Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Személyes

Személyes
2016.04.25.

Miközben hajnali háromkor kortyolgatom az extra mézes, fahéjas és pecsétviaszgombával dúsított kávémat, nem azon gondolkodom, hogy miről írjak, hanem, hogy miképpen. Több dolog is kering a fejemben, az European Cleaning Journal február-márciusi száma, a MATISZ októberi nagyrendezvénye, a képzés átalakulása vagy a szokásos problémák, amik manapság megtalálnak mind a munkaerőhiány, a megrendelők…

Azt gondolom, hogy mindegyik érdekes, így hétfőn reggel

Kezdjük mindjárt ott, íme, két film a porszívókról, az egyik kicsit nosztalgikus, a másik egy robot, de érzelmekben gazdag. Mindkettőt az érzelmeket célozza.

Haladjunk sorra. Mi a titka annak, hogy napi 3 – 4 órát nagyon mélyen el tudok merülni, a helyezet elemzésében? Az a szokás, hogy hajnalban, helyesebben még az éjszaka végén felkelek, és alig várom, hogy elmerüljek az értelmezendő információk tengerében. Ilyenkor valójában nem teljesen vagyok éber, viszont rendkívül fogékony vagyok az összefüggésekre. Évek óta csinálom ezt, de tavaly októberben megfigyeltem, hogy egy bizonyos kávé csodákra képes, még ezen felül is.

DXN kávéknak sok féle változata van, én a sima presszókávét iszom mézzel és fahéjjal, brutális mennyiségű mézzel. Figyelem, a mézet csak kb. 65o C hőmérsékleten célszerű beletenni, mert nem használ neki a nagy meleg. Ez manapság egy szertartás is nekem, és 300 ml víz/1 tasak kávé és egy kis fahéj, kitart egész napra.

Visszatérve a helyzet elemzésére, azt gondolom, hogy most már mindenki kezdi belátni, hogy van a piaci verseny, a specializáció, az egyéni tehetség és sajnos van üzletági stratégia is, vagyis éppen az a probléma, hogy nincs. A szakma azt gondolja, hogy van a személyes kapcsolat és van a szolgáltatási díj és ezzel befejeződik a dolog. Pedig bármilyen furcsán is hangzik, itt van még a minőség, az ár/érték arány és van a mérlegelés, hogy mi éri meg jobban a kiszervezés vagy a saját erős takarítás.

Kezdjük az utóbbival

Mivel Magyarországon köztudottan magas az ÁFA, ezért az első kritikus kérdés, hogy a kiszervezett takarítás hatékonyabb-e 30%-al vagy nem. Erre akkor tudna válaszolni egy hétköznapi üzemeltető, ha tisztában lenne azzal, hogy miképpen születik meg nap, mint nap a tisztaság. Ugyanis itt van egy csapdahelyzet, a takarítócégek alacsony hozzáadott értéke azt erősíti az ügyfélben, hogy a takarításhoz csak takarítóknak kinevezett emberek kellenek. Ezért aztán csak abban gondolkodik, hogy a minimálbért és némi aprópénzt fizet ezzel meg is vette a napi tisztaságot és a problémát letudta.

A helyzet viszont ennél sokkal bonyolultabb

A szakképzetlen emberek tömegét kordában kell tartani, csoport- és szolgáltatásvezetőkkel. Aki ezt nem látja, belülről fogalma sincs milyen problémát jelent egy új tisztítószer, vagy kézi eszköz, netán gép bevezetése, hogy mit jelent a fluktuáció és nem beszélve a nap, mint nap felbukkanó emberi problémákról. Egyszóval a takarító állomány, olyan mind egy marék lepke, amit nem egyszerű munkára fogni.

Tehát az első és legmeghatározóbb kérdés, mit ér egy szolgáltatásvezető?

Sokat, de mennyit? Havi 400 – 500.000 Forintot is akár és ez nem a plafon, ez a tapasztalt realitás. Fizetés, autó, telefon, stb., lehet ez még ennél is több. Fontos azonban azt is tisztázni, hogy mi az elvárás, egy szolgáltatásvezető hány ember képes mozgásban/termelésben tartani, fejleszteni? Erre sajnos csak kérdéssel lehet válaszolni: milyen emberek ezek? Mennyire képezettek és motiváltak?

