Letőlthető kezelőszer kisokos
Az elmúlt héten többen is jelezték, hogy egy adott pályázat kapcsán gondjuk van a tisztítószerekkel kapcsolatos sarokszámok megadásával, illetve, hogy milyen az ezzel kapcsolatos nemzetközi gyakorlat. Ezért most csináltam egy innen letölthető működő táblát, amit csak fel kell tölteni a megfelelő adatokkal és máris tisztábban látunk.
Ezt a cikket még 2015-ben írtam. Mivel folyamatosan visszatérő kérdés a tisztítószer normák mértéke, most újra közzéteszem.
A tisztítószerekkel kapcsolatban az ISSA szövetség tart karban egy oldatnorma rendszert, ami kiindulási állapotnak tökéleten megfelelő, de nyilván a helyi specifikumokat is figyelembe kell venni. A MATISZ is kezeli az oldatnorma kérdést és az ISSA számaitól csak annyi az eltérés, hogy az adatokat kerekítve adja meg, annak érdekében, hogy azok könnyebben megjegyezhetőek legyenek.
Ha azonban nagyon pontosak akarunk lenni, akkor nem elég a tervezés, hanem folyamatosan figyelni is kell a valós tisztítószer fogyást is és aztán ennek megfelelően kialakítani egy adott területre jellemző anyag normát. Több terület átlagán aztán már lehet használni viszonyszámnak.
Jelen esetben azonban az volt a helyzet, hogy egy teljesen új terület vonatkozásában kellett megadni az adatokat, úgy, hogy nem volt világos milyen felületeket, milyen eljárással és hányszor kell tisztítani. Ezért aztán készült egy tábla a megrendelőnek, hogy határozza meg az adatokat és aztán majd ez alapján lehet megadni a kért számokat.
A tábla itt letölthető: kezeloszer-tabla.xls
Az Excel tábla jelszóval védett, de ha az alábbi kérdőívet kitöltöd, rögtön küldöm a jelszót és máris korlátozás nélkül használhatod és szabadon paraméterezheted bármely ajánlat megadásához.
Továbbá a tábla arra is használható, hogy a munkahely leadja a havi megrendelését is, ami egyben a követése is annak, hogy a tervezettől milyen mértékben kell eltérni.
Ez a tábla jelenleg csak a havi anyag számolására alkalmas, de ha van rá igény, akkor rátérünk a gép eszközkalkulációra is és szép lassan minden elemet végignézve eljutunk egy komplett költségvetési rendszerig. Ezért kell a kérdőív, hogy tudjam mekkora az igény a különböző elemekre.
A tábla oszlopai:
A) A tisztító-, ápoló- vagy felületkezelő szer alkalmazástechnikai megnevezése. Mire jó az adott kezelőszer?
B) A tisztító-, ápoló- vagy felületkezelő szer márkája, gyártója
C) A tisztító-, ápoló- vagy felületkezelő szer fantázianeve agy kódja
D) A tisztító-, ápoló- vagy felületkezelő szer koncentrátum fajlagos liter vagy kg ára forintban
E) A tisztító-, ápoló- vagy felületkezelő szer adott területen elfogadott használat kész hígítási aránya térfogat százalékban. Itt lehet gond az, hogy a gyártó sok esetben egy változó értéket ad meg. El kell dönteni, hogy mivel tervezünk, ha nem jó majd a következő hónapban változtatunk rajta.
F) Egy adott eljárás megnevezése. Itt alapvetően összesíteni kell, hogy egy adott eljárásból, mondjuk nyirkos feltörlésből mennyi az a felület, amit mondjuk, minden munkanapon el kell végezni.
G) Egy adott eljárás gyakorisága. Itt különböző számokkal kalkulálhatunk. Referenciaként itt letölthető egy 2016-os munkanaptár. A gyakoriságszámítás az alapja: 2016-ban 255 munkanap van, aminek havi átlaga 21,25, ha minden nap kell takarítani, akkor 366 napot kell elosztani 12-vel, ami 30,5 gyakoriságot jelent. Lehet, olyan helyez is, hogy valamit hetente egyszer kell csinálni, ami azt jelenti, hogy 52 hét havi átlaga 4,3. Az ennél ritkább alkalmak gyakoriságszámítása úgy történik, hogy ha 1 alkalommal kell csinálni, akkor annak havi átlaga 1/12 = 0,08, ha 2 alkalommal, akkor 2/12 = 0,17.
H) A tisztítandó terület megnevezése.
I) A tisztítandó terület méretei négyzetméterben.
J) A tábla ezen oszlopa magától számol, a megadót adatok alapján. Itt látjuk, hogy adott eljárást havonta átlagosan hány négyzetméternyi terülten kell végrehajtani.
K) A kezelőszer oldat 100 négyzetméterre veti tett fajlagos felhasználási mennyisége.
L) A tábla ezen oszlopa magától számol, a megadót adatok alapján. Itt látjuk, hogy hány liter oldatot használunk fel egy hónap alatt.
M) A tábla ezen oszlopa magától számol, a megadót adatok alapján. Itt látjuk, hogy mennyi a szükséges koncentrátum mennyiség.
N) A tábla ezen oszlopa magától számol, a megadót adatok alapján. Itt látjuk, hogy mennyibe kerül a tisztítószer.
Összegző számok
1) Tisztításra meghatározott négyzetméter
2) Tisztított terület mennyisége
3) A kezelőszer havi átlagköltsége
4) Kezelőszer átlagos költség a meghatározott területre vetítve: Ft/meghatározott terület/hó
5) Kezelőszer átlagos költség a tisztított területre vetítve: Ft/tisztított terület/hó
Természetesen lehetnek olyan eljárások is (például impregnált mikroszálas feltörlés), amikor nem használunk tisztítószert csak vizet. Ha ez egy környezetbarát takarítás, akkor ezek aránya lehet akár 60 – 70%-os mértékű is. Ilyenkor értelemszerűen a tisztítószer helyére csapvizet írunk és a hígítási érték 100%, a díja pedig O. Ez utóbbit, nem azért mert a víz ingyen lenne, hanem azért mert mivel az ügyfél vízét használjuk, nem számítunk fel érte külön díjat.
A rendszerben minden számot két tizedesnyi pontossággal tudunk megadni. Nyilván ezt lehet növelni is, szükség szerint. Meg van itt néhány olvasásra érdemes bejegyzés is.