Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Utórezgések esettanulmány

Utórezgések esettanulmány
2016.07.25.

Minden alkalommal, amikor egy hosszabb tanfolyam vagy tréning szakasz véget ér, rengeteg új felismerésem van. Egy adott cég alkalmazottai vagy vezetői teljesen más világot látnak maguk körül és csak nagyon kevesen tudnak azonosulni azzal a világgal, amit a megrendelőjük lát maga körül. Ez egy örök, ha nem is tényleges nézeteltérés, de mindenképpen elégtelenség forrása.

Pénteken este Kolozsváron, egy nagy Romániai takarítási megrendelővel vacsoráztam. Szerinte a takarítás, különösen annak eredménye egy rendkívül fontos kérdés és ezért azt nem is bíztak egy FM fővállalkozóra, hanem maguk választottak ki a takarító céget, és peresze ettől függetlenül most másfél év eltelte után elégedetlenek. A cégvezető azért kérte, hogy találkozzunk, hogy megtudja, hol lehetnek azok gátak, amiért nem tudják elérni az optimális helyzetet.

Az első dolog, hogy nyilvánvaló most csak a felszínt kapartathatjuk. Az viszont fontos, hogy tisztázódott, hogy a szerződésnek nincs egy precíz műszaki melléklete, ami lehetővé tenne egy objektív ellenőrzést ezért az elégedettlenségük valójában egy szubjektív érzet, ami lehet, hogy nem is „igaz”. Emberünk ezt rögtön megértette és mi után dióhéjban végig beszéltük a megújított MATISZ IR01 és 02 irányelveit már sokkal tisztábban látott.

Mind ezektől függetlenül azonban feljött a következő akadály, hogy valójában a leírtakon kívül, mi az, ami még elvárható a takarító cégtől. Persze kérdés, hogy a leírtakon kívül szabad-e vagy értelmes-e még elvárni valami pluszt a takarítócégtől?

Régebben és ma is sok esetben a termék csak egy puszta termék volt. Ma azonban a modern termékértékesítésben, különösen a nagy értékű termékeknél egy csomó termék pluszextra és szolgáltatás is keveredik a termékhez. Tehát nem csak az a kérdés, hogy mennyi a termék, hanem az is, hogy mik azok a szolgáltatások, amely nélkül a termék nem igazán „élvezhető”? Sőt tovább megyek, nem ritka az olyan helyzet, amikor a termék kapcsán csak szolgáltatást veszek, a termék nem is az én tulajdonom és mégis használhatom.

Egy gondolat: mi van akkor, ha a takarítást és állagmegóvást úgy tekintem, mintha a megrendelő valójában berendezési tárgyakhoz jut hozzá és a takarításuk annak a tulajdonlásnak a szerves része? Ehhez semmi más nem kell, csak egy jó lapberendező partner és valamennyi saját tőke vagy egy bank. Utóbbiak ízlés szerint.

Visszatérve a kolozsvári vacsorára a szerződés fontos szempont, de ennél is fontosabb, hogy mi a szolgáltatás alapelgondolása. Ugyanis, ha a padlószőnyeg a megrendelőé, akkor ö dönti el, hogy hányszor takarítja, ha mi szolgáltatjuk, pontosan tudjuk, hányszor kell takarítani és ö sokkal elégedettebb lesz. Talán egy kicsit hasonlít a helyzet a saját gépkocsihoz, amiben akkor cserélünk olajt, amikor akarunk, míg a flottaautónál akkor cserélnek, amikor kell.

Csavarjunk még egyet a helyzeten

A takarító cég találkozik a megrendelővel és megállapodnak abban, hogy a megrendelőnek az a terve, hogy a berendezés egészét vagy egy részét 5 év múlva kívánja lecserélni. A takarítócég szerződés szerint azonnal megveszi ezeket a berendezéseket 1 Forintért, az 5 éves opcióval, majd ad egy bérleti ajánlatot a megrendelőnek tisztítással és karbantartással. 5 év után, ha jól számolt van valamilyen vagyona, amit majd máshól még felhasználhat. Tudjuk, hogy nagyon sok féle igény van a piacon, bármi lehet érdekes bárkinek, csak meg kell találni. De hát erre van az internet.

Következtetés

A jövő potenciálja a koktélokban és a szinergiában van. A koktél összetevőinek, egyenkénti árának összessége minden esetben kisebb, mint a koktél értéke. Vagyis megjelenik a hozzáadott érték és ezzel együtt a legendás szolgáltatás. Tehát nem ragadjuk le ennél a példánál, nézzük, meg miképpen foglalkoztathatjuk az embereket, mik azok a tevékenységek, amik beleférnek egy szolgáltató profiljába és tegyük értékesebbé őket. Erre is van egy konkrét ötletem, akit érdekel, hívjon telefonon.

Vissza

Szakanyag megrendelő









A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől












A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!
Kapcsolat

+36-70-317-5641

tiborritz@gmail.com

Kövessen minket