Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Paradigmák lecserélése folyik

Paradigmák lecserélése folyik
2016.01.09.

Paradigma az, amiről azt gondoljuk, hogy adott dolgot mindig így csinálták, most is így csinálják és a jövőben is örökké így fogják csinálni. Mindez pedig tudományos alapon nyugszik. Hát, ezek a mostani évtizedek pedig megkezdték a világ fenekestül való felfordítását. Azonban ez egyben félelmetes is, mert neked is váltanod kell. Nehéz lesz? Nem baj! Egy példát mondok, és pontosan érteni fogod.

Régen volt a nénike, aki nevelte a tyúkjait, majd szombaton kivitte a piacra a tojásokat. Ez a folyamat rengeteg hibával járt és nem volt jól kiszámítható. Viszont a kapirgáló tyúk nagyon jó tojást adott. Nyilván a nagy gazdaságoknál megoldották a folyamat minden szakaszát, megszervezték a vállalatot, van gyártás és értékesítés, van menedzsment és könyvelés, csak éppen a termék minősége lett egyre, és egyre, és egyre rosszabb. Ez természetesen a komplett élelmiszeriparra is igaz.

Meg aztán a takarítóiparra is.

paradigmak lecserelese folyik1Gondolom mindenki számára egyértelmű a nagy takarítócég és a családi vállalkozás közötti különbség. Míg egy nagy cég szervezetileg jól működik, aközben a végrehajtók, szakképzetlenek és a minőség, hát a minőség, az hagy némi kívánnivalót maga után. A családi vállalkozás viszont maximum egy-két klienst (és abból sem túl nagyot) tud szívvel-lélekkel kiszolgálni. Mondom szívvel-lélekkel és egyáltalán nem biztos, hogy magas szakmai színvonalon. Továbbá emellett, vagy éppen ezért, már nem marad energia értékesítésre, szakmai fejlesztésre vagy gondolkodásra, és ennek tetejébe mindezekre anyagi fedezet sincs. Ami pedig még szomorúbb, hogy a valóság az, hogy a családi vállalkozás mindig inkább alkalmazotti státusú marad, és így sose lesz igazi vállalkozás, soha nem lesz BRAND. Na, most akkor hiába áhítjuk a magas minőséget és a szolgáltatásbiztonságot egyszerre, mert az olyan, mint b@szni és szűz maradni egyszerre. Mert a családi vállalkozással ellentétben, a nagy cég már cégszerűen működi,k és a részfeladatok szakemberre vannak bízva. Meg hát természetből adódóan vannak gazdasági, szakmai és minőségi célok. Legalábbis papíron. Viszont az élet ezeket nem mindig igazolja, ebből sem lesz BRAND és akkor jön az árharc, lemennek a bányászbéka popsija alá csak, hogy túléljenek. Ennek következményeként az első, amit feláldoznak, az a takarító szakképzettsége és a szolgáltatási minőség, meg hát a jogszerű és etikus működés. Utóbbi annyira nem izgatja a megrendelőt, de az első az egyre kényelmetlenebb. A paradigma pedig az, hogy ezt nem lehet másképpen csinálni.

Természetesen ez nem igaz!

paradigmak lecserelese folyik2Ha csak az utóbbi 5 évet nézzük. Rengeteg területen jöttek a váltások: TAXI, ÉTTEREM, SZÁLLÁS, és most itt van egy igazán üdítő ötlet: YOUTYUK. Lényege, hogy akarsz jó minőségű, kapirgálós tyúktól származó tojást. Válasz magadnak egy szimpatikus családot (Mi a Rácz családot választottuk, mert ők seprűt is kötnek), és bérelj náluk tyúkot. Ezzel egy időben rendeld meg négy hétre előre a tojás szükségletedet.

Az ötlet nyílt ajánlat, látod a részköltségeket és egyben szubjektíve választhatsz egy szimpatikus családot. Kell ennél több garancia? Fontos azonban az is, hogy itt nem arcok vannak, hanem hús vér emberek, akik egy sajátos minőségrányitási rendszer szerint, garantáltan megtermelik a legendás minőséget. A rendszer teremti meg a lehetőséget, hogy a termeléssel foglalkozzanak, és nem egy relatíve drága menedzsment/adminisztráció.

Még mielőtt bárki kardjába dőlparadigmak lecserelese folyik3

A világ megkezdte az átalakulást. A Magyar takarítóipar jövedelemtermelő képessége olyan alacsony, hogy nem tudja bevonzani és alkalmazni azokat a szakembereket, akik meg tudnák emelni a jövedelmet. Ez a paradigma. Azonban itt is várható átalakulás. Ennek az átalakulásnak a központi szereplője az internet, és bizonyos tevékenységek automatizálása. Vagyis a robotok már a spájzban vannak, aki érti, jelentkezzen.

Vissza

Szakanyag megrendelő
















A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!
Kapcsolat

+36-70-317-5641

tiborritz@gmail.com

Kövessen minket