Tehát, jön mind a gyorsvonat, a következő kérdés: és a szakmunkás?

Hát a mai viszonyokban nem is tudom, ha valóban szakmunkás, tehát minden eszköz és kezelőszer kategóriát ismer és minden technológiában járatos, akkor érhet, úgy havonta 300.000-et is. Nyilván itt is fontos kérdés, hogy végül is mire megyünk vele?

A szeptembertől életbelépő új okj is ezt erősíti, és a jövőben az igazi változás, ami átalakítja majd a takarítóipart az a csapat koncepció. Vagyis a jövőben nem egy személyben kell gondolkodni, hanem csapatban és optimális üzemméretben. Ja, hogy vannak kis munkák is? Ott is alkalmazható ez a szemlélet.

Egy optimális csapat áll, mondjuk 200 főből, aminek van legalább 20 csoportvezetője (Tisztítás-technológiai szakmunkás) és legalább 50 betanított munkása (Intézménytakarító), akiket egy szolgáltatásvezető irányít. Természetesen bejátszik itt az egyéni tehetség is és az arányok eltolódhatnak. Ismerek én olyan holland szolgáltatásvezetőt, aki több mint 1 000 ember munkájáért felel.

Nem hagyhatjuk ki, mert szintén életbevágóan fontos kérdés, a menedzsment

Itt viszont már nem is olyan egyszerű a helyzet. A piacon hivatalosan több mint 5 000 cég van, ebből a fele van a látóteremben, a többi nem tudom, hogy hól van, lehet, hogy csak fantom cég. Azonban, csak a 2 500-al foglalkozunk, azoknak is jóval kevesebb mind az 10%-a működik cégszerűen, a több valójában mikróvállalkozás és igazából még az önálló piacra lépési készsége sincs meg.

A piac egyik nagy problémája, hogy a szakmában nincs konstruktív párbeszéd, nem is lehet, mert a szereplők egy része nem is érti egymást, és hát nem is mindenki áll szóba mindenkivel. Van panaszkodás, van reménykedés és van ábrándozás, de nincsenek egy olyan közös cél, ami mögé a szakma egésze fel tudna sorakozni, kicsik és nagyok egyaránt. Ilyen volt 1998-ban a „legyen államilag elismert szakma a takarítás”. Ma 18 évvel később az, és akkor mi van? Már több mint 10 éve elismert és mi változott? A MATISZ pénteken programot hirdetett, tehát a problémát mindeni látja, a megoldás, pedig adott lenne.

Két út van, lehet, hogy van több is, de most két markánsat látok. Olyan projekt, ami kollektíve emeli ki a szakmát a társadalmi megítélés mocsarából vagy mindenki az egyéni boldogulását keresi és azok közt lesz valaki vagy valakik, akik képesek gyökereiben megújítani a piacolt. Lehet persze az is, hogy a két út szép lassan halad egymással párhuzamosan és a végtelenbe majd találkozik.

Természetesen itt most számomra a fő kérdés az lenne, hogy bármelyik trend is érvényesül, milyen szerepet vállaljak ebben? Érdemes-e tovább kínlódni egy olyan szakmával, ami nem gondolja magát elég erősen szakmának, vagy ha hiszem azt, hogy vannak magas igények, akkor arra kéne koncentrálnom, hogy ezekén én hogyan tudnám kielégíteni? Vagy tényleg egy nagyot kell váltani és itt hagyni az egészet. Dilemmában vagyok, mert érzelmileg túl erősen kötődöm, de azt látom, hogy talán ki kén választani egy céget és megmutatni a lehetőségeket…

Döntsd el, milyen gyakran akarsz tőlem levelet kapni!

>> ŰRLAP <<

Vissza

Szakanyag megrendelő










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!
Kapcsolat

+36-70-317-5641

tiborritz@gmail.com

Kövessen minket