Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Piaci párbeszéd

Piaci párbeszéd
2018.11.28.

Időnként újra és újra felmerül, hogy miképpen éri meg jobban? Egy külső takarító vállalkozás igénybevétele vagy belső szolgálat kifejlesztése? A válasz sokkal egyszerűbb, mint amire bárki gondolna. A tegnapi telefonbeszélgetés a következőképpen zajlott.

Időnként újra és újra felmerül, hogy miképpen éri meg jobban? Egy külső takarító vállalkozás igénybevétele vagy belső szolgálat kifejlesztése? A válasz sokkal egyszerűbb, mint amire bárki gondolna. A tegnapi telefonbeszélgetés a következőképpen zajlott.

Intézmény igazgatója (továbbiakban II): Ritz úr szeretnénk visszaszervezni a takarítást, tudna-e ebben segíteni nekünk?

RT: igen, attól függően, hogy mit szeretnének.

II: hát szeretnénk kiképezni az embereket.

RT: Ok, hány fő van, és hány műszakban dolgoznak?

 II: 50 fő és 2 műszakban dolgoznak.

RT: Rendben és van vezetőjük is?

 II: Miért, kéne?

RT: Hát, nem ártana.

II: A takarító cégnek sem volt.

RT: Gondolom többek közt ezért is voltak elégedetlenek?

II: Ezért kifejezetten nem. Inkább az volt, hogy a takarítócég vezetője mindig mindent megígért és soha semmit nem tartott be.

RT: Mi most a helyzet?

II: A cégnek felmondtunk, most tölti a felmondási idejét és most kéne eldöntenünk, hogy melyik dolgozót tartjuk meg és ki helyet vennék fel újat. Ha a csapat összeáll, akkor ki szeretnénk képeztetni őket.

RT: Mi a cél? A szakmunkás vagy csak valamilyen rész szakképesítés?

II: Miért, mi a különbség?

RT: A végrehajtói szinten három szint van: Intézménytakarító, Önjáró gépkezelő és szakmunkás. Mindegyik az előzőre épül és nem biztos, hogy szükséges mindenkinek rendelkezni a szakmunkás bizonyítvánnyal. Ezen felül van még a szolgáltatásvezető, aki tervezi, szervezi és fejleszti a tevékenységet.

II: Értem, akkor nekünk egy vezetőre is szükségünk van?

RT: Hát igen valakinek el kell dönteni, hogy miként, kikkel, milyen eszközrendszerrel és hányan fognak dolgozni.

II: Ez nagyon szakszerűen hangzik, de nálunk ilyen nem volt, ha lecseréltünk egy céget, az új átvette a régi embereket és ment minden ugyanúgy tovább.

RT: Értem és mitől lesz ez jobb, ha önök irányítják és nem egy külső cég?

II: Hát gondolom olcsóbb lesz, mert nem kell megfizetnünk az Áfát és a cég hasznát.

RT: Ok, de az önök problémája, ha én eddig jól értettem nem az díj mértéke volt, hanem a minőség? Úgy gondolják, hogy most egyszerre ezzel két legyet is leütnek egy csapásra? Jobb lesz a minőség és még olcsóbb is lesz?

II: igen az gondoljuk. Nem látjuk jó?

RT: Persze csodák lehetnek. Azonban a belső szervezésben jó át kell gondolni, hogy mit mivel csinálunk és ez mennyi időt igényel a megfelelő minőség eléréséhez. Ez azt is jelenti, hogy a szervező takarítás szakmai tudása alapján megterveznek majd egy rendszert, amihez kiderülhet, hogy több ember szükséges. Ebben a pillanatban lehet, hogy jobb lesz a szolgáltatás, de ez drágább is lesz. Egyszóval önöknek az első az lenne, hogy találjanak egy kompetens szolgáltatásvezetőt, aki meghatározott keretek között, meg tud tervezni egy elfogadható minőségű szolgáltatást.

II: Miért, ha kiképezzük az embereket, azok rendesen megcsinálják majd a munkát, nem?

RT: Igen, ha most elkezdenénk, akkor ez a helyzet lehet, hogy 3 hónap múlva bekövetkezne, vagy nem. De akkor sem fogják tudni eldönteni, hogy a piacról milyen gépeket kell venni, milyen tisztítószert kell rendszeresíteni, egyszóval ez nem a végrehajtói szint.

II: Akkor mit javasol?

RT: Nagy kérdés, hogy a meglévő emberek között, van-e egy olyan fiatal nő vagy férfi, akiben látnak spirituszt, hogy azt érdemes lenne fejleszteni?

II: Hát nincs, az egész állomány 50 év felett van.

RT: Értem. Akkor viszont, körül kéne nézni a munkaerő piacon. Önöknek szükségük van egy emberre, aki ezt a csapatot már most képes lenne összefogni, és ugyanakkor hajlandó fejlődni is, ahhoz, hogy megismerjen új lehetőségeket. Addig is, meg kéne tervezni, hogy milyen eszközrendszerrel, mit kéne csinálni, hogy a minőség elérje a kívánt szintet. Tehát ilyen értelemben egy időre szükség lenne egy szakértőre is. Ez után lehet, aztán csak dönteni arról, hogy kit, milyen szintre kell képezni.

II: Értem.

RT: Ok, ha azt gondolja, hogy én megfelelek, akkor le kéne ülni és megbeszélni, hogy miképpen lehet ezt jó összerakni.

 

Vissza

Szakanyag megrendelő














A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!
Kapcsolat

+36-70-317-5641

tiborritz@gmail.com

Kövessen minket