Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több mint 600 bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Mit gondol a megrendelő és mit gondolunk mi?

Mit gondol a megrendelő és mit gondolunk mi?
2019.05.30.

A jelenlegi helyzetben már nem érvényes a 25 éves gyakorlat. Takarítási szolgáltatást vásárolni ma már messze nem olyan egyszerű, Igazából soha nem volt az, de ma ez egyenesen katasztrofális. Van ebben történelmi felelőssége mindenkinek, de a helyzet még nem reménytelen, csak a felismerés hiányzik.

A takarító cégek nagy részének nincs HR osztálya. A megbízóknak nincsenek takarítási szakértőik. Ennek megfelelően nem tudják, hogy egészen pontosan mit rendelnek és szolgáltatók pedig úgy adnak ajánlatokat, hogy nem pontosan tudják, hogy kivel és pontosan mit fognak majd teljesíteni. Az, hogy a végén ez mibe kerül 1-2 hónap távlatában rettenetesen nehéz megbecsülni.

Tovább lépve ezen a vonalon, egy három éve kötött szerződés, akár érvényt is veszíthette, hiszen 2017-ben még a legrosszabb álomban sem jött elő, hogy a bérköltség oda alakul, ahova alakult. Túl azon, hogy az állami szabályozás miképpen halad, a munkavállalók elveszítették a realitásérzéküket azzal kapcsolatban, hogy bér tekintetében hol lehet a határ, egy adott pillanatban. Ja, a hozzáértés, motiváció és lelkiismeret pedig egyre inkább nehezen fogható meg.

Hol látom mégis a reménysugarat?

Hát először is a cégek közti kommunikációnak erősödni kell. Egy alapvető irányelvet le kell fektetni: a szakmai hozzáértési szint (alkalmasság, végzettség és tapasztalat) kell, hogy meghatározza a bért és egyéb juttatásokat! Ha ezt sürgősen nem léptetjük életbe, bármilyen nehéznek is tűnik most, akkor néhány év és helyzet menthetetlen lesz. A nagy kérdés az, hogy ennek pontosan milyen legyen a gyakorlata, azonban azt ne felejtsük el, hogy ez tipikusan az a dolog, ami csak akkor működik a szektor szinten egységes! Erre van már közel 80 éves tapasztalat, ami egyáltalán nem szabad figyelmen kívül hagyni. Az ördög a részletekben van és ennek megfelelően két kérdés lebeg a levegőben:

1)      Miként kell/lehet ezt konkrétan megvalósítani?

2)      Meg lehet-e úgy csinálni, hogy a munkavállalóknak nincs érdek képviselete?

Na, erre varjatok gombot! Ha valakinek van mondanivalója, ne rejtse véka alá.

Vissza

Szakanyag megrendelő
















A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!