Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több mint 600 bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Mindenhonnan is

Mindenhonnan is
2019.05.21.

Bárhonnan nézzük a dolgokat alapvető kérdés, hogy ha valaki beteg, vagy egy rendszer alacsony fejlettségi fokon áll, akkor szembe kell nézni az igazsággal és döntést kell hozni, hogy mi legyen a terápia. Nyilván a kritikus kérdés, hogy ki vagy kik adnak hiteles alternatívákat, az azonban nem, hogy ki hozza meg a döntést.

A jelenlegi helyzet olyan amilyen, sokat és sok féle irányból írtam már erről. Valahogy azonban mindig oda lyukadok ki, hogy a megoldás a kezünkben van, csak valamiért kényelmesebb azt hinni, hogy minden erő ellenünk dolgozik. Tehát a remény hal meg utoljára.

A visszajelzések azt mutatják, hogy nem mindenki látja egyformán a dolgokat. Ez természetes, azonban mint ahogy a nagypolitikában is. Azonban a szakmapolitikában a különböző irányzatokat nem jelenítik meg, nem tárják elénk felhatalmazást kérő párátok, tehát igazából nincs folyamat arra vonatkozóan, hogy melyik irány váljon dominánssá. Ugyanakkor azt sem mondhatjuk, hogy a szakmának lenne valamilyen kormánya, mert ennek még az alapjai sincsenek kialakítva. Mindezeknek megfelelően és éppen ezért is, bárki bármilyen kritikát is megfogalmazna, bárkivel szemben annak semmi realitása nincs.

Természetesen az emberek nagy részében dolgoznak az indulatok és vannak elvárások is, csak ezeket nagyon nehéz megfogni és senki sincs abban a helyzetben, hogy rajta ezeket számon lehessen kérni. Itt érkeztünk el ahhoz a ponthoz, ami visszakanyarodik egy korábbi bejegyzésemhez, és aminek lényege az, hogy el kéne kezdeni definiálni bizonyos fogalmakat és ezzel egy időben pedig minden egyes szakembernek vagy egyszerű takarító szektor résztvevőnek, hogy ezekhez a fogalmakhoz képest miként határozza meg önmagát.

Félreértés ne essék, nyilván nem gondolom, hogy csak én tudom a tutit. Ebben a folyamatban bizonyos dolgokra nem vonatkozik az, hogy ezek abszolút értemben igazak vagy nem. Itt egy érlelési folyamat van, amiben mindenkinek részt kéne venni, azért, hogy elmondhassuk az eredmény ténylegesen jó. Vagy úgy is fogalmazhatunk, hogy adott időben, a hozzászólók/résztvevők minden szempontot felvetettek és abból kiforrott egy alapvető megfogalmazás, ami aztán még mindig jelenthet több markánsan eltérő utat, de van egy olyan közös álláspont, ami vitán felül áll. Ez lenne a mély szakmai kultúra lényege. Ez egyelőre még sekély.

Sok kérdés jött és nem mindegyik volt olyan, amit definiálni lehetne, legalábbis most még nem. Egy fogalomkör azért a szokásosnál gyakrabban jött elő. Ez pedig a dolgok jobbra fordításának igénye, vágya a valamiféle messiás iránti vágyakozás, vagy nem tudom mi. Két lábbal a földön állva ezt a fogalmat talán úgy lehetne megfogni, hogy érdekképviselet. Ilyenkor aztán mindenkinek más jelenik meg a fejében, mert a beszélgetések azt is mutatják, hogy még mindig erősen él a fejekben és a lelkekben valamilyen idealisztikus kép egy céhrendszerről. Ami szintén valamiféle érdekképviselet, de egyben szakmai önkormányzat is és egészen más, mint amit ma reális meg tudnánk valósítani. Nem beszélve arról, hogy erre semmilyen kézzel fogató példa sincs. Aztán amit tudunk a középkori céhekről, az nem is látszik annyira demokratikusnak, és bár sok pozitívumról beszélhetünk, a rendszer lényegében, ma ultrakonzervatívnak számítana.

Induljon tehát a munka. Nézzük, hogyan definiáltam meg az érdekképviselet fogalmát! A lista alján találod. Nyilván fontos, hogy milyen visszajelzéseket adtok.

 

Vissza

Szakanyag megrendelő






















A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!