Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Letőlthető kezelőszer kisokos

Letőlthető kezelőszer kisokos
2018.02.13.

Az elmúlt héten többen is jelezték, hogy egy adott pályázat kapcsán gondjuk van a tisztítószerekkel kapcsolatos sarokszámok megadásával, illetve, hogy milyen az ezzel kapcsolatos nemzetközi gyakorlat. Ezért most csináltam egy innen letölthető működő táblát, amit csak fel kell tölteni a megfelelő adatokkal és máris tisztábban látunk.

Ezt a cikket még 2015-ben írtam. Mivel folyamatosan visszatérő kérdés a tisztítószer normák mértéke, most újra közzéteszem.

A tisztítószerekkel kapcsolatban az ISSA szövetség tart karban egy oldatnorma rendszert, ami kiindulási állapotnak tökéleten megfelelő, de nyilván a helyi specifikumokat is figyelembe kell venni. A MATISZ is kezeli az oldatnorma kérdést és az ISSA számaitól csak annyi az eltérés, hogy az adatokat kerekítve adja meg, annak érdekében, hogy azok könnyebben megjegyezhetőek legyenek.

Ha azonban nagyon pontosak akarunk lenni, akkor nem elég a tervezés, hanem folyamatosan figyelni is kell a valós tisztítószer fogyást is és aztán ennek megfelelően kialakítani egy adott területre jellemző anyag normát. Több terület átlagán aztán már lehet használni viszonyszámnak.

Jelen esetben azonban az volt a helyzet, hogy egy teljesen új terület vonatkozásában kellett megadni az adatokat, úgy, hogy nem volt világos milyen felületeket, milyen eljárással és hányszor kell tisztítani. Ezért aztán készült egy tábla a megrendelőnek, hogy határozza meg az adatokat és aztán majd ez alapján lehet megadni a kért számokat.

A tábla itt letölthető: kezeloszer-tabla.xls

Az Excel tábla jelszóval védett, de ha az alábbi kérdőívet kitöltöd, rögtön küldöm a jelszót és máris korlátozás nélkül használhatod és szabadon paraméterezheted bármely ajánlat megadásához.

 

Továbbá a tábla arra is használható, hogy a munkahely leadja a havi megrendelését is, ami egyben a követése is annak, hogy a tervezettől milyen mértékben kell eltérni.

Ez a tábla jelenleg csak a havi anyag számolására alkalmas, de ha van rá igény, akkor rátérünk a gép eszközkalkulációra is és szép lassan minden elemet végignézve eljutunk egy komplett költségvetési rendszerig. Ezért kell a kérdőív, hogy tudjam mekkora az igény a különböző elemekre.

A tábla oszlopai:

A) A tisztító-, ápoló- vagy felületkezelő szer alkalmazástechnikai megnevezése. Mire jó az adott kezelőszer?

B) A tisztító-, ápoló- vagy felületkezelő szer márkája, gyártója

C) A tisztító-, ápoló- vagy felületkezelő szer fantázianeve agy kódja

D) A tisztító-, ápoló- vagy felületkezelő szer koncentrátum fajlagos liter vagy kg ára forintban

E) A tisztító-, ápoló- vagy felületkezelő szer adott területen elfogadott használat kész hígítási aránya térfogat százalékban. Itt lehet gond az, hogy a gyártó sok esetben egy változó értéket ad meg. El kell dönteni, hogy mivel tervezünk, ha nem jó majd a következő hónapban változtatunk rajta.

F) Egy adott eljárás megnevezése. Itt alapvetően összesíteni kell, hogy egy adott eljárásból, mondjuk nyirkos feltörlésből mennyi az a felület, amit mondjuk, minden munkanapon el kell végezni.

G) Egy adott eljárás gyakorisága. Itt különböző számokkal kalkulálhatunk. Referenciaként itt letölthető egy 2016-os munkanaptár. A gyakoriságszámítás az alapja: 2016-ban 255 munkanap van, aminek havi átlaga 21,25, ha minden nap kell takarítani, akkor 366 napot kell elosztani 12-vel, ami 30,5 gyakoriságot jelent. Lehet, olyan helyez is, hogy valamit hetente egyszer kell csinálni, ami azt jelenti, hogy 52 hét havi átlaga 4,3. Az ennél ritkább alkalmak gyakoriságszámítása úgy történik, hogy ha 1 alkalommal kell csinálni, akkor annak havi átlaga 1/12 = 0,08, ha 2 alkalommal, akkor 2/12 = 0,17. 

munkaido_naptar_2016 page 001

H) A tisztítandó terület megnevezése.

I) A tisztítandó terület méretei négyzetméterben.

J) A tábla ezen oszlopa magától számol, a megadót adatok alapján. Itt látjuk, hogy adott eljárást havonta átlagosan hány négyzetméternyi terülten kell végrehajtani.

K) A kezelőszer oldat 100 négyzetméterre veti tett fajlagos felhasználási mennyisége.

L) A tábla ezen oszlopa magától számol, a megadót adatok alapján. Itt látjuk, hogy hány liter oldatot használunk fel egy hónap alatt.

M) A tábla ezen oszlopa magától számol, a megadót adatok alapján. Itt látjuk, hogy mennyi a szükséges koncentrátum mennyiség.

N) A tábla ezen oszlopa magától számol, a megadót adatok alapján. Itt látjuk, hogy mennyibe kerül a tisztítószer.

Összegző számok

1)  Tisztításra meghatározott négyzetméter

2)   Tisztított terület mennyisége

3)   A kezelőszer havi átlagköltsége

4) Kezelőszer átlagos költség a meghatározott területre vetítve: Ft/meghatározott terület/hó

5)  Kezelőszer átlagos költség a tisztított területre vetítve: Ft/tisztított terület/hó

Természetesen lehetnek olyan eljárások is (például impregnált mikroszálas feltörlés), amikor nem használunk tisztítószert csak vizet. Ha ez egy környezetbarát takarítás, akkor ezek aránya lehet akár 60 – 70%-os mértékű is. Ilyenkor értelemszerűen a tisztítószer helyére csapvizet írunk és a hígítási érték 100%, a díja pedig O. Ez utóbbit, nem azért mert a víz ingyen lenne, hanem azért mert mivel az ügyfél vízét használjuk, nem számítunk fel érte külön díjat.

A rendszerben minden számot két tizedesnyi pontossággal tudunk megadni. Nyilván ezt lehet növelni is, szükség szerint. Meg van itt néhány olvasásra érdemes bejegyzés is.

Vissza

Szakanyag megrendelő














A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!
Kapcsolat

+36-70-317-5641

tiborritz@gmail.com

Kövessen minket