Minden, amit eddig tudtál, nem ér semmit
A paradigmaváltás mindig így kezdődik és már nem nagyon hisszük el, hogy tényleg lehet valamit, ami 1000 éve ismert egy egészen új megvilágításba helyezni. Pedig éppen ez a lényeg, ha egy egészen új helyzettel találod szembe magad, hátrányban leszel azzal szemben, aki azt kitalálta. Mi van?
A takarítási díjak egy új megközelítése
Idáig azt hitted az árakat a kereslet és kínálat szabályozza. Ezt tanították mindig. Az igazság azonban az, hogy az árakat nem a kereslet és a kínálat szabályozza, hanem egyes gazdasági szereplők érdekérvényesítési képessége. Hoppá!
A világ nyereségének nagy része úgy keletkezik, hogy a gazdasági szereplő vagy tulajdonos, úgy nyer a ügyleten, hogy a beszerzési oldalon nem fizeti meg az összes költséget, mert az adott csoport vagy egyén érdekérvényesítő képessége alacsonyabb, mint a vásárlóé. Illetve még úgy tesz szert további nyereségre, hogy olyan áron értékesíti, amilyenen akarja. Miért? Mert az eladó érdekérvényesítési ereje nagyobb, mint a vásárlóé. Ebben természetesen hű szövetségesei a PR, MARKETING és a REKLÁM.
Igen! Ez a gazdasági erőfölénnyel visszaélés jellemző esete, illetve a joghézagok, ami kapcsán bizonyos területek véletlenül vagy szándékosan kimaradtak a szabályozásból. Tehát azok az úgynevezett szabad rablás területei.
Olyan is van és egyre, gyakrabban amikor a meg nem fizetett költségeket a természet behajtja, de éppen azon, aki ott van és nem azon, aki a nyereséget zsebre tette. Ahhoz, hogy jól értésük, a cégvezető nem ad elég bért az embernek, az nem tud elmenni kivizsgáltatni magát, nem tudja megelőzni a bajt és beteg lesz. De beszélhetünk a kivágott fákról és az ennek kapcsán bekövetkező, falvakat elsodró földcsuszamlásról is. Végül is a globális felmelegedés is ez.
Tehát a mai gazdaság szerte a világon csak viszonylagos egyensúlyban van és nem abszolút egyensúlyban. Ebben az értelemben a cserék is csak viszonylagosan vannak egyensúlyba.
Ne higgyünk magunknak se
A fizetőképes kereslet egy szubjektív fogalom. Az, hogy egy cégnek mire van pénze, vagy, hogy mit milyen áron fizet meg annak semmi köze a vállalat anyagi lehetőségeihez. Az elsősorban politikai kérdés és végső soron a döntést hozok szubjektív érzéseik eredménye. Tehát amikor azt mondjuk, hogy a piac nem fizeti meg a magasabb szolgáltatási árat, akkor igazunk van. Mert miért fizetné meg, ha nem kérünk érte többet? Ja, hogy mindig lesz valaki, aki majd alámegy?
Az ár irányvonal alá menőket több féle képen lehet kiiktatni!
Több módszer van, de mindegyiket kell alkalmazni. El kell érni, hogy olyan szabályozások lépjenek életbe, amitől a kamikázék ellehetetlenüknek. Tanítani kell a piacot, hogy tudja, értse és ismerje a piac értékrendszerét és a hozzáadott értékek közötti különbséget. Meg kell alapozni a szakértők jelenlétét a piacon. Hivatkozni kell az irányelvekre, szabályozásokra. Legendás szolgáltatásokat kell nyújtani és a piac majd elkezd beszélni erről és megváltozik a szemlélete, a megítélése.