Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Közgazdaságtan, ahogy még nem láttad

Közgazdaságtan, ahogy még nem láttad
2017.08.11.

Amikor a török szemináriumot tartottam, volt alkalmam elbeszélgetni néhány török vállalkozóval. Közülük sokan egy-két évtizedes németországi tapasztalattal tértek haza és alapították meg cégeiket. Nagyon érdekes volt, hogy állandóan a Német modellre hivatkoztak és azt mindig szembeállították a Török modellel. Később kiderült, hogy semmi sem az, aminek látszik.

A terméknek vagy szolgáltatásnak van ÉRTÉKE, van ÁRA és van, amiért GAZDÁT CSERÉL!

Lehet, hogy ezt a Török közmondást már ismeritek, azonban nagyon érdes ennek a mélyebb összefüggésrendszere, ami lehet, hogy 3 vagy 5 000 éve változatlan és megismerése esetleg tudósíthatja, hogy vannak feladatok, amit a Magyar Takarító vezető nem végez el.

Az ÉRTÉK

Az ÉRTÉK a mindenkori társadalom és/vagy egyén értékrendje szerinti megítélés és termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban. A megítélés időben nem statikus, hanem egy görbét ír le, aminek van egy vagy több felszálló, egy vagy több stagnáló és egy vagy több lecsengő szakasza. Ez a görbe nagyon változatos tud lenni, de a fejlődés vége az, hogy az adott terméket vagy szolgáltatást leváltja egy másik. Példaképpen a ló, mint közlekedési eszköz egy 10 000 éves ciklus végén kb. 50 év alatt kiment a divatból. Az értékgörbe más és más képet mutathat annak függvényében, hogy miképpen határozzuk meg a terméket. Mondjuk más a görbe, ha csak általában az autót vizsgáljuk, vagy kifejezetten a diesel meghajtású autót, lásd az utóbbi idők botrányait. A görbét természetesen a földrajzi hely és/vagy célközönség is megszabja, éles különbség van az diesel megítélése közt Amerika és Európa között.

Tehát az éték adott, folyamatosan alakul és értelemszerűen befolyásolható is.

Az ÁR

Mindezekkel szemben az ÁR csak és kizárólag a gyártó megítélése a saját termékéről. Azon túl, hogy ez is lehet dinamikus, tehát voltozik még szubjektív is, hiszen a gyártó sok esetben elfogult lehet a saját termékével szemben és ilyenkor hajlamos a túlárazásra. Ezen kívül természetesen lehet olyan helyzet is, amikor valami kényszer alul áraztatja vele a terméket.

Mint mondottam z ár dinamikus, mert van