Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Tisztítás-technológiai parlament

Tisztítás-technológiai parlament
2013.02.28.

Lehetetlennek tűnik, hogy a takarítóipar megítélési váltáson essen át. Vagy csak rosszul fogtunk hozzá. Bill Gates a Microsoft alapításakor nem azt a célt tűzte ki, hogy a Windows minden gépen ott legyen, hanem, hogy minden háztartásban legyen legalább egy PC. Miközben a Microsoft gépet nem is árult… tehát olyan programokat kell alkotni, amiért bárkinek érdemes gépet venni.

Vagy, ha van gépem, nyilván nyitottabb leszek a programok iránt is. Nagy kérdés tehát milyen célokat kéne kitűzniük a takarító cégvezetőknek, ahhoz, hogy azoknak hatása legyen a piac egészére? Nem tudom teljesen világos-e? Itt most arról van szó, hogy a nem megfelelő egyéni/céges stratégiák miatt a takarítóipar tönkre vágta saját konjunktúráját.

Mára kialakult egy olyan állapot, vagy valójában visszakanyarodtunk 30-évvel korábbra és nem vesznek komolyan. Természetesen ez relatív, a világ fejlődése nem állt meg, 30 évvel ezelőtt nem lehetett eladni takarítási szakértői tudást/szolgáltatást. Ma már igen, viszont az, ahogyan ezért most már „belűről” is láthatjuk a dolgokat azok messze nem sokat változtak.

Miért állunk egy helyben?

2000-ota eltelt 12 évben kialakult egy modellrendszer a takarítóipar megértésére. Le vannak írva bizonyos összefüggések, van technológiai fegyelem rendszer és vannak irányelvek. Azonban a cégvezetők nagy része ezekkel nem foglalkozik. Valahogy nem tudatosul, hogy a favágás nem azért egyre nehezebb, mert kevesebb fa van és azok keményebbek, hanem azért mert nem éles a fejszéje. Hoppá! Meg kéne élezni a fejszét!

Az élesebb fejsze jobb lenne, ha az is igaz lenne, hogy kevesebb a fa és keményebb is?

Nyilván, mondom én. De vajon meg tudja érteni mindenki: bármilyen nehéz is a helyzet életlen fejszével fát vágni, maga a reménytelen és hatékonyatlan munka.

Már régebb óta tervezem, de most talán itt az ideje, hogy lépjünk egy nagyot előre. Tegnap egy hosszabb beszélgetésem volt Héjja Csabával, a MATISZ kommunikáció felelősével és egyik projektünk volt a fő téma. Éspedig a MATISZ régi/új álma, hogy képezzük a létesítménygazdát.

Ez viszont nem olyan egyszerű!

Az én dilemmám az, hogy igen súlyos stratégiai kérdés, hogy nekifogunk, akkor mit tanítsunk. Persze sok minden egyértelmű, de sok minden nem. Visszatérve a tanácsadás során tapasztaltakra, a létesítménygazdák egyáltalán nem látják a szakmaiságot a takarításban, tehát nem gondolják, hogy sok potenciális megismerendő modell, szabályozás és tudás lenne. Tehát nem nagyon motiváltak arra, hogy érdeklődjenek.

Első lépés

Szerintem a képzést megelőzően, a szakmának kell valamit csinálni. Gondolkodjunk nagyban. Ha igaz, amit a KSH állít és van 3 000 cég és legalább 1 000 vállalkozó, akkor ez durván 2 000 – 2 500 döntéshozó sok ember több cégben is benn van). Ezen döntéshozók nagy része nem tisztítás-technológiai szakember, és ami még rosszabb nem is gondolja, hogy az kén, hogy legyen. Az is lehet, hogy ez nem baj csak komolyan kéne, vegye azt a szakterületet, ahol a cége működik.

Második lépés

Gondolkodjunk még nagyobb léptékben. Korlátozzuk a kínálatot, teremtsünk keresletet. Mondjuk azt, hogy van egy 400 fős terem és ott megszervezzük a tisztítás-technológiai parlamentet. Ide csak 400 ember léphet be. Nem több. Ki legyen ez a 400 fő?

Harmadik lépés

Lehet ez időkérdés. Meghirdetjük és az első 400 jelentkező lesz ott. Ez nem biztos, hogy jó, mert fontos lehet a minőség kérdése is. Akkor köthetjük időhöz és referenciákhoz. Ki az első 400, aki tud hozni 3, 4 vagy 5 megbízói referenciát? Szuper, ez egyben már egy piaci statisztika is lenne.

Negyedik lépés

Gondolkodjunk globális méretekben. Ha el tudnánk érni azt, hogy 400 szakember részvételével megszervezünk egy konferenciát, akkor oda olyan előadókat lehet hívni, olyan párbeszédet lehet folytatni és olyan hírértéke van, hogy az vagyonokat érhet a szakmának és a cégvezetőknek is.

Na, ennyi az ötlet mára. Tapasztalat ezzel kapcsolatban nincs. Ebben a témában, mindenki csak szép lehet, de okos nem. Én vállalom a szervezést és a részvételi díj sem probléma, mert ha tényleg össze lehet hozni 400 cégvezetőt, azt meg lehet szponzoráltatni a forgalmazókkal. Mi szoltok hozzá?

Iratkozz fel a hírlevélre, hogy ne maradj le semmiről!

Vissza

Szakanyag megrendelő
















A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!
Kapcsolat

+36-70-317-5641

tiborritz@gmail.com

Kövessen minket