Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Robotizálás kérdésköre, jelene, jövője

Robotizálás kérdésköre, jelene, jövője
2017.09.13.

Manapság a robotok takarításra való alkalmazásának egyik kritikus pontja éppen a bonyolultságukban rejlik, miközben még messze nem tudják üzembiztosan hozni az elvárt teljesítményt. Azt mondhatni, hogy egyelőre még buták viszont rettenetesen drágák. A jelenlegi cikk célja megnézni milyen alternatívák lehetnek, és mi van akkor, ha paradigmát váltunk.

Ma takarítási szolgáltatást úgy képzeljük el, hogy a takarító bejárja a területet és ott a felületeket vagy a padlót, kézi eszközökkel vagy különböző gépekkel le vagy feltakarítja. Az eszközök és gépek folyamatosan fejlődnek, az elérhető minőség is javul, de a munkaerő alkalmassága még mindig kritikus kérdés.

Ez az alapgondolat szerint kerültek fejlesztésre a robotok is. Itt az alapgondolat ugyanaz, nyilván semmi paradigmaváltás nincs, csak az embert szeretnék kivenni a rendszerből. A fűnyírók és porszívók tekintetében biztatónak látszó fejlesztések már bedolgozták magukat a piacon, de a velük elérhető minőség azért még hagy kívánnivalót maga után.

Mi van akkor, ha csavarunk egyet a rendszeren és váltunk? Mi van akkor, ha nem megyünk a kosz után, hanem egyszerűen nem engedjük be, vagy megfogjuk a keletkezés helyén?

Igen a szennyfogó zóna nem újdonság. A kérdés akkor pontosabban megfogalmazva úgy néz ki, hogy mi van akkor, ha a passzív szennyfogó zónákat aktívvá alakítjuk?

Hogy még egyszerűbb legyen, a robot nem próbálja meg leváltani az embert, nem csalinkázik a területen, hanem a hátára fordítjuk és minden kritikus területen csak rajta keresztül engedjük a forgalmat.

Milyen előnyökkel járhat ez?

Mondjuk a tájékozódás és meghajtás technikai nehézségeit máris kiiktattuk, tehát a rendszer lehet lényegesebben olcsóbb. Második kérdés, hogy miképpen tisztítson ez a gép? Itt, talán ami leginkább szóba jöhet, nagynyomású mosó, vagy légsugár, de lehet ez száraz gőz is. Ha ez is megvan, akkor már csak az van hátra, hogy miképpen lokalizáljuk a tisztítást, hogy az csak a cipőtalpra hasson?

A napokban Magony Richardal beszélgettem, aki úttörő szerepet tölt be ebben a paradigmaváltásban és meggyőződése, hogy az aktív szennyfogó rendszerek lényegesebben hatékonyabbak lehetnek az eddig alkalmazott bármilyen stratégiánál. Richárdnak meg vannak a válaszai az előbb feltett kérdésekre, sőt működő prototípusa is van már. Szerinte, az általa tervezett gép, mert ezt a rendszert nyugodtan nevezhetjük annak, sőt robotnak is, képes arra, hogy a rajta áthaladó emberek cipőtalpát, vagy gépek kerekeit valós időben megtisztítsák, semmiféle lassítás nélkül.

Ha ez a rendszer jól meg van tervezve és nem csak a bejáratoknál van elhelyezve, hanem minden olyan területen, ahol széthordható szennyeződés keletkezik, akkor a takarító személyzetnek már csak a darabos szennyeződéseket/szemetet kell összeszedni. Ez tényleg jelentősen átalakítja a takarítási szolgáltatást és az alkalmazandó gépszükségletet is.

Nagy kérdések azért még vannak?

Konkrétan mi fog történni, lehet, hogy a JETMAT bevezetésével a takarítás teljesen új dimenzióba kerül? Nyilván ez majd akkor lesz tejesen egyértelmű, ha valahol alkalmazásra kerül ez a rendszer és látjuk, hogy mi változik a területen. Mindenesetre erre érdemes felkészülni.

Mert végül is hány embert vált ki a JETMAT rendszer?

Üzembiztos, könnyen javítható és adaptálható a helyszínen lévő sajátos szennyeződésekre. Relatíve olcsó és 0-24 órában készenlétben áll, nem megy szabadságra és nem kell helyettesíteni. Fogunk még róla beszélni, ha érdekel...

>> KAPCSOLAT <<

Vissza

Szakanyag megrendelő









A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől












A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!
Kapcsolat

+36-70-317-5641

tiborritz@gmail.com

Kövessen minket