Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több mint 600 bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Tudod mi az USZA mutató?

Tudod mi az USZA mutató?
2019.03.20.

Ez nagyon izgalmas mutató szám, ami azt mutatja, hogy a szektorban egy adott év kezdetén mekkora az új szereplők aránya. Az érték azért izgalmas mert mértéke arra enged következtetni, hogy az adott szektor mennyire vonzó, mint vállalkozás. Ha röhögés nélkül kibírod, akkor ez persze mást is jelenthet.

Mit mutat ez a statisztika?

Hát először is a piac viszonylagosan nagy ütemben tisztul. Függetlenül attól, hogy 2017 és 2018-ban, két év alatt 664 céget alapítottak 2019-re takarító cégek száma 4294 lett, ami majdnem 1 000 céggel kevesebb mint 2014-ben. Ez egyfelől örvendetes, bár azok, akik alól elfogyott a lehetőség valószínű, hogy nem így látják. Összességében azonban ez jó piaci folyamatnak tekinthető, amennyiben tényleg a legjobbak, legrugalmasabbak maradnak talpon.

Ez azonban mutat valami mást is. Ez az a bizonyos USZA mutató. Ami valójában nem más, mint az ÚJ SZEREPLŐK ARÁNYA. Ami abból a szempontból érdekes, hogy a piacot adott esetben erőteljesen meghatározhatja, az, hogy ott milyen koncepciók, szolgáltatások vagy projektajánlatok látnak napvilágot. Mert ugye egy fiatal piaci szereplő (2 évesnél nem régebben alapított) egészen másképpen viselkedik, mind egy öreg harcos.

Nyilván itt lehet vitatkozni, hogy a határvonalat hová húzzuk. Én önkényesen, ezt 2 évre tettem. Az is vitatható, hogy a statisztikában szereplő cégek mindegyike aktív piaci szereplő-e vagy nem, de nyilván az új cégek között is lehetnek alvó cégek. Ez most egy nem feltétlenül tudományos módszertan, mégis egészen pontosan mutat valamit.

Mit mutat az USZA 2019?

Egy növekvő tendenciát és egy 15,46%-os arányszámot. A trend rendkívül fontos, azt mutatja, hogy évek 2017-óta van egy folyamat, ami jó irányba viszi a dolgokat. Nem nagyon meredek és ez egy probléma, mert nagyon elhúzódó lesz így a változás. Ugyanakkor a jelenlegi arány azt jelenti, hogy amikor egy megrendelő megszondázza a piacot viszonylag sok fiatal szereplővel találkozik. Pont.

A lényeg most jön

A takarító szektor új szereplői nem véletlenül jelentek meg a piacon és nagyon jól érzékelhető a marketingjük. Ha innen nézem a dolgot az arányuk szinte minden felületen sokkal, de sokkal magasabb, mint a régi cégeké. Ez egyrészt egy új szín a szakmában, másrészt formálódik valami új kultúra is és ebben a kultúrában már látok más szempontokat is, nem csak az árat. Ezért aztán azt gondolom, hogy itt most van egy helyzet. Izgalmas persze, hogy ez ki hogyan látja? Kíváncsian várom a hozzászólásokat.

Vissza

Szakanyag megrendelő
















A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!