Még annál is nehezebb
A képzés, mint marketing elem igen hatásos. Egy ideig, amíg a megrendelők észre nem veszik, hogy egy nagy kamu az egész. Hogyan lehet ebből kilépni?
Egészen érdekes lenne az az érvelés, hogy egy AUDI gyártása során mennyi alumíniumot, acélt, műanyagot, fát és bőrt használtak fel és milyen képzettségű emberekkel, mennyi idő alatt szerelték össze. Merthogy ez senkit nem érdekel! Egy dolog érdekli az embert: szereznie kell egy AUDI gépkocsit, mert fontos lehet a jövőbeni élete, társadalmi megítélése szempontjából.
Tehát az AUDI vagy bármely más termék vagy szolgáltatás megítélése, az értékének elfogadása, vagy imádata bizonyos szempontból teljes független annak előállítási módjától, sokkal fontosabb a kerek egész megítélése. Természetesen a technikai fejletségi szintnek van jelentősége, de van még valami más is.
Na, már most, akkor hol van a képzés jelentősége?
Ma Veronában egy kerekasztal beszélgetés során egy Brazíliából érkezett közepes méretű cég vezetője (akinek 27 000 alkalmazottja van) azt mondta: „Mond meg a vevőnek mit fogsz csinálni és 100%-ban garantáld azt neki, hogyha elégedetlen nem kell fizetnie.” Tudom döbbenetes ez a kijelentés, de egy olyan piacon, ahol 1, 8 Millió takarító alkalmazott dolgozik, egy kis-közepes cégnek csak így van esélye, úgy ha 100%-ban garantálja is, amit mond.
Hogyan garantálhatja?
A dolog nagyon egyszerű, az embereket el kell látni a megfelelő eszközökkel, gépekkel és kezelőszerekkel és ki kell képezni őket ezek magas szintű használatára. Ez pedig csak az alap. Erre épül rá a vállalati kultúra, a szolgáltatói szemlélet és a garantált eredmény tudatosítása a végrehajtó szintjéig. Itt mindenki tudja, mit kell csinálni, hogy a megrendelő elégedett legyen és képes is ezt megcsinálni.
Visszatérve az eredeti okfejtésre: a magyar takarítóiparnak sürgősen lépni kell, különben az a menedzsment tudás, aminek a létét ma erőteljesen megkérdőjelezi a megrendelő még jobban leértékelődik. Tehát képzés nem csak a végrehajtói szinten, hanem a vezetői szinten is szükséges. Hoppá, lehet, hogy nagy itt baj?
Miben lehet gondolkodni?
Az elmúlt 20 évben kialakult az a tudásbázis és piacismeret, ami végső soron lehet szoftvere egy sikeres vállalkozásnak. Persze mit ér a legjobb szoftver, ha nincs hardver. A hardver ti vagytok és az alkalmazottaitok! Ahhoz azonban, hogy ez működjön szemléletváltozásnak is be kell következnie. Az alvállalkozások alvállalkozásain keresztül végzett szolgáltatás sosem lesz értékesebb, mert ez a rendszer költségszemléletű és nem eredmény-centrikus. Ezt persze ti is tudjátok, hiszen a versenyben folyamatosan le is értékelitek. A megrendelők pedig tudomásul veszik ezt és nem foglalkoznak azzal, hogy a szakma a bűn határán vagy benne evickél.
Újra kell gondolni az értékesítést és a szolgáltatásra való felkészülést. Nem egyszerű megállítani a csúszást a lejtőn, viszont a lejtő alján a biztos halál vár mindenkire. Lehet választani!