halmozódik az elégedetlenség. A cégvezetők nagy része erről tudást sem vesz, ezerrel vágtat a szakadék felé.
Tisztán kell látni, hogy a mostani jelenség miszerint csak „ember létszám meglegyen” egyenesen a halálba vezet. Ha azt szeretnénk, hogy szakma legyen a takarítás szakemberekkel kell dolgoztatni. Ezt ennél egyszerűen nem lehet megfogalmazni.
Miért kell a szakember?
Mert a szakember kevesebbet hibázik és sokkal eredményesebb és hatékonyabb, mint az utca embere. Mindez azt jelenti, hogy ha többe is kerül, végül is olcsóbb és megéri foglalkoztatni. Azonban a foglalkoztatása csak akkor éri meg, ha ki tudjuk aknázni a benne lévő szakmai potenciált. Vagyis képzett szakemberek foglakoztatásához, képzett középvezető szükséges.
Ez a csapat tudja megvalósítani a definíció szerinti, vevőre optimalizált szolgáltatást, 100% szolgáltatási garanciával!
Tegnap a hétfői bejegyzés kapcsán több cégvezetővel is beszéltem, és alapvetően az volt a véleményük, hogy amiről én beszélek az azért ne reális számukra, mert képtelenek rendszerben gondolkodni. Szerintük az a rendszer, amiről én beszélek, nem létezik, a takarítási szolgáltatást nem lehet tervezni, mert a körülmények folyamatosan változnak. Továbbá a személyzet körében ismeretlen a hivatástudat/tudásvágy és az egyre növekvő fluktuáció és emberhiány mellett nem lehet és nem is érdemes szakmai fejlesztéssel foglalkozni. Tehát szép lassan ássuk meg a saját sírunkat, feküdjünk bele és reménykedjünk a rövid szenvedésbe.
Hát szerintem meg nem!
Valóban erőteljes krízishelyzet van. Aminek a kezelésének egyik alap elve, hogy abba kell hagyni minden rossz szokást, ami ide vezetett. Olyan szokásokat kell meghonosítani, amelyek idővel kivezetnek ebből az „erdőből”.
Na de mi vezetett ide?
Mondom, a teljesség igénye nélkül:
1) A szolgáltatások pontos tervezésének hiánya, és az ebből adódó rossz árajánlatok és teljesíthetetlen szerződések tömkelege
2) A munkatervek és az egyéni munkalapok hiánya illetve teljesítménybérezés megszületése,
3) A szakszerű minőségmérés hiánya,
4) A munkatársak megkülönböztetésének és értékelésének hiánya,
5) A fejlődni vágyok támogatásának és a nem idevaló emberek eltanácsolásának hiánya,
6) A vállalat- és üzletág szintű meggyőződések és szabályozások hiánya.
Egyszóval a szakma az elmúlt 30 évben nem volt képes önmagát megszervezni úgy, hogy az üzletág szintjén, legalább a piac háromnegyede által elfogadott legyen. Még pontosabban a cégvezetők nem az egészséges és tisztességes verseny kialakításán fáradoztak, hanem folyamatosan keresték azokat a kiskapukat ahol versenyelőnyre tehettek szert, és amikor kiskapuról beszélek, akkor gondolom, hogy mindenki tudja, hogy a legtöbbször valahol a törvénytelenség határán mozgunk. Ami pedig a katasztrófához vezetett, hogy ebben a keresésben semmi nem számított, sem a szakma, sem az ember. Itt meg is állhatunk és találkozzunk december 14-én és elmondom, hogy ez miképpen téríthető vissza a „hajó”, vagy maradnak a „zátonyok”.