Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több mint 600 bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Mi lenne ha?

Mi lenne ha?
2018.09.26.

A munkaerőhiány, de különösen az alkalmas munkaerő hiánya nem fog önmagától megoldódni. De leginkább az várható, hogy egyáltalán nem fog megoldódni. Hacsak nem következik be egy nagy változás. Mi lehet az?

Nyilván a mai törekvések eredményezhetnek változásokat, majd 20 év múlva, de a probléma most van itt és bár sokat kesergünk az emberek merevségén a Z generáció már hozza a paradigmaváltásokat. Az alfák pedig aztán majd fenekestől felfordítják a világot, lehet, hogy jó, de lehet, hogy rossz irányba.

Fókuszáljunk a következő 5 évre

Az egyik kitörési pont, ami egyre jobban kezd körvonalazódni, az az automatizálás és a robotika. Nyilván a még ez csak a kritikus területeken tör előre, de már egészen kezdeti stádiumban bontogatja a szárnyait a takarítóiparban is.

Természetesen itt meghatározó kérdés az ár, de nem biztos, hogy elsősorban az. A Nyugat-Európai felmérések kivétel nélkül azt mutatják, hogy a megrendelők egy 10 – 15%-os áremelésért cserébe annyit várnak, ami egy 20 – 25%-os áremelésbe sem férne bele. Ezért a helyzet most valahogy úgy néz ki, hogy a takarítóiparnak egyszerre kell két dolgot megoldania: a hatékonyság és a minőség kérdését.

Ebbe a környezetbe jönnek a robotok

Az automatizálás tehát felvet néhány koncepcionális kérdést. Az első és talán legfontosabb szempont, hogy a prevenció előtérbe kerül-e vagy nem, és ha igen marad egy nem túl fontos kiegészítő elem vagy akár erre épülhet a jövő stratégiája?

Szombaton a BUDAPEST CLEANING SHOW alkalmával, két beszélgetőtársammal Magony Richárd a CLEARTEX KFT projektmenedzsere, aki a JETMAT projektet viszi és Horváth Zoltán, aki a KARCHER KFT értékesítési vezetője lesznek a beszélgetőtársaim és és arra keressük majd a választ, hogy miképpen fog alakulni a következő 5 év, a robotika szempontjából.

A robotika néhány éve még nagy kihívásokkal küzdött. Egyrészt volt a tudományos fikciók által fűtött elvárások, másrészt voltak a realitások. Ezek sokáig úgy látszott nem közelítenek egymáshoz. Azonban az ipar szép lassan robotizálta magát, kialakultak szabványok és bizonyos területeken már a tömegtermelés is érezteti jótékony hatását.

Ma már azért egyre inkább elképzelhetővé válik az, hogy a takarítási feladatok nagyon nagy hányadát robotok vegyék át. Ez ma már nem elsősorban technikai kérdés, hanem sokkal inkább pénzügyi, közgazdasági. Vagyis mi éri meg jobban a megrendelőnek: a robot vagy az ember?

Ugyanakkor persze izgalmas kérdés a prevenció is, vagyis mi van akkor, ha lényegesebben kevesebb szennyeződés jut be a területre, és ami pedig benn keletkezik, azt valamilyen rendszer lokalizálja és eltünteti. Ebben az esetben teljesen átértékelődhet a takarításról és a takarítóról alkotott kép és hát maga a szükséglet is.

Nem tudjuk még milyen lesz a jövő, de megtervezhetjük.

Gyertek el, ez egy érdekes beszélgetés lesz.

 

 

Vissza

Szakanyag megrendelő






















A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!