Világkiállítás II.
Előző cikkem lehet, hogy egy kicsit sokkoló volt, különösen azoknak, akiben még az 2000-es években megfogalmazott idilli kép élt. Az a kép is, vagy az osztályozás is igaznak tekinthető valamilyen szempontból, de a tegnapi kép azért fontos, mert az a mátrix másik dimenziója és az elkerülhetetlen cselekvés alapja.
Olvasd el az előző bejegyzést is, mert a mai arra épül. Tölts ki a kérdőívet, és kedden kapsz majd egy magán levelet. Persze a dolog nem annyira konspiratív, mint amennyire most látszik, viszont felvetődik két komoly akadály.
Az első az egyenesen képtelenség, mert a paci kínálat egy része arra épül, hogy ott vannak a páriák és helytálnak a rosszul, és alacsony áron megkötött szerződésekben. Ez egy olyan helyzet, ami ugyan nem érinti a piaci kínálat 100%-át de az általános vevői attitűdűt meghatározza.
Mielőtt ez kifejteném egy nagyon fontos adat. Az Amszterdamban kiállító cégek (kb. 800) felének megkérdezésével történt felmérés kapcsán kiderült, hogy a gyártók viszonteladóinak árbevételének 60%-a végfelhasználóktól jön és ez két évvel ezelőtt, ez csak 52%-volt. A másik fontos adat, hogy a takarító szakemberek részvétele az amszterdami vásáron évről évre esik, és nő az FM cégvezetők, önkormányzatok és ipari vezetők részvétele. Tehát mondjuk ki, hogy a piaci kínálat, mint külső szolgáltatás minimum bajban van.
Na, most térjünk vissza a szolgáltatói cégek osztályaira és az ok összefüggésrendszerére.
Tehát van egy kis mag, aki hisz a mesékben és azt gondolja érdemes a szakma „fáján” a csúcsra mászni. Gondolja ezt annak ellenére is, hogy akik ma sikeresnek látszanak, halvány fogalmuk sincsen a szakma mélységeihez és sorozatban gyártják az elégedettlen vevőket, akik elkezdik visszaszervezni a takarítást házon belülre. Vagyis a mai helyzet az, hogy a piaci kínálat elsősorban saját maga megszüntetésén dolgozik, de előbb kinyírja a feltörekvőket. A szerencsétlen páriák sorsa senki számára sem különösen érdekes, jó, hogy vannak, és mindenki abból indul ki, hogy mindig is lesznek.
Ha most már értjük a legfontosabb összefüggésrendszert, akkor jön a második felütés. Hol van ebből a kitörési pont? Mi ebben a cégvezetők egyéni felelőssége? Mi ebben a szakmai szövetség felelőssége? Milyen szerepet kell betöltenie a szakmai szervezetnek?
Ezen kérdések egy része megválaszolható otthon egy sarokba ülve, egy részéhez azonban csak egy vagy több szakmai kerekasztalon keresztül vezethet az út, mert nagyon fontos, hogy ki mit gondol és milyen irányba hajlandó változni.
A saját magam helyzetében is, amikor eladtam az oktató céget, és nehezen, de az utolsó 15% részesedésemtől is megváltam, és a piacra már nem úgy néztem, mint a fizetőképes kereslet kiszűrésére. Akkor 2014-ben és 2015-ben is azt láttam, hogy a kínálati piac tökéletesen kilátástalan pályán mozog és erről néha a kényszer jó irányba tereli, de annyira nem, hogy meglássa az „alagút” végén a fényt és aztán annyira végképp nem, hogy számításokat végezzen és kezdjen el „fúrni” egy másik irányba.
Amszterdam ma azt mutatja, hogy több mint 800 gyártó, akik kézi eszközöket, gépeket, tisztítószereket és szoftvereket gyártanak abban érdekében, hogy kiszolgáljanak egy meglévő és folyamatosan fejlődő igényt „fényévekkel” járnak azok elött, akiknek ezt rendszerbe kéne illeszteni és ügyesen használni kéne ahhoz, hogy mindenki boldog és elégedett legyen. Na, itt jön be a legendás szolgáltatás iránti igény kérdésköre.
A mátrix
Családi vállalkozás, szakcég, nagycég a mátrix oszlopai és pária, feltörekvő és kínálati piac a sorok, ami azt jelenti, hogy a piacon, valóján kilenc skatulya van és nagyon nem mindegy, hogy melyikben vagy. Persze az sem közömbös, hogy mit kell tenned. Varázsold kényelmesebbé a skatulyádat vagy búj ki belőle és keres másikat? Nem beszélve arról, hogy a skatulyák méretei nem korlátlanok és mindegyikben van valamilyen belső élet.
| Családi vállalkozás | Szakcég | Nagyvállalat |
Pária | Akár alkalmazotti, akár alvállalkozóként egyik napról a másikra él. Nem lát kitörési pontot, a túlesésért küzd. | Szakosodott, de nem elég felkészült még ahhoz, hogy a piacon önállóan megjelenjen. Csak alvállalkozóként tevékenykedik. | Nagy volumenben szervezi a személyzetet, akiket nem tud törvényesen foglalkoztatni. A piacra nem tud kilépni, csak alvállalkozóként jut munkához. |
Feltörekvő | Nem érzi a szakosodásban rejlő lehetőségeket, de helyzetéhez képest sikeresen fejlődik. Képes egyre többet vállani. | Szakosodott és meg is tud jelenni a piacon, bár ez még sokszor nehézségekbe ütközik. Látja a páláyát maga elött. | Nagy volumenben szervezi a személyzetet, jelen van a piacon, de még nem tudta megalapozni magát. Minimális úgynevezett túlélési profittal tud dolgozni. |
Kínálati piac | Sikeres ajánlatokat ad, melyek fedezetet tartalmaznak a sajáterős kivitelezésre és haszonnal kecsegtet. | Pozícionálta magát a piacon, sikeres ajánlatokat ad, amelyek tartalmaznak fedezetet a sajáterős törvényes foglalkoztatásra és a fejlesztésre is. | Nagy volumenben szervezi a személyzetet és sikeres ajánlatokat ad, amelyek a nagyságrendek miatt gyakran, extraprofitot is tartalmaznak. |
Ha ebbe a filozófiába mélyebben el akarsz merülni, áldoznod kell rá időt. Következő továbbképzési napon erről fog szólni és nem gondolkodom nagyban. A piac egy-egy szegmensét akarom megszólítani, attól függetlenül, hogy megtaláltam a kilenc skatulya közös pontját is.