Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több mint 600 bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Szektor keresztmetszet I.

Szektor keresztmetszet I.
2019.02.18.

Bárhonnan is nézzük a helyzetet, az ismert adatok alapján nehéz optimistának lenni. A KSH honlapján elérhető korfa variációk és trendek semmi okot nem adnak még a legminimálisabb optimizmusra sem, abból a szempontból, hogy néhány év múlva – ez kevesebb, mint 10 év – nagyon éle váltásra kényszerülünk a takarási szolgáltatások szervezése kapcsán.

A helyzet úgy néz ki, hogy mindig van egy pont, amin nem látunk túl. Nyilván pontosan senki nem látja a jövőt, azonban bizonyos trendek egészen jól kezdenek kirajzolódni. Nem akarok összeesküvés elméletekkel előjönni, inkább mondjuk azt, hogy, úgy általában és spontánul béna a takarító szektor, senki nem fékezi kívülről a fejlődést, alapból vagyunk rosszul összerakva.

Ha ezen az úton megyünk tovább, a takarító szektor végrehajtó állománya, egyre nagyobb mélységbe jut le. Az egyetlen hajtóerő, ami mozgatni fogja őket az a kényszer lesz, aminek eredményeképpen, a szakszerű módszer és a tervezett idő értelmét veszti. Nyilván nincs itt a vég, az agónia akár évtizedekig is eltarthat. Azonban lehet, hogy egy vagy két évtized múlva, alapjaiban megváltozik a társadalmi struktúra.

A takarító szektor derékhada 45 év feletti nőkből áll. Nagyjából és országosan a 45 – 55 év közöttiek, tehát 10 generáció durván 1,5 millió fő (férfiak és nők együtt) és a jelenlegi lakosság 15%-a. A csoport 50,5% nő és körülbelül 5% dolgozik a takarító szektorban, ami valahol 30 – 35.000 fő körül lehet. Ez a csoport rendkívül fontos a takarító szektor számára, ugyanis ezek a 1963 – 73 között született nők, nagy valószínűséggel már nem vállalnak gyermeket, és munkaerő-piacon se nagyon akarnak mozogni, tehát a következő tíz évben minden valószínűség szerint meghatározó személyek lesznek a takarító szektorban.

Ennek megfelelően az átlagéletkor a következő években emelkedni fog, egészen a nagy összeomlásig. 10 év múlva ez a helyzet gyökereiben fog megváltozni, mert, mint a korfa is mutatja, az potenciális munkavalló elkezd drasztikusan fogyni, amire még valamilyen mértékben hat a kivándorlás is, és abszolút értelemben is kevesebb lesz az, akit meg tudna szólítani a takarító szektor. Most még pár évig a helyzet látszólag javul és ezt követően olyan sebességgel omlik össze, amit ma el sem tudunk képzelni.

Ezen most semmi nem tud segíteni csak a meglévő állomány hatékonyságának és minőségi eredményének komoly javítása!

Bármennyire is sértő vagy degradáló, bár ezek olyan emberek, akikre lehet számítani, semmilyen szakképzettséggel nem rendelkeznek, vagy ha igen, akkor valamilyen okból kisodródtak az adott szakmából és az is egy külön történet. Tovább megyek, ennek a munkavállalói rétegnek a nagy része csak 8 osztállyal rendelkezik és 30 – 40% még azzal sem. Ezek a nők háziasszonyok, és a szektorban csak azok maradtak meg közülük, akiket a kényszer itt tartott és elég tehetségesek ahhoz, hogy ezt a munkát és a vele járó megpróbáltatásokat könnyebben viseljék.

Kevesen szeretik, amit csinálnak, és még kevesebben tudják azt zsigerből. Nyilván nem mondhatjuk, hogy nem értenek hozzá, hiszen ez egy működő szolgáltatás. Azonban a cégvezetők ezt csak a minimálbéren tudják eladni, vagy még azért sem. Vagyis minimális mértékű a hozzáadott érté! Ez azért enged következtetni valamire.

Ezek a nők a rendszerváltáskor már munkaerő-piacon volt, valamiféle karriert is csinált – az átlagnak egy gyereke is van – és volt, akit meg hányt és vetett rendesen a rendszerváltás. Tehát ez nem egy homogén csoport. A takarító személyeztet alkotó emberek tehát szakmailag alul-képzettek, nincs igazán ideológia arra, hogy végül is kinek a felelőssége ez. A cégvezetők az államra várnak, a munkavállalók pedig a cégvezetőkre, egyébként mindenki azt hiszi, van egy olyan megoldás, ami olyan egyszerű, hogy fel lelehet kapcsolni, mint egy kapcsolót.

Tehát arra sem, hogy mi mozdíthatja el a helyzetet a holtpontról. A megrendelő díjazna egy jobb szolgáltatást, de valahogy ez nem tud kialakulni. Arról persze talán még tabunak is számít beszélni, hogy eközben nincs munkavállalói érdekképviselet ennek minden további előnye nélkül és hátrányával együtt… A munkaadói érdekképviselet pedig ebben a vonatkozásban viszont bizonyos dolgokat egyszerűen nem tud meglépni.

Vissza

Szakanyag megrendelő
















A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!