Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Több fronton zajlik, több féle munka

Több fronton zajlik, több féle munka
2020.11.02.

Azt gondolom, hogy már nincs messze az az időpont, amikor mindenkinek egyértelmű döntést kell hozni abban a tekintetben, hogy a céljai miként oszoljanak meg a céges és a szektor szintű kihívások között. Valójában nem két alternatíva van, hanem csak egy plusz lehetőség, de valamit mindenképpen meg kell tenni.

A takarítási szolgáltatások fejelődése és a társadalmi elfogadottság erős kihívásokkal küzd!

Itt van a járvány, a szakma pedig nem tud igazán érvényesülni. A katonaság végzi a fertőtlenítő nagytakarításokat, ami valójában a fertőtlenítőszer kipermetezéséből áll és semmi köze egy valódi fertőtlenítő nagytakarításhoz. Mert ugye, van erről már egy konszenzussal elfogadott Covid-19 protokollunk is, ami persze senki nem tart be. Ugyanis a jogkövetés mértéke rendkívül alacsony (mindenhól és a szektorban is) és ez ráadásul nem is jogszabály, csak 25 szakember racionálisan végiggondolt javaslata.

Tehát az elmúlt 30 évben a takarító szektor éppen az aktuális és objektív indokokra hivatkozva nem fejlesztette a szolgáltatásait a szükséges mértékben. Minden cég csak annyira erőlködött, hogy éppen szinten maradjon!

A MATISZ kicsit több mint 20 éve pedig úgy jellemezhető, hogy 4 év fejlődést követően 5 évig a polgárháború mocsarában gubbasztott, majd egy intenzív 5 év után egy újabb stagnálás/lejmenet kezdődött el. Utóbbi messze jobb, mint az 2003 – 2008 közötti triumvirátus idején volt, nincsenek nagy vesztességek, de felmutatató eredmények se nagyon. A tény, hogy a Covid-19 vírushelyzet bizonyos szempontból konjunktúra lehetett volna, de nem nagyon tudtunk élni vele. Persze a meccs még nincs lejátszva, még sok meglepetés érhet és sok új lehetőség is jöhet, vagy nem.

Állandóan azt kérditek, hogy miért nincs fejlődés? A válasz pedig pofon egyszerű, pontosan azt csináljátok, mint 30 évvel ezelőtt! A piac 60%-a 5 évnél fiatalabb, de néhány üdítő kivételtől eltekintve nem fejlettebb, nem gondolkodik másképpen, belesimul a sok évi átlagba.

A nagy cégek reális fejlődésének útja a létesítménygazdálkodás. Ha egy cég elég nagy lesz, diverzifikálhatja a szolgáltatásit és mivel ezek mindegyike értékesebbnek tekintett, mint a takarítás, vagy csak már jobban képesek ezt bevezetni a piacra, pozícionálni és beárazni, a helyzet akár ideális is lehetne. Ez persze nem jelenti azt, hogy a takarítás is fejlődik, mert hiába van plusz eredmény a takarítót, maga a takarító cég menedzsmentje is a sor végére sorolja. Igen, nem vitatom, vannak kivételek, ezeket száma akkora, hogy egy asztalos meg tudja őket számolni egy kezén.

A létesítménygazdálkodás talán éves 100 milliárd árbevétel felet lehet egy gyenge opció, de nem szerencsés belevágni, ha cég még nem érte el az a szintet, hogy milliókat képes befektetni egy-egy új szolgáltatás beindításába!

Lássunk tisztán

A takarítási szolgáltatásokra van igény és fizetőképes kereslet is. Ez jó hír és az is jó hír, hogy nincs igazán sok minőségi szolgáltatási kínálat. Tehát, meg kell kínálni a piacot egy jó szolgáltatással és meglátjátok, hogy veszik, mint a cukrot!

A probléma azonban ott van, hogy a szakma nem egészen szavahihető. A probléma ott van, hogy a legtöbb cégnek nincs kiforrott eljárása az állomány fejlesztésére és validálására! Az államilag elismert szakképzés átalakításának céljai is a távoli ködbe vesznek. Tehát kizárt, hogy a vevő elégedett legyen, ha már nem reklamál állandóan, az már nagyszám.

A probléma ott van, hogy a legtöbb cégvezető nem pontosan látja, hogy mi az, amit cég szinten kell megtenni és mi az, amit szektor szinten. Azt sem látja, hogy ha a szektor szintű dolgokat nem alakítjuk ki, a cégszintű célok sem fognak megvalósulni!

Közeledünk?

Vissza

Szakanyag megrendelő









A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől












A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!
Kapcsolat

+36-70-317-5641

tiborritz@gmail.com

Kövessen minket