Paradigmák lecserélése folyik
Paradigma az, amiről azt gondoljuk, hogy adott dolgot mindig így csinálták, most is így csinálják és a jövőben is örökké így fogják csinálni. Mindez pedig tudományos alapon nyugszik. Hát, ezek a mostani évtizedek pedig megkezdték a világ fenekestül való felfordítását. Azonban ez egyben félelmetes is, mert neked is váltanod kell. Nehéz lesz? Nem baj! Egy példát mondok, és pontosan érteni fogod.
Régen volt a nénike, aki nevelte a tyúkjait, majd szombaton kivitte a piacra a tojásokat. Ez a folyamat rengeteg hibával járt és nem volt jól kiszámítható. Viszont a kapirgáló tyúk nagyon jó tojást adott. Nyilván a nagy gazdaságoknál megoldották a folyamat minden szakaszát, megszervezték a vállalatot, van gyártás és értékesítés, van menedzsment és könyvelés, csak éppen a termék minősége lett egyre, és egyre, és egyre rosszabb. Ez természetesen a komplett élelmiszeriparra is igaz.
Meg aztán a takarítóiparra is.
Gondolom mindenki számára egyértelmű a nagy takarítócég és a családi vállalkozás közötti különbség. Míg egy nagy cég szervezetileg jól működik, aközben a végrehajtók, szakképzetlenek és a minőség, hát a minőség, az hagy némi kívánnivalót maga után. A családi vállalkozás viszont maximum egy-két klienst (és abból sem túl nagyot) tud szívvel-lélekkel kiszolgálni. Mondom szívvel-lélekkel és egyáltalán nem biztos, hogy magas szakmai színvonalon. Továbbá emellett, vagy éppen ezért, már nem marad energia értékesítésre, szakmai fejlesztésre vagy gondolkodásra, és ennek tetejébe mindezekre anyagi fedezet sincs. Ami pedig még szomorúbb, hogy a valóság az, hogy a családi vállalkozás mindig inkább alkalmazotti státusú marad, és így sose lesz igazi vállalkozás, soha nem lesz BRAND. Na, most akkor hiába áhítjuk a magas minőséget és a szolgáltatásbiztonságot egyszerre, mert az olyan, mint b@szni és szűz maradni egyszerre. Mert a családi vállalkozással ellentétben, a nagy cég már cégszerűen működi,k és a részfeladatok szakemberre vannak bízva. Meg hát természetből adódóan vannak gazdasági, szakmai és minőségi célok. Legalábbis papíron. Viszont az élet ezeket nem mindig igazolja, ebből sem lesz BRAND és akkor jön az árharc, lemennek a bányászbéka popsija alá csak, hogy túléljenek. Ennek következményeként az első, amit feláldoznak, az a takarító szakképzettsége és a szolgáltatási minőség, meg hát a jogszerű és etikus működés. Utóbbi annyira nem izgatja a megrendelőt, de az első az egyre kényelmetlenebb. A paradigma pedig az, hogy ezt nem lehet másképpen csinálni.
Természetesen ez nem igaz!
Ha csak az utóbbi 5 évet nézzük. Rengeteg területen jöttek a váltások: TAXI, ÉTTEREM, SZÁLLÁS, és most itt van egy igazán üdítő ötlet: YOUTYUK. Lényege, hogy akarsz jó minőségű, kapirgálós tyúktól származó tojást. Válasz magadnak egy szimpatikus családot (Mi a Rácz családot választottuk, mert ők seprűt is kötnek), és bérelj náluk tyúkot. Ezzel egy időben rendeld meg négy hétre előre a tojás szükségletedet.
Az ötlet nyílt ajánlat, látod a részköltségeket és egyben szubjektíve választhatsz egy szimpatikus családot. Kell ennél több garancia? Fontos azonban az is, hogy itt nem arcok vannak, hanem hús vér emberek, akik egy sajátos minőségrányitási rendszer szerint, garantáltan megtermelik a legendás minőséget. A rendszer teremti meg a lehetőséget, hogy a termeléssel foglalkozzanak, és nem egy relatíve drága menedzsment/adminisztráció.
Még mielőtt bárki kardjába dől
A világ megkezdte az átalakulást. A Magyar takarítóipar jövedelemtermelő képessége olyan alacsony, hogy nem tudja bevonzani és alkalmazni azokat a szakembereket, akik meg tudnák emelni a jövedelmet. Ez a paradigma. Azonban itt is várható átalakulás. Ennek az átalakulásnak a központi szereplője az internet, és bizonyos tevékenységek automatizálása. Vagyis a robotok már a spájzban vannak, aki érti, jelentkezzen.