Tudod mi az USZA mutató?
Ez nagyon izgalmas mutató szám, ami azt mutatja, hogy a szektorban egy adott év kezdetén mekkora az új szereplők aránya. Az érték azért izgalmas mert mértéke arra enged következtetni, hogy az adott szektor mennyire vonzó, mint vállalkozás. Ha röhögés nélkül kibírod, akkor ez persze mást is jelenthet.
Mit mutat ez a statisztika?
Hát először is a piac viszonylagosan nagy ütemben tisztul. Függetlenül attól, hogy 2017 és 2018-ban, két év alatt 664 céget alapítottak 2019-re takarító cégek száma 4294 lett, ami majdnem 1 000 céggel kevesebb mint 2014-ben. Ez egyfelől örvendetes, bár azok, akik alól elfogyott a lehetőség valószínű, hogy nem így látják. Összességében azonban ez jó piaci folyamatnak tekinthető, amennyiben tényleg a legjobbak, legrugalmasabbak maradnak talpon.
Ez azonban mutat valami mást is. Ez az a bizonyos USZA mutató. Ami valójában nem más, mint az ÚJ SZEREPLŐK ARÁNYA. Ami abból a szempontból érdekes, hogy a piacot adott esetben erőteljesen meghatározhatja, az, hogy ott milyen koncepciók, szolgáltatások vagy projektajánlatok látnak napvilágot. Mert ugye egy fiatal piaci szereplő (2 évesnél nem régebben alapított) egészen másképpen viselkedik, mind egy öreg harcos.
Nyilván itt lehet vitatkozni, hogy a határvonalat hová húzzuk. Én önkényesen, ezt 2 évre tettem. Az is vitatható, hogy a statisztikában szereplő cégek mindegyike aktív piaci szereplő-e vagy nem, de nyilván az új cégek között is lehetnek alvó cégek. Ez most egy nem feltétlenül tudományos módszertan, mégis egészen pontosan mutat valamit.
Mit mutat az USZA 2019?
Egy növekvő tendenciát és egy 15,46%-os arányszámot. A trend rendkívül fontos, azt mutatja, hogy évek 2017-óta van egy folyamat, ami jó irányba viszi a dolgokat. Nem nagyon meredek és ez egy probléma, mert nagyon elhúzódó lesz így a változás. Ugyanakkor a jelenlegi arány azt jelenti, hogy amikor egy megrendelő megszondázza a piacot viszonylag sok fiatal szereplővel találkozik. Pont.
A lényeg most jön
A takarító szektor új szereplői nem véletlenül jelentek meg a piacon és nagyon jól érzékelhető a marketingjük. Ha innen nézem a dolgot az arányuk szinte minden felületen sokkal, de sokkal magasabb, mint a régi cégeké. Ez egyrészt egy új szín a szakmában, másrészt formálódik valami új kultúra is és ebben a kultúrában már látok más szempontokat is, nem csak az árat. Ezért aztán azt gondolom, hogy itt most van egy helyzet. Izgalmas persze, hogy ez ki hogyan látja? Kíváncsian várom a hozzászólásokat.