Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több mint 600 bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Zárom a hónapot

Zárom a hónapot
2018.08.31.

Ez az augusztus, minden idők legolvasottabb hónapja volt. 2005-óta, amióta blogot írok nem volt a honlap ennyire látogatott. Ebbe még az is benne van, hogy sokan szabadságon voltak, és ettől függetlenül nőt a látogatok, a feliratkozók és a blogon töltött átlagidő.

Már csak egy bánatom van. Egyszerűen nem lehet kiugrasztani a nyulat a bokorból. Az olvasóim, bár a statisztikák szerint most már több mint 2 000-en vannak, egyszerűen ne tudnak megszólalnia. Nem használ semmi, sem a provokáció, sem bársonyos hangnem. Egyszerűen nem értem. Egyébként értem én, de nem akarom elfogadni.

Szeptembertől új dolgokra készülök. Illetve nem is annyira újak, hanem inkább az, hogy az év első felében volt elég idő sok mindent előkészíteni, ezért aztán a második félév rengeteg új dolgot hoz majd.

TAKARÍTÓ SZEKTOR JELENTÉS 2017 kapcsán nagyon sok olyan cégvezetővel beszéltem, akik egyrészt újak a piacon, másrészt nem annyira úja, de eddig valahogy nem futottunk össze. A beszélgetések persze valahogy mindig oda futottak ki, hogy miért nem jók az árak, miért nem etikus a szakma és miért nem akarnak dolgozni a munkavállalók.

Azt gondolom, hogy tisztázhatnánk néhány dolgot és akkor ezzel megkezdődik a JELENTÉS második felének a beharangozója. A koncepció az, hogy a JELENTÉS valamiféle média lehetne, ami az év során folyamatosan bővül, egészen addig, amíg 2019-ben meg nem jeleni az új. A JELENTÉS díját egyszer kell kifizetni (most még 1.500 Forint) és egész évben kapod a frissítéseket. Az első frissítés, úgy néz ki, szeptemberben kijöhet.

Mai napra viszont egy ki ízelítő:

Wolf Gábor azt mondja, hogy a vásárlók, tehát a takarító szektor megrendelői is, alapvetően tíz szempont miatt vásárolnak takarítási szolgáltatást. Ez egy fontos meglátás, mert megértést ad sok féle anomáliára, ami szektorunkban van. Ugyanakkor felvillantja a reményt is, hogy hol mit kéne erősíteni.

Nézzük:

  1.   Elit közösséghez tartozni, abba bekerülni
  2.   Mohóság, többet akarok
  3.   Szex reménye, lehetősége – finoman
  4.   Félelem, az ősi erő
  5.   Ego, büszkeség, villogni mások előtt
  6.   Fájdalom csillapítása, elmulasztása: instant vásárlás!
  7.   Saját magam jobb változata, szignifikáns, a “törzsi ranglétrán” előre jutni
  8.   Jutalom, megérdemlem, nekem ez jár, nekem ez a minimum
  9.   Irigység, rossz és jó: ami motivál, inspirál, tettre sarkal
  10.   Szégyen elkerülése

Gondolom első látásra mindenkiben megfogalmazódik valami. Tulajdonképpen olyan ez, mint a hatásmechanizmusok kérdése, mindig mindegyikre szükség van, vagy csak célzottan és tudatosan egyre vagy kettőre kell a hangsúlyt helyezni, a körülmények függvényében. Persze az igazi szakmai tudás, a körülmények helyes felismerése.

A 10 szempontnak van egy általános megközelítése, ezért érdemes a marketinggel foglalkozni. Ebből a szempontból a Wolf Gábort nagyon ajánlom. Azonban van az éremnek egy másik oldala is, ha nem lenne, az csak egy plakett lenne. Viccet félretéve, van a szakmaspecifikus kérdés is, vagyis mindez hogyan működi a takarító szektorban. Szeptikusok szerint semmi nem működik, de lépjünk túl ezen.

A JELENTÉS második fejezete.

Tartalmazni fog egy kitekintést a szálloda piacra és néhány interjút, a szállodapiaccal és úgy általában a takarító piaccal kapcsolatban. Megszólaltatok megrendelőt, takarító szolgáltatót és végrehajtó takarítót is. A második fejezet a tervek szerint 2 – 3 havonta bővülne. Egyelőre most az látom, hogy a projekt értékrendje valahol sárkányölő Szent György és a reménytelen Don Quijote között van, de szerintem kialakul.

Vissza

Szakanyag megrendelő
















A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!