Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Takarító Szektor Jelentés 2017

Takarító Szektor Jelentés 2017
2018.08.08.

Úgy tekintek a piacra, hogy a tisztaság egy valós társadalmi igény, a munkahelyek tisztán tartása pedig része annak, hogy a munkaadó minden, a jó munkához szükséges feltételt megteremt.

Ebben a megközelítésben nem érdekes, hogy ki miért nyeri meg az adott munkát, hanem sokkal inkább, hogy az adott helyzetben/körülményrendszerben milyen szolgáltatást nyújt majd és ez miképpen hat a szektor megítélésére, ahogy mondani szokták hogyan „válik majd a flotta becsületére”

Tehát ennek a felmérésnek az egyik fő célja, hogy kialakítsa azt a körülményrendszert, amiben aztán jövőben egyre nagyobb biztonsággal és pontossággal tudjuk meghatározni azt, hogy melyik piaci szereplő számíthat igazán az „az év takarítója” címre. Nem feltétlenül a legnagyobb forgalmat elérő cég lesz az, de az is lehet, éppen a legnagyobb a legjobb. A rendszer célja az, hogy ezt minden kétség nélkül meg tudjuk állapítani.

Ma ehhez nincs se elegendő, se megfelelő minőségű információnk, a takarító szektor cégei, ha lehet így fogalmazni, viszonylag rejtőzködő életmódot folytatnak.

Ugyanakkor városi legendák és folyosói pletykák vannak. Ezeknek vagy lehet hitelt adni, vagy nem. Az új projekt felmérése azt célozza, hogy megmutassa a piac valódi állapotát és esetleges tendenciáját. Még egyszer hangsúlyozom, ez nem sem oknyomozó újságírás, sem botránykeltés. A piacot abból a szempontból vizsgálja, hogy van egy jogos igény és vannak, akik vállalkoznak arra, hogy ezt kielégítsék.

Nyilván ebben dominánsszempont a profit, de hiszek abban is, hogy a cégek nagy része meg van győződve a takarítás, bocsánat a tisztítás-technológiai szolgáltatás társadalmi hasznosságáról is.

Mindennek abból a szempontból is van jelentősége, hogy ha egy takarító cégvezető tervezni akarja a jövőt, akkor ne kelljen neki mocsárra építkezni. Nagyon fontos, tisztán lássa, milyen folyamatok zajlanak a piacon. Ezzel a felméréssel még nem lépünk be a mennyországba, de ha a szakma ebben mellém áll és szolgáltat adatot, akkor 2019-ben már egy sokkal fejlettebb jelentés készülhet. Ettől függetlenül már most vannak olyan előnyök, amikkel már az idei jelentéssel a kezében, élhet. Ez nem is csak lehetőség, hanem talán, ha nem fogalmazok túl pátoszosan, akkor ez kötelesség is.

Miről lehet szó?

Elöször is a szektor érdeke az kívánja, hogy ezt a jelentést juttassuk el minden megrendelőnek. Miért is jó ez nekünk szektor és szervezeti szinten is? Mert egyrészt ez egy olyan kommunikációs csatornát nyit meg, ami eddig nem volt, másrést egy apropó arra, hogy bizonyos dolgokról beszéljünk a megbízóinkkal. Tudod „amit mindig szerettél volna megkérdezni, de soha nem merted.”

Vagyis van a kezembe 100 oldalnál is több anyag, amit ki tudok nyomtatni színesbe (igényesen lefűzve) – nyilván olcsóbb lenne a nyomda, de nem biztos, hogy most még praktikus – és el tudok vele menni a megrendelőimhez. Vagy lehet, hogy nem is kell kinyomtatni, hanem csak e-mailben átküldeni és ezzel egy időben, vagy ez előtt megbeszélni egy találkozót. Ma már az emberek sok mindent szívesebben olvasnak a képernyőn, mint papíron. Különösen, ha az anyag linkeket is tartalmaz, mert akkor van egy kétségtelen előnye a papírhoz képest. Legyünk benne biztosak, hogy olvassa, el a vevő mielőtt találkozunk vele. Innétől kezdve az út egyenes, megvan a fő téma, ami egy irányba fog vezetni: ár-érték arány és az igények szintje. Ezt követően kettőn áll a vásár.

A cél az, hogy a megrendelőben okozzunk néhány felismerést és vegyük rá, jelentsen a takarítói igényéről, a takarítandó felületekről. Miért fontos ez? Mert ezzel megkezdjük a piac szabványosítását és egyszer csak majd minden sokkal szakszerűbb lesz. Hiszek abban, hogy ennek a projektnek már 5 éven belül kézzel fogható eredménye lesz. Ne felejtsük már első évben az lesz az eredménye, hogy a megrendelő annyi szakmai és piaci információt kap a takarító szektortól, amit eddig egész szakmai életében sem. A nemzetközi szakmai szlengben ez a „direkt szaksajtó”. Amit itt olvas, az 10x hitelesebb, mint amit a folyóson pletykálnak, vagy amit, egy érdeket piaci szereplő állít. Ez az én felelősségem.

 

 

Vissza

Szakanyag megrendelő
















A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!
Kapcsolat

+36-70-317-5641

tiborritz@gmail.com

Kövessen minket