• ask the expert
  • Szolgvez könyv
  • Szolgáltatások és termékek megrendelése

Tanácsadás

A takarítóiparba 1992-ben cseppentem be mint légy a tejbe. Az azóta eltelt időben sok mindennel találkoztam, sok féle helyzettel szembesültem.

Az első szakértői feladatokat 2002-ben végeztem. Ebben az évben 3 ember gondolta azt, hogy a takarítási szolgáltatás van olyan komoly dolog, hogy érdemes szakértőre bízni a feladatot. A háromból 1 létesítménygazda cég (CARE FM) volt 1 állami szervezet (Miniszterelnöki Hivatal) és 1 piaci megbízó, egy bank (ERSTE BANK).

Ez egy nagyon jó kezdet volt. Ha nagyképű lennék, akkor azt mondhatnám, hogy a takarítási szakértés piacát Magyarországon én teremtettem meg. Tény, hogy 2002-ben még javában küzdöttünk azért, hogy az állam legalább ismerje el szakmaként a takarítást és mindenki szeme elött csak egy valamiféle szakmunkás lebegett, a szakma menedzsmentjére, a tervezésre, szakmapolitikai stratégiára vagy szakértésre akkor még nem gondolt senki.

Én magam, ekkor már túl voltam kb. 300 ember 40 órás KonfirMATISZ, és 27 ember 900 órás MESTER tanfolyam szintű képzés és két nagyszabású és nagy „port kavaró” mestervizsga (Vígszínház I. és II.) tapasztalatán és ezek alkalmával már a piacon lévő hiányosságok és megoldatlan helyzetek jórészével már találkoztam. Nem gondolom, hogy akkor már teljes értékű szakértőnek számíthattam, de hát vakok között félszemű is király lehet és volt néhány ember, aki komolynak gondolta és hitte is, hogy ez a tudás már valamilyen formában megvan és, hogy valódi érték.

A szolgáltató igény az AUDI pályázata volt, akkortájt az idő- és anyagnorma és technológia alapú gondolkodás nem volt a piac jellemzője és egy ilyen jellegű pályázat elég nagy fejtörést okozott mindenkinek. Az AUDI saját rendszert alkalmazott és ennek kitöltése izgalmas feladat volt, mert a program folyamatosan tett fel kérdéseket és visszalépni nem lehetett benne. Tulajdonképpen az volt a bírálat lényege, hogy a szolgáltató milyen ellentmondásokba kerül önmagával.

A Miniszterelnöki Hivatal egy közbeszerzési pályázat szakmai részét bízta rám és itt vizsgázott az első FŐTÁBLA is. Ez már majdnem olyan volt, mint a mostani, a logikai rendszer azóta sem változott. Ez volt az első olyan pályázat, ahol szakszerű felmérés és területleírás készült és az a szolgáltatók egységes rendszerben adhatták be a pályázataikat. Sajnos, abban az időben nem volt másra lehetőség, csak arra, hogy a legolcsóbb nyerjen. 

A tanácsadói munkát alapvetően, immár 8-ik éve jegyzett MATISZ szakértőként végzem.

Azt gondolom, hogy sok mindenben segíthetek egy olyan embernek, aki még kezdő ezen a pályán. Vagy nem is muszáj kezdőnek lennie, csak éppen még egy adott problémával soha nem szembesült. Minden esetre, ha bármilyen a tisztasággal, annak elérésével vagy értékelésével kapcsolatban bármilyen problémája van, nyugodtan keressen meg, hátha közösen találunk rá megoldást. A 2017-ös évben több mint 2 milliárd Forint értékű szolgáltatási pályázat lebonyolításban vettem részt mint tisztítás-technológiai szakértő.

Tanácsadás

Név *:
Mobil:
email *:
A probléma leírása *:
Milyen megoldást szeretne? *:





A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

A tanácsadás díja a helyzettől függ. A telefonos konzultáció ingyenes, Ha személyes tanácsadásra vagy a probléma közép- vagy hosszútávú projektmenedzsmentjére van szükség akkor megállapodás kérdése.

A naptáramat konkrét lehetőségekkel és szabad időpontokkal, itt érheti el!

Aranybánya

25 éve foglalkozom a tisztítás-technológiával és itt időnként megosztom a tapasztalataimat. Négy témát viszek: A takarítás történelme (THE HISTORY PROJEKT), a szakmai fejlesztést és mentorálást (RENESZÁNSZ 2.0), a piac monitoringját (TAKARÍTÓ SZEKTOR JELENTÉS) és piacon elérhető technológiai kínálat lényegi elemzését (TECH PROJEKT). Ezen kivül vannak még ötleteim, de van egy fő munkám is, az a szakértési pozicíó és sokkal több már nem fér bele.

Videótár

Best Value

2017.07.25.

SzakmaSztár

2016.04.21.

Boeing fejlesztés

2016.04.08.

Szavazás

Milyen gyakran nyitja meg ezt az oldalt?

Szavazok

Szakmai szótár

Mit értünk a "területi adatok" kifejezés alatt?

A takarítandó terület adatai. Ezek lehetnek tárgyszemléletben vagy tételszemléletben. Utóbbi versenykorlátozó, mert elveszi a szabadságot a szolgáltatótól, hogy saját rendszere szerint rendezze a tárgyakat tételbe. A Matisznak ezzel kapcsolatban van irányelve (IR 01), bár erről sajnos kevesen tudnak.

Mi a különbség az INTÉZMÉNYTAKARÍTÓ és a TISZTÍTÁS-TECHNOLÓGIAI SZAKMUNKÁS között?

A Betanított takarító, az új okj szerint Intézménytakarító egy alapképzettség/rész szakképesítés (EQF2), aki ismeri a takarítás alapvető szabályait és tudja kezelni az összes kézi eszközt illetve néhány egyszerűbb gépet mind a porszívó, hidegvizes nagynyomású mosó vagy gőzfejlesztő. Ezzel szemben a Tisztítás-technológiai szakmunkás (EQF3 iiletve ha csoportvezető is akkor EQF4) tisztában van a szakma összes technológiájával és minden gépet tud kezelni és még másokat is tud irányítani.

Mi a belső tanúsítvány?

Ha a Munkalapra a munkalap tulajdonosa feljegyzést tesz, vagyis felelőssége tudatában leigazolja, hogy az ott rögzített munkát elvégezte, akkor a Munkalap nevet vált és Belső tanúsítvány lesz. A Belső tanúsítványon további személyek is rögzíthetik a munka eredményével kapcsolatos véleményüket, a minőségmérési szabályozás szerint. A Belső tanúsítvány azé, akinek a nevére kiállították, azonban annak másolatát elektronikusan el kell juttatni a megadott helyre, ugyanis ez a dokumentum képezi a Teljesítési igazolás alapját és egyben képezheti a bérszámfejtés alapját is. 

Mi a szolgáltatásvezető mint szakmai szint?

A szolgáltatásvezető OKJ 52 853 02 felső középfokú szakképesítés, amely a tisztítás-technológiai szakmunkás szakképesítésre épül.

Mit takar a szakmai érdekképviselet fogalma?

Formálisan egy érdekképviselet a megbízói érdekeit képviseli. Informálisan azonban, ha ez egy szakmai vagy szektor szintű érdekképviselet, akkor általában elvárt, hogy a szektor általános igényeit is képviselje. Ebben az esetben azonban kritikus kérdés, hogy ezeket ki és hogyan fogalmazza meg és mikor jelenthető ki, hogy egy adott igény- vagy elvárás csomag a szektor vagy a szakma szélkörben elfogadott alap- vagy általános igényének tekinthető. Ennek áthidalására került bevezetésre az a fogalom, hogy amennyiben az érdekképviselet, a szakterület jellemző piaci összetételét (nagyságra, szakterületre) és kritikus tömegét (árbevétel, alkalmazottak létszáma) képes összefogni, akkor az egy reprezentatív érdeképviseletnek számít, tehát hivatalos, a szektort érintő megállapodásokat köthet más ellenérdekelt érdekképviseletekkel és/vagy az állammal. Illetve az ellenérdekelt reprezentatív érdekképviselet megállapodását ratifikálja az állam és jogerőre is emeli. Tehát egy adott szakmai vagy civil közösség, megfogalmazott és demokratikusan egyeztetett stratégia szerint megtervezett és időrendben meghatározott igénypont megvalósulások folyamatos képviselete, annak operatív menedzsmentje. Továbbá ennek részeként az adott szakmai közösség szervezése, irányítása, emberi viselkedésének és szakmai kultúrájának olyan irányba való fejlesztése, hogy az előbbiekben megfogalmazott igénypontok megvalósulását, maga a közösség változó attitűdje is segítse.Ennek megfelelően különböző rendezvények,bemutatók, események, továbbképzések, minősítések szervezése, lebonyolítása. Az igénypontok, az időbeni megvalósulás rendszerén kívül, hierarchiai rendszerben is értelmezhetők. A legmagasabb szint, amikor az érdekképviselet, a célokkal összhangban valamely jogszabályt akarja módosítani vagy egy újat akar elfogadtatni. Ennél alacsonyabb hierarchiai szint, amikor új kormány vagy miniszteri, illetve önkormányzati rendelet kell módosítani, vagy újat alkotni. A következő még alacsonyabb hierarchiai szint az érdekképviselet a képviselt közösségre vonatkozó szabályozási törekvése irányelveken vagy kötelező, illetve fakultatív jellegű szabványokon keresztül. Az pedig folyamatos szakma-politikai vita tárgya, hogy az érdekképviselet miként tudja leginkább megvalósítani a közösség elvárásait törvényi szabályozáson keresztül vagy az önrendelkezési vagy önkormányzati tevékenységen keresztül. Nyilván a célok eléréséhez mindkét elemre szükség van/lehet, azonban nem mindegy, hogy ezekre milyen arányban fordítanak emberi és anyagi erőforrást, illetve ez, a külső körülmények függvényében időben, hogyan változik. A szakmai vagy civil közösségnek meghatározó érdeke, hogy a felügyelő bizottságon, egyéb szervezeteken és végső soron a közgyűlésen keresztül, az érdekképviselet operatív szervezetét „politikai” folyamatos kontroll alatt tartsa, hogy az ne önállósuljon és tűzön ki az alapvető érdekektől független bürokratikus célokat. Az érdekképviselet megszervezésének fontos paramétere képviselt közösség nagysága, piaci súlya vagy társadalmi jelentősége és ennek megfelelően az hogy mekkora méretű a létrehozott operatív szervezet és annak vezetője/vezetői milyen hatáskörrel/hatalommal rendelkeznek.