Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Változások jönnek

Változások jönnek
2016.02.05.

A közbeszerzési törvény és annak polipszerű bekúszása a piaci szféra egyes részeibe, a minőség látszólagos előtérbe kerülése, legalábbis tetten érhető jogalkotói szándékként egy teljesen új helyzetet generál a takarítóiparban is. Azonban ez egyszerre jelentheti a menybe menetelt és a poklok sötét bugyrait is, mert, hogy mi számít majd szakmainak és mi nem azt nem tudjuk, hogy mi szerint dől majd el.

A közbeszerzési törvény nem az egyetlen, ami most változik. Az egész világon megállíthatatlanul seper végig egy újfajta gondolkodás. A világ megkezdte az átalakulást, amit az kényszerít ki, hogy az eddig felépült rendszer már nem tartható, az emberek nem fogadják azt el. A globalizáció nem csak a termékek és a tőke szabad áramlását teremtette meg, hanem az információét is, és a ma a földön élők több mint 40%-a internetezik.

Ez döbbenetes és azt jelenti, hogy több mint 3 milliárd ember elvileg össze van kapcsolva és hogy ez mennyire igaz, a legnagyobb döbbenet az, hogy ezek fele a mobilján internetezik. Tehát ez tényleg valami olyasmi, amit 10 évvel ezelőtt nem is tudtunk volna elképzelni.

valtozasok jonnek2Mindezek következtében az emberek lélekben már fellázadtak. Előnybe részesítik a szociális médiát és hátrányba szorítják a manipulált és manipuláló sajtót, egyszerűen más világot akarnak, más világról álmodnak. Ami pedig még döbbenetesebb, hogy ez az „új” társadalom, már a törvényeket is másképpen látja és ennek köszönhetően olyan cégek, mint AirbnB vagy az ÜBER akik a törvényesség határán vagy éppen a törvénytelenségben vagy finomabban a fogalmazva a joghézagokat kihasználva terjedtek el a világban, egyre sikeresebbek. Ezt tetézi, hogy politika is tehetetlen, csak sodródik az árral. Valószínű, hogy következő években ezek a rendszerek finomodni fognak, de a paradigmákat felforgató állapot nem szűnik meg, a világ elkezdett átalakulni.

A változások itt vannak!

Na de pontosan miben változik a világ?

A változás lényege, hogy az emberek, eddig még soha ne tapasztalt vehemensséggel próbálják megvalósítani önmagukat. Az évtizedek óta folyó pozitív gondolkodást célzó tanítások kezdik meghozni a gyümölcsüket. Csak az az érdekes, hogy ezek a tanítások abból indultak ki, hogy az emberek csak nagyon kis százaléka fogékony erre és teljesen más helyzet kezd kibontakozni, amikor ez a fogékonyság hirtelen megduplázódik vagy megtriplázódik.

A média döbbenten számol be, hogy a menekülteknél/migránsoknál technikai eszközök vannak és internetet használnak. Fontos számukra az áramellátás és a wifi sávszélessége. Aki ezen megdöbben, az azt hiszi, hogy ma is az van mind a második világháborúban. Nem a mai világ értékrendjei eltolódtak és kezd kibontakozni egy új helyzet, amiben egy adott specifikus információnak sokkal nagyobb szerepe van, mint azt gondolnánk.

valtozasok jonnek3Yuval Noah Harari azt mondja, hogy a Homo sapiens versenyelőnye az volt minden más fajjal szemben, hogy manipulálható volt mesékkel, történetekkel, hittel és eszmékkel. Ez tette sikeressé a fajt és ez juttatott el ide, a jelenlegi szakadék szélére. Harari professzor nem fejti ki bőven, de nyilván a helyzet felvett egy nagy és izgalmas kérdést, kik voltak azok, akik a meséket kitalálták és miért? A háttérben pedig ott a változás és ma már az látszik, hogy az emberek egy része, már csak a saját meséjében hisz és szkeptikus minden manipulációra. Nyilván egyelőre csak kis része, (nem tudjuk pontosan) mert azért azt látjuk, hogy gerjesztett vallási háborúk még mindig vannak és a reklámoknak is hatalmas erejük van még mindig, de azok száma is nagyon nő, akik nem hisznek már ezekben a sztorikban.

Mi a te saját sztorid?

Mindenkinek más „szemüvege” van és a világot másképpen látja, érzékeli. Ezért ahány ember, annyi világ veszi körül és arra annyiféle képen reagál. Ez természetesen akkor van, ha ezt az embert nem manipulálják, és nem cserélik le a „szemüvegét”. Persze ez nem annyira egyszerű, mert ez a „szemüveg” nem egy konkrét fizikai tárgy, amit levesszenek vagy feltesznek, hanem adott esetben egyszerre több is lehet az ember szemén.

valtozasok jonnek4Vagyis az, hogy miképpen látjuk a világot, az az eddigi élünkből és szocializációnkból fakad. Nyilván lehet egy vagy több pont az életünkbe, amikor nagyot lépünk a tudatosság felé, de a paradigmákból rendkívül nehéz kitörni. A paradigma az a kialakult látás, érzékelésmód és természetes reakciók, amit a sajátunknak gondolunk. Lehet, hogy néha találkozunk ennek a cáfolatával és ilyenkor korrigálunk egy kicsit, de az egészet soha nem vagyunk képesek eldobni. Amiben hiszünk az bennünk nagyon lassan alakul, viszont nem tudjuk, hogy más mennyire fogékony rá és, hogy az Ö paradigmái honnan, hova fejlődhetnek. Nézd meg a Kevin Costner főszereplésével készült Postás című filmet.

Na, ebben a kontextusban kell átgondolni, hogy mi a mindenkori vevő realitása. Illetve mi lehet az a business modell, ami a mindenki számára megnyugvást jelent a minőség és csereviszonyok szempontjából. Tehát mindenki nyer!

A vevő igényeinek központjába beletaláló megoldás, üzleti modell éppen azért lehet sikeres, mert megfelelő választ tud adni egy olyan helyzetre, ami eddig nem volt és a fősodorban már el terjedt az a nézet, hogy a jelenlegi válaszoknál nincs is jobb. Pedig a megrendelő kisagyában a kielégítettel igény ott rág folyamatosan! Az Über, Airbnb vagy a Helpling lehet, hogy a legalitás határán van, sőt talán illegális is, de kielégít egy olyan természetes igényt, amit a fősodor nem. A vicces az, hogy az úgynevezett „legendás szolgáltatás” nem azért nem jön létre, mert a vállalkozót a törvények gúzsba kötik, hanem azért mert a „klasszikus vállalkozó” nem gondolkodik el mélyen a megrendelő igényein, egyszerűen nincs meg benne a kellő empátia és alázat.

Ezért aztán válaszokat kéne adni néhány topábbi izgalmas kérdésre:

  1. mit utál a megrendelő a hivatásos takarítási szolgáltatásokban?
  2. mi a különbség két takarító cég között?
  3. mik azok a garanciák, amelyek visszautasíthatatlanná tesznek egy ajánlatot?
Vissza

Szakanyag megrendelő













A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!
Kapcsolat

+36-70-317-5641

tiborritz@gmail.com

Kövessen minket