Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több mint 600 bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Önérzeti kérdések ma és 150 éve

Önérzeti kérdések ma és 150 éve
2018.08.28.

A tegnapi cikkel, néhány embernek az önérzetébe gázoltam és ennek kapcsán volt néhány tanulságos beszélgetésem. Itt kérek elnézést mindenkitől, de egyébként szándékos volt. Ki kel ugrasztani valahogy a nyulat a borkorból! Eközben én is rájöttem egy fontos dologra.

Az utóbbi időben sokat foglalkoztam azzal, hogy hol húzódnak a tudáshatárok az Intézménytakarító, Önjáró (vezetőüléses) felülettisztító gépkezelő és a szakmunkás között. Ez alapvetően egy szakmunkásképzés során nem lenne kardinális szempont, azonban egyre több az igény az Intézménytakarító iránt és itt rendkívül fontos, hogy hol kell megállni. Vagyis a szakmai és vizsgakövetelmények elég nagy szabadságot adnak (sajnos/szerencsére) tehát roppant izgalmas, hogy hogy pontosan mire is van szüksége az Intézménytakarítónak.

Ez a téma azért is izgalmas, mert a 2000-es évek elején, amikor a szakmai viták szóltak arról, hogy mi legyen a takarító (szakmunkás) szakmai és vizsgakövetelményében, akkor az sem volt egyértelmű, hogy hol húzódjon a határ a szolgáltatásvezető és a szakmunkás között. A legtöbben a mester ideális képe látták maguk előtt lebegni, és alapvetően azt gondolták, hogy a szakmunkás a tanfolyamot követően egy gyengébb mester lesz. Persze olyanok is voltak, akik már a KonfirMATISZ 40 órája után már mesternek képzelték magukat.

Az akkori idők jellegzetes meghatározója még az volt, hogy valahol azért mindenki magából indult ki és elsősorban a saját tudása felöl közelítette meg az ügyet. Váljuk be őszintén, hányan voltak azok, akik akkor a szolgáltatás minőségét az alkalmazottak szemén keresztül és tudása függvényében vizsgálták? Visszatérve az alapvonalra, van itt nagyon izgalmas kérdés. Hogyan látja ma a takarítócég vezető a szolgáltatást, abból a szempontból, hogy azt milyen kvalitású emberekkel látja el?

Tudom, most ne gyertek a munkaerőhiánnyal. Ez a megrendelőt nem annyira izgatja, a megoldást kell kínálni. Ha ez csak és kizárólag bérprobléma lenne, elég lenne emelni a díjat. De nem az! Ez valami egészen más.

Ha merném kritizálni Semmelweis doktort, akkor, azt mondanám, hogy talán ott hibázott, hogy akaratlanul, avagy lehet, hogy épen akarva mélyen belegázolt az orvosok önérzetébe. Hiszen az a kijelentése, hogy a gyerekágyi lázat éppen maguk az orvosok okozzák üthetett rendesen. Ezt pedig nem mindenki tudta megemészteni. Érdekes az, is hogy a sebészek gyorsabban felismerték a lényeget, mint a szülészek, ez egy fontos szakmai és lehet, hogy pályaválasztási kérdés is.

Akkor vissza saját házunk tájára. Kemény és szembesítő kérdés, mennyire képzett ma az állomány? Ugyanis nem biztos, hogy csak a papír számít, azonban az igen, hogy tudjuk, azt, hogy mihez képest képzett vagy nem. Vakok között félszemű a király. Na de mi van akkor, ha azt mondom a piaci verseny, mint minden verseny csak szelektált versenyzőket tűr meg a pályán. Ezen most egy kicsit el kéne gondolkodni. Egyébként Semmelweis tanainak diadalmaskodása, bármilyen kritikával is illették „megsértett” kortársai, éppen annak volt köszönhető, hogy a fejlődést sem a háború, sem a politika nem állítja meg. Ami ma elfogadhatatlanul új, holnap hétköznapi realitás lesz, mindezt pedig a hasznosság vezérli.

Vissza

Szakanyag megrendelő
















A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!