Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több mint 600 bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Vasárnapi párbeszéd

Vasárnapi párbeszéd
2016.12.05.

Tegnap valaki olyan hívott fel, akivel vasárnap nem szoktam beszélgetni. Rég óta ismerem az illetőt, de nem vagyunk közeli barátok. Most azonban valami olyan történt, hogy egy közös ismerősünk öngyilkos lett és búcsúlevelében szakmai szempontból rá meg rám hivatkozott. Csak erős idegzetűeknek.

Egy ember: Tibor, mi ez a 12.12 rendezvény?

Tibor: Azt gondolom, hogy itt az ideje, hogy beszéljünk a takarító emberről.

Egy ember: Ez egy továbbképzés?

Tibor: Igen, ez egy sorozat, ami végigveszi a takarítási szerződések kritikus pontjait, és ebből az első a humán problematika.

Egy ember: Ez mennyire humán erőforrás szakma és mennyire takarítás?

Tibor: Ez első sorban ember és aztán takarítás specifikusan humán erőforrás menedzsment.

Egy ember: Ez akkor valamiféle profilváltás is?

Tibor: Nem, az embert mindig meghatározó elemnek tartottam, ezért is volt mindig olyan fontos számomra a szakképzés. Azonban mára már azt is látom, hogy a szakképzésen kívül, van itt még néhány restancia.

Egy ember: Mire gondolsz?

Tibor: Arra, hogy szakma nem megfelelően kezelte a problémát és nem foglalkozott a munkavállalók egyéb szükségleteivel.

Egy ember: Ez valami szakszervezeti szöveg?

Tibor: Nem, a rendszerváltás rabszolgát csinált a munkavállalókból, sőt egy bizonyos szintig a vállalkozókból is. Akik ezt nem tudták kezelni spontánul, mára már kiégtek. Nem véletlen a mai munkaerő helyzet.

Egy ember: Talán ide csatlakozik, hogy G meghalt, önkezével vetett véget az életének?

Tibor: Hallottam, az özvegyével beszéltem.

Egy ember: Azt is tudod, hogy írt egy 50 oldalas búcsúlevelet és abban mindketten meg vagyunk említve?

Tibor: Igen, olvastam és teljesen reális, amit ír. Bár gondolom neked, mint a volt munkaadójának ez nem annyira kellemes?

Egy ember: Hát, fel is vagyok háborodva.

Tibor: Miért? Tulajdonképpen a te gátlástalanságod, szakmai hozzá nem értésed vezetett ide, nem?

Egy ember: Miért? Mindenki magért harcol.

Tibor: Persze, ez igaz. Azonban a megtermelt érték elosztása egy izgalmas kérdés. Miért gondolod azt, hogy ezt 80/20%-ban kell elosztani?

Egy ember: Mert ez a helyes, az értéket valójában a menedzser teremti meg azzal, hogy aláírja a szerződést. A többi már sima egyszerű végrehajtás.

Tibor: Hát, igen innen is lehet nézni a dolgokat, de szerintem a végrehajtás sem olyan egyszerű, mint gondolod. Mi sokat beszélgettünk arról, hogy amikor bevállaltad a 100 m2/óra WC takarítást, akkor valójában mit csináltál. Megkezezted a saját céged lerombolását vagy egyszerűen csak szívattad az alkalmazottjaidat?

Egy ember: Ez akkora probléma?

Tibor: Hát igen, mert egy lelkiismeretes szakember azt gondolja, hogy a szerződésben vállaltakat teljesíteni kell, és ha ez fizikailag lehetetlen, akkor zavarban lesz.

Egy ember: Ez a verseny, nincs mit tenni.

Tibor: Ez nem verseny, ez butaság. Szakmai kóklerság és visszaélés a helyzettel.

Egy ember: De hát mindenki ezt teszi.

Tibor: Igen azért vagyunk itt, ahol vagyunk. Hülyének néztétek a munkavállalót és most egyszerűen eltűntek. Ezen kívül pedig ketyeg egy rettenetes időzített bomba, ugyanis ma többért alkalmazzátok az új embereket, mint a régieket és egyszer csak robban majd a bérfeszültség nevű bomba.

Egy ember: Nagyon messze kalandoztunk. Szerinted mi innen a kivezető út?

Tibor: A változás.

Egy ember: A változás? Milyen változás?

Tibor: Hát újra kell gondolni mindent. Illetve ez valójában soha, egyáltalán nem volt kigondolva. Spontán események kergették egymást a szakadékba.

Egy ember: Jó, de most konkrétan?

Tibor: Gyere, hallgasd meg ezt a négy előadást.

Egy ember: Ne haragudj, de 8 órát nem érek rá. Nem lehetne ezt 20 percben megfogalmazni? Mi az egész lényege?

Tibor: Meg lehet, de nem értenél semmit.

Egy ember: Miért? Azt gondolom, értelmes ember vagyok.

Tibor: Biztos, de a dolog nem ennyire egyszerű. Azt, hogy most itt vagyunk, annak sok oka van. Ezek megértése fontos ahhoz, hogy elinduljunk egy más irányba.

Egy ember: Értem. Mennyi idő kell az okok felárashoz?

Tibor: Nekem 6 tanóra, mert ha ezt nem érted meg, nem fogod elhinni, hogy amit tenned kell, az valóban az egyetlen lehetőség.

Egy ember: Szerinted te tudsz valamit, amit más nem?

Tibor: Biztos tudok olyan dolgokat, amit más nem. De a kérdés, úgy lenne pontosabb, hogy amit tudok, az biztos segít-e a mostani helyzeten vagy nem?

Egy ember: Van itt valami titok?

Tibor: Igen is meg nem is. Egy biztosan látszik, az eddig bevált HR rendszerek csődöt mondtak. Nehéz új embert találni a takarításra és még nehezebb megtartani. Arról aztán pedig ne is beszéljünk, hogy megvalósul-e a megrendelő igénye.

Egy ember: Ok, és mi a titok?

Tibor: A titok nem egyszerű, mert minden mindennel összefügg. A változás pedig az, hogy éles váltás kell az emberi erőforrás menedzsment teljes vertikumában. Mindezt pedig gyorsan kell megvalósítani, ami most lehetetlennek látszik. A titok pedig az, hogy erre ma rendelkezésre áll minden eszköz. Sőt már jó gyakorlat példák is vannak.

Egy ember: Nem pontosan értem miről beszélsz.

Tibor: Tudom, a problémák egy része örökség kérdése. Tudnod kell, hogy vannak ezek a hibák, másképpen nem küzdhetsz ellenük. Aztán van maga a terv, ami nem mindegy, hogy közgazdasági vagy vállalkozási, vagy netán politikai szemléletű.

Egy ember: Miért ezek nem ugyanazok?

Tibor: Hát nem mert a közgazdász gazdálkodik egy ismert és modellezett területen, a vállalkozó pedig új piacokat nyit és csak ismeretlen területen jár, a politikus pedig megpróbál mindenkit átverni.

Egy ember: Miiii?

Tibor: Nézd a vállalkozó tátja, hogy minden darab szürke és egyben látja az igényt a feketére. Ezért felépít egy rendszert, hogy legyártsa a fekete szükségletet. Azonban eközben eddig ismeretlen nehézségek lépnek fel, például ez a probléma nem csak színezés kérdése, vagy speciális alapanyagok szükségesek, esetleg a piac nem érti miért jó neki a fekete. Ezért a vállalkozói lét csupa bizonytalanság és először hallott kérdésekre kell jó választ adni. Ez egy emberi képesség, amit ki kell alakítani és folyamatosan fejleszteni, azonban a 90-es évek vállalkozói nem rendelkeztek ezzel a képességgel. Azt sem tudták, hogy kell nekik, ezért józan paraszti ésszel belekormányozták a piacot az árversenybe. Aminek a vége az lett, hogy „a lehető legalacsonyabb előállítási költség” filozófia honosodott meg.

Egy ember: Értem. De hát ez közgazdaság és politika is egyben, nem?

Tibor: Nyilván egy eleme az egésznek, azonban közgazdász soha nem fog adni választ egy elöször hallott, ismeretlen kérdésre. A politikus pedig megpróbál meggyőzni, hogy a szürke, amit látsz, az valójában fekete és minden rendben van.

Egy ember: Értem. Szerinted én felelős vagyok G haláláért?

Tibor: Konkrétan te ölted meg!

Egy ember: Ez azért meredek nem?

Tibor: Nézd, a szakma is és a vállalkozók személy szerint is rengeteg hibát követtek el. 90-ben úgy kezdtünk vállalkozni, hogy azzal kapcsolatban sem ismereteink sem készségeink nem voltak, és ami a legrosszabb az etikus viselkedésről is torz elképzelésünk volt. Ennek eredményeképpen, sokan sikeresek lettek ugyan, de ennek a társadalmi költsége elképesztő volt és a vesztességek folyamatosak.

Egy ember: Te nem hibáztál?

Tibor: De igen. Rengeteget. Én is mindent a saját bőrömön tapasztaltam meg. Viszont tanultam is, és ma már látok olyan összefüggéseket, amik végzetesek lehetnek azok számára, aki továbbra is a kijárt úton mennek tovább.

Egy ember: Egy példát mondj?

Tibor: Egy hónapja egy megbízó bevezette a minőségmérést, két hét alatt felmondott a takarítók fele és mára, már a vállalkozó is, mert 60%-ot sem tudott teljesíteni.

Egy ember: Ok, de mi akkor a kiút?

Tibor: Gyere el és hallgasd meg az előadást. Akkor majd összeáll egy kép a fejedben és előre tudsz majd lépni. A előrelépésre nincs recept, az egyedi kell, hogy legyen. Ez lesz a versenyelőnyöd!

>> ŰRLAP <<

Vissza

Szakanyag megrendelő
















A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!