Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több mint 600 bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Mindig izgalmas kérdés, hogy egy adott cég mennyire megbízható

Mindig izgalmas kérdés, hogy egy adott cég mennyire megbízható
2018.01.15.

A takarító cég alapvetően bizalmas feladatot lát el, de ez a bizalom nem mindenhol egyformán fontos. Definíció szerint a tisztítás-technológiai szolgáltatás dokumentált is, ami adott esetben bizalmi kérdés is lehet, de ma még itt-ott és néha egy kicsit sántít.

Múlt héten volt egy izgalmas tapasztalatom. A szakértői felkérés arról szolt, hogy vajon egy adott takarító cég teljesíti a szerződés feltételeit vagy nem.

A feladat egyáltalán nem tűnt rutinszerűnek, mert a szerződés nagyon egyszerű volt (inkább jogi, mint szakmai), a szolgáltatási jegyzék nem volt teljesen egyértelmű és hát a szolgáltatott minőség ellenőrzése sem volt szabályozva.

Mit tehet ilyenkor egy szakértő?

Három nap alatt kibogoztuk az elvárást és csináltam egy főtáblát. Az első aggasztó dolog az volt, hogy a főtábla egy majd kétszer akkora számot mutatott, mint amennyit most fizet a megrendelő. Ezért elkezdtük a szolgáltatási jegyzéket egyértelműsíteni és hát inkább ritkítani mint sűríteni ott ahol ez nem volt egyértelmű. A hét végére eljutottunk oda, hogy a két összeg stimmelt.

Az új FŐTÁBLA alapján a megrendelőm megkérte a szolgáltatót, hogy csináljon egy munkatervet és minden embernek, mindennapra munkalapokat. Ezzel eljutottunk volna oda, hogy a szolgáltatás objektíven ellenőrizhető legyen. Az alapgondolat az volt, hogy ha vannak munkalapok és időbeosztás, akkor majd lehet érdemben ellenőrizni, vagyis a takarítás minőségét megállapítani közvetlenül a végrehajtást követően. Ez azonban nem következett be, mert a cég felmondott és levonult.

A történet azért izgalmas, mert valójában sokan vannak még a piacon, akik abban érdekeltek, hogy ne legyenek tiszta viszonyok. Én pedig azt mondom, hogy megfelelő dokumentáltság nélkül nem érdemes szolgáltatni, mert abból csak rosszul jöhet ki a cég. Itt például egyértelműen a díj emelése is megvalósulhatott volna, mert az egyeztetések során a megrendelő belátta, hogy túl sok szakmai kompromisszum kellett ahhoz, hogy a díj azon az áron legyen, mint ami a szerződésben van.

Felmerül hát a kérdés, hogy a mik a megbízhatóság érdemi elemei?

Kezdjük talán azzal, hogy az ügyvezető igazgató személyisége. Majd folytathatjuk azzal, hogy a területér felelős szolgáltatásvezető személyisége. Ezek persze rendkívül fontosak, azonban van itt néhány konkrét és ki nem kerülhető szempont is.

Megfelelően megfogalmazott, minden fontos szempontra (együttműködés, változások kezelése, minőségmérés, felmondás) kitérő szerződés

A szervezet humán erőforrás menedzsment rendszere és képzési terv.

A szolgáltatás mellékleteként egy FŐTÁBLA (területi adatok, gyakoriságok, időráfordítás, erőforrások, stb.)

Gyakorlat a Munkaterv elkészítésére és jóváhagyására

Munkalapok és Belső tanúsítványok, a szolgáltatás eredményének igazolása és ellenőrzés rendszere

Aki mélyebben el akar merülni ebben, az keressen meg.

Vissza

Szakanyag megrendelő
















A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!