Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

A munkaruha

A munkaruha
2022.06.30.

A munkaruha vagy bizonyos esetekben egyen védőruha fontos kellék egy szakma kommunikációjában. Vannak általános munkaruhák és vannak, olyan szakmák is ahol a munkaruha egyben minden kétséget kizáróan azonosítja is a szakmát. Gondoljuk csak a tűzoltóra, szakácsra vagy kéményseprőre.

Nagy kérdés, hogy ennek mekkora jelentősége van ennek a felismerhetőségnek és az adott szakmák miért és hogyan jutottak erre a szintre? Ez valószínű, hogy egy komolyabb kutatás is lehetne, de azt gondolom, hogy inkább arról kéne beszélni, a takarítóknál ilyen igény miért nem jelentkezett. Természetesen, amikor a takarítókról beszélek, akkor itt most szerintem a cégvezetők lennének megszállítva, hiszen az igény innen indul.

Természetesen nem állítom, hogy nincs olyan cégvezető, aki komolyan gondolja a munkaruha kérdést. Viszont valamiért nem tudott kialakulni egy olyan konszenzus, mint a szakácsoknál, ahol minden munkaruha egyedi, de még követ egy alapvető mintázatot. Ez a követés pedig arra alkalmas, hogy egyrészt az illetőről felismerhető, hogy konyhán dolgozik, de azon belül is látszik, hogy ki a séf és ki a kukta.

Ez egy kultúra, amihez hozzátartoznak a szakmai versenyek is és ugyanakkor ez egy belső rendszer, mert a megrendelő a séfet ritkán látja. Tehát az egyenruha itt elsősorban belső szakmai igény. Az is érdekes, hogy a konyhában a vezető (séf) is konyhai ruhában van, tehát nem különül el a személyzettől.

Nem volt semmilyen különleges célom ezzel az írással, inkább csak egy kis felismerést szerettem volna okozni, hogy van egy szakma, mely polgári értelemben a Francia forradalom (1789) után jött létre és hozzávetőlegesen 200 év alatt kitalálta önmagát és világviszonylatban is többé kevésbé egységes színvonalon meg is valósította azt az érzést és vevői élményt, ami a kulináris élvezetekhez tartozik. A kérdés persze felmerül, hogy az telnek, nem csak tápértéke van, hanem élvezeti forrás is, akkor a tisztaság pozícionálható-e másképpen is, mint ahogy most nincs?  

Vissza

Szakanyag megrendelő
























A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!