Piaci párbeszéd
Időnként újra és újra felmerül, hogy miképpen éri meg jobban? Egy külső takarító vállalkozás igénybevétele vagy belső szolgálat kifejlesztése? A válasz sokkal egyszerűbb, mint amire bárki gondolna. A tegnapi telefonbeszélgetés a következőképpen zajlott.
Időnként újra és újra felmerül, hogy miképpen éri meg jobban? Egy külső takarító vállalkozás igénybevétele vagy belső szolgálat kifejlesztése? A válasz sokkal egyszerűbb, mint amire bárki gondolna. A tegnapi telefonbeszélgetés a következőképpen zajlott.
Intézmény igazgatója (továbbiakban II): Ritz úr szeretnénk visszaszervezni a takarítást, tudna-e ebben segíteni nekünk?
RT: igen, attól függően, hogy mit szeretnének.
II: hát szeretnénk kiképezni az embereket.
RT: Ok, hány fő van, és hány műszakban dolgoznak?
II: 50 fő és 2 műszakban dolgoznak.
RT: Rendben és van vezetőjük is?
II: Miért, kéne?
RT: Hát, nem ártana.
II: A takarító cégnek sem volt.
RT: Gondolom többek közt ezért is voltak elégedetlenek?
II: Ezért kifejezetten nem. Inkább az volt, hogy a takarítócég vezetője mindig mindent megígért és soha semmit nem tartott be.
RT: Mi most a helyzet?
II: A cégnek felmondtunk, most tölti a felmondási idejét és most kéne eldöntenünk, hogy melyik dolgozót tartjuk meg és ki helyet vennék fel újat. Ha a csapat összeáll, akkor ki szeretnénk képeztetni őket.
RT: Mi a cél? A szakmunkás vagy csak valamilyen rész szakképesítés?
II: Miért, mi a különbség?
RT: A végrehajtói szinten három szint van: Intézménytakarító, Önjáró gépkezelő és szakmunkás. Mindegyik az előzőre épül és nem biztos, hogy szükséges mindenkinek rendelkezni a szakmunkás bizonyítvánnyal. Ezen felül van még a szolgáltatásvezető, aki tervezi, szervezi és fejleszti a tevékenységet.
II: Értem, akkor nekünk egy vezetőre is szükségünk van?
RT: Hát igen valakinek el kell dönteni, hogy miként, kikkel, milyen eszközrendszerrel és hányan fognak dolgozni.
II: Ez nagyon szakszerűen hangzik, de nálunk ilyen nem volt, ha lecseréltünk egy céget, az új átvette a régi embereket és ment minden ugyanúgy tovább.
RT: Értem és mitől lesz ez jobb, ha önök irányítják és nem egy külső cég?
II: Hát gondolom olcsóbb lesz, mert nem kell megfizetnünk az Áfát és a cég hasznát.
RT: Ok, de az önök problémája, ha én eddig jól értettem nem az díj mértéke volt, hanem a minőség? Úgy gondolják, hogy most egyszerre ezzel két legyet is leütnek egy csapásra? Jobb lesz a minőség és még olcsóbb is lesz?
II: igen az gondoljuk. Nem látjuk jó?
RT: Persze csodák lehetnek. Azonban a belső szervezésben jó át kell gondolni, hogy mit mivel csinálunk és ez mennyi időt igényel a megfelelő minőség eléréséhez. Ez azt is jelenti, hogy a szervező takarítás szakmai tudása alapján megterveznek majd egy rendszert, amihez kiderülhet, hogy több ember szükséges. Ebben a pillanatban lehet, hogy jobb lesz a szolgáltatás, de ez drágább is lesz. Egyszóval önöknek az első az lenne, hogy találjanak egy kompetens szolgáltatásvezetőt, aki meghatározott keretek között, meg tud tervezni egy elfogadható minőségű szolgáltatást.
II: Miért, ha kiképezzük az embereket, azok rendesen megcsinálják majd a munkát, nem?
RT: Igen, ha most elkezdenénk, akkor ez a helyzet lehet, hogy 3 hónap múlva bekövetkezne, vagy nem. De akkor sem fogják tudni eldönteni, hogy a piacról milyen gépeket kell venni, milyen tisztítószert kell rendszeresíteni, egyszóval ez nem a végrehajtói szint.
II: Akkor mit javasol?
RT: Nagy kérdés, hogy a meglévő emberek között, van-e egy olyan fiatal nő vagy férfi, akiben látnak spirituszt, hogy azt érdemes lenne fejleszteni?
II: Hát nincs, az egész állomány 50 év felett van.
RT: Értem. Akkor viszont, körül kéne nézni a munkaerő piacon. Önöknek szükségük van egy emberre, aki ezt a csapatot már most képes lenne összefogni, és ugyanakkor hajlandó fejlődni is, ahhoz, hogy megismerjen új lehetőségeket. Addig is, meg kéne tervezni, hogy milyen eszközrendszerrel, mit kéne csinálni, hogy a minőség elérje a kívánt szintet. Tehát ilyen értelemben egy időre szükség lenne egy szakértőre is. Ez után lehet, aztán csak dönteni arról, hogy kit, milyen szintre kell képezni.
II: Értem.
RT: Ok, ha azt gondolja, hogy én megfelelek, akkor le kéne ülni és megbeszélni, hogy miképpen lehet ezt jó összerakni.