Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Megfelelő választ adni! De mire?

Megfelelő választ adni! De mire?
2013.11.05.

Azt mondják az igazi és nagy (vagy mély) tudás fokmérője az, hogy hogyan kérdezel. Az új tudás, az új összefüggések feltárása, a jól megfogalmazott kérdések alapján jönnek létre. Most újra egy olyan periódusban vagyunk, amikor létkérdés lehet a megfelelő kérdések megfogalmazása.

A kérdést azért nem fogalmazzuk meg, mert azt gondoljuk, hogy a válasz triviális és nem vezet sehova. Nem okoz semmilyen felismerést, nem sokkolja a közvéleményt tehát csak fárasztó, de nem eredményes.

Itt van például egy aktuális ügy: a normák kérdése.

Minek van igazán haszna: az átlagnormáknak vagy a világrekordoknak?

A lehetséges válaszok:

  • Az átlagnorma megmutatja azt, hogy egy adott feladatot körülbelül mennyi idő alatt lehet elvégezni. Ez arra jó, hogy ha valakinek halvány fogalma sincs, hogy mennyi időráfordítást igényel egy adott feladat, akkor legyen erről egy körülbelüli, homályos képe. Persze itt izgalmas kérdés, hogy az átlagtól mekkora az elfogadható eltérés? 20% vagy 100%? Ez a szám képbe helyez, de másra nem alkalmas, ugyanis a valóságban soha nincs átlagos terület és nem átlagos emberek állnak rendelkezésre.

  • Ezzel szemben a világrekord célja megmutatni, hogy egy adott feladat kapcsán mi az, ami az elérhető maximális teljesítmény. Ez egy véglet, ehhez képest mindenki csak gyengébb lehet. Bárki, aki azt állítja, hogy ennél gyorsabb tud lenni, az vagy hazudik, vagy félreértette a feladatot vagy a körülményeket. Ezért ez a szám jól alkalmazható „billenő értékként”, vagyis minél inkább megközelíti valaki, annál jobbnak számít, de ha átlépi, ki kell öt zárni a lehetséges nyertesek közül, mert hazudik vagy nincs a helyzet szakmai magaslatán.

Igen. Szuper, de mi van akkor, ha a rekord számok ismertek a piacon és mindenki azokkal dolgozik, ergo mindenki maximálisan a „legjobb”?

Itt jön akkor következő kérdés: lehetséges-e, hogy az adott területen ideális körülmények vannak és ideális emberek fognak dolgozni és ezért el lehet érni a világrekordot?

Igen, előfordulhat. Az esetek 1%-ban. Azonban az esetek többségében nem, és akkor jönne igazából a valódi „vízválasztó”, hogy melyik piaci szereplő, milyen mértékben ismerte fel a körülményeket és milyen képessége van arra vonatkozóan, hogy a személyzetét felkészítse az adott körülményekre és ellássa őket a megfelelő eszközökkel.

Na de mi a helyzet a feladattal?

Vagy, az is lehet, hogy a feladat sem volt pontosan tisztázva. Ez utóbbi pedig azért nem, mert eddig nem volt egy olyan egyszerű, lényegre törő dokumentum, ami mentén megbízó és megbízott vitatkozhattak volna azon, hogy az adott területen, az adott körülmények közt milyen eljárások és technológiák végrehajtására lenne szükség és milyen gyakorisággal. A dokumentum most elkészült, de ezzel csak az első lépést tettük meg. Ugyanis most két irányba kell mozdulni:

  • szabványosítani kell, a meglévő szolgáltatásokat és meghatározni azt, hogy a jelenlegi személyi állomány tudása és készsége milyen szinten van az optimálishoz képest. Ennek eredményeként pontosan meghatározhatóak a belső képzési rendszer célkitűzései.

  • vizsgálni kell, hogy mikor és milyen alapokon kell folyamatosan karbantartani az „Eljárások és technológiák” alapdokumentumot.

Ha ezeken mind túl vagyunk itt a karácsony és megpihenhetünk.

A MATISZ és a TISZTÍTÁS-TECHNOLÓGIAI TUDOMÁNYOK INTÉZETE közös kiadásában a „ÚJ SZAKMA SZÜLETIK” program legújabb, „Eljárások és technológiák” tanfüzetének megjelenésével a „Bevezető” tanfüzettel együtt egy olyan eszközrendszer van a kezünkben, amivel:

  • egyrészt szakemberként tisztába kerülünk 47 klasszikusnak tekintett eljárással és technológiával,

  • ugyanakkor felmérhetjük embereink jelenlegi készségeit egy 72 kompetenciát meghatározó skálán és

  • van 99 x 47, azaz 4.653 darab sztenderd kérdésünk, amivel felmérhetjük, és egyben taníthatjuk emberinket a technológiai fegyelem mindenféle összefüggésére.

Mindezeknek megfelelően, aki ebbe a programba részt kíván venni a szükséges anyagokat kedvezményes áron, bocsájtjuk a rendelkezésre. A kétdarabos tanfüzet csomag alapára 4.000 Forint, aki azonban legalább 100 csomagot vesz, annak a „Fektessen be 2.000,- Forintot embereinek tudásába!” program keretein belül 50%-os kedvezményt adunk! Az ajánlatunk mostantól számítva 15 napig él!

Megrendelem

Továbbá a programot úgy szeretnénk lezárni, hogy 2014 februárjában meghirdetnénk az első vizsgát is, amivel hitelesítenénk a három hónap alatt megszerzett vagy tisztázott tudást. A vizsgát EQF2 (betanított) és EQF3-as (egyszerű szakképzett) szinten tudnánk megszervezni, ami ugyan alacsonyabb szint, mint a jelenleg érvényben lévő OKJ 32 852 03 Tisztítás-technológiai szakmunkás, viszont magasabb, mint a 2000 – 2004 között érvényben volt KonfirMATISZ Nemzetközi Épülettisztító végzettség.

Vissza

Szakanyag megrendelő









A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől












A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!
Kapcsolat

+36-70-317-5641

tiborritz@gmail.com

Kövessen minket