Patinás takarító cég
Számít ez bármit is a mai piacon? Ha pedig számít, akkor van-e annak kulturális jelentősége a cégen belül, hogy azt mikor alapították vagy, hogy ki volt az alapító? Milyen piaci helyzet volt 20-25 vagy 30 évvel ezelőtt és mekkora volt az esélye egy cégnek túlélni, annak függvényében, hogy az azt kényszerből vagy megfelelően előkészítve, megfelelő tőkével hozták létre.
Harminc évvel ezelőtt nem tudni pontosan hány céget alapítottak takarításra, olyant, aminek elsődleges tevékenységként volt megjelelve a takarítás, évente durván 4 – 6 százat, és kb. 1 000-nek szerepelt a takarítás is a tevékenységek között. Ennek megfelelően 1995-re minimum 2 500 cég volt a piacon és persze kereste mindenki a helyét.
Statisztikailag a 8121 TEÁOR számot vizsgáljuk ma, ez az általános takarítás, itt találhatók a takarítócégek háromnegyede. Ha azokat a cégeket nézzük, amelyeket 1990 – 1994 között alapítottak, akkor mára az a kép bontakozik ki, hogy ezek közül már csak 47 cég működik.
A durván 25 – 30 évet, azt a cégek kevesebb mint 1%-a érte meg. Tovább menve ezen a vonalon, természetesen az sem mindegy, hogy e cégek melyike éli meg a következő 5 évet. Ugyanis 2019-ben ez 47 cég összesen 39,7 Milliárd Forint árbevételt produkált, ami durván a piac 20%-a.
Ha viszont azt megnézzük, hogy ez az árbevétel, hogyan oszlik meg a cégek között, akkor azt láthatjuk, hogy a 47 cég közül az első 10 árbevétele 39,1 Milliárd Forint (98%) és a maradék 37 cég összesen nem éri el 700 Millió Forintot.
Ha még mélyebbre ásunk, akkor azt is láthatjuk, hogy az első 10 sem homogén, mert abból csak az első kettő árbevétele 25,9 Milliárd, ami azt jelenti, hogy a csoport 20%-a, hozza a forgalom 66%-át.
Jelen kutatás egy nagyobb felmérés része, akit a téma részletesen érdekel jellezze.