Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Ma pihenünk

Ma pihenünk
2020.05.25.

Igen nyilván azok pihennek, akik minden házi feladatukat elvégezték. A többiek pedig elolvassák a mai cikket és egy kicsit visszamennek az időben és megnézik mit mulasztottak el. Tudom, hogy ez nem felemelő, viszont rendkívül fontos.

Ma pihenünk

Igen nyilván azok pihennek, akik minden házi feladatukat elvégezték. A többiek pedig elolvassák a mai cikket és egy kicsit visszamennek az időben és megnézik mit mulasztottak el. Tudom, hogy ez nem felemelő, viszont rendkívül fontos.

A válaszok között van egy érdekes felvetés, ami azzal próbálja igazolni, hogy a takarító szakma is elvan szakképzetlen emberekkel, mert hiszen az autógyártás és az építőipar is, és lám mindkettő milyen jól prosperál.

Na, akkor öntsünk tiszta vizet a pohárba

Mivel én is sokat szoktam példálózni az autóiparral, 2018-ban kínálkozott egy lehetőség és egyben egy kihívás és elmentem dolgozni a kecskeméti Mercédesz gyárba. Takarítási projektmenedzserként lehúztam 14 hónapot. Ez idő alatt sok mindent láttam, sok mindent tapasztaltam és azt gondolom, hogy hiteles tudok lenni abban, hogy miképpen van megszervezve az autógyártás.

Egy gépkocsi minden egyes eleme erre szakosodott, nagy tapasztalatú technikai és technológiai mérnökök és ipari formatervezők keze alatt születik. Ez a tervezési szakasz adott esetben akár évekig is eltarthat, és ugyanakkor nagy figyelem van azon, hogy amikor a terv sorozatgyártásra készen lesz, legyen trendi, lehessen hatékonyan gyártani és beleférjenek a tervezett büdzsébe. Ennek megfelelően itt a hozzáadott érték kiemelkedő. Mindezekkel szemben a takarító szektor cégvezetőinek bűne, hogy a szolgáltatástervezés az elmúlt 30 évben sem nyert polgárjogot. Vagyis ma a takarítószektor egy részt nem rendelkezik elegendő és megfelelő szakmai szintű szakemberekkel, hogy egy mindenre kiterjedő és megvalósítható higiénia/szolgáltatási tervet előalítson, ami annyira tökéletesen működik, hogy nem megfelelő karbantartással elműködik egy-két évtizedig. Mivel nincsen ilyen kapacitások, az Ajánlatkérők ezt tudomásul veszik, aminek eredményeképpen a cégvezetőkőn nincs kényszer, hogy ezeket a képességeket kifejlesszék. Ha pedig nincs kényszer, akkor a takarítócég-vezető, sem a nagy, sem a kicsi még levegőt sem venne.

Tehát a lényeget összefoglalva, az autógyártást nem az ügyfelek húzták fel oda, ahol most van, és ami a világgazdaság egyik meghatározó pillére, hanem maguk a gyártók. Ne feledjük, amikor a motorizált jármű megjelent a XIX. század végén volt egy több évezredes kultúrájú versenytársa, a ló. A gyártóknak ezt a terméket, gondolkodást, megszokást és nem ritkán előítéleteket kellett kegyezni, hogy talpon maradjanak. Ezért fejleszteni kellett a gyártást, amiben a tervezés kulcskérdés volt, nem beszélve a szabványok tömegéről, amivel el lehetett érni a csereszavatosságot. Versenyeket kellett szervezni, divatot kellett teremteni és el kellett érni, hogy az emberek beszéljenek erről, ezért aztán szerepelni lelett mindenhol ahol lehet. Közben belépett két háború is folyamatba (krízis vagy lehetőség?), ahol a gyártok megmutathatták mit tudnak és technikai/teljesítmény/alkalmazhatósági fölényük kezdett egyértelművé válni. Ez nagyjából 100 év alatt összejött.

Hol vagyunk mi ettől? Héraklész már több mint 3 000 évvel ezelőtt, már pénzt kért Augiász istállóinak kitakarításáért, tehát innen számíthatjuk a hivatásos takarítás megszületését, de sajnos ez nekünk nem volt elég, ahhoz, hogy felzárkózzunk. Bár Héraklész ezt a pénz nem kapta meg, sőt a király még azt is letagadta, hogy egyáltalán megígérte. Lehet, hogy ez az oka mindennek?

Mennyire használtuk ki a vírus kínálta lehetőségeket?

Illetve a múlt héten feltett kérdések:

Itt megválaszolhatod, hogy miért gondoljuk, hogy a takarítóipar hosszútávon és egészségesen tud működni szabványok nélkül?

Itt megválaszolhatod, hogy miért gondoljuk, hogy szakképzetlen emberekkel szakmunkát tudunk szolgáltatni?

Vissza

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

Egy kattintásra öntől












A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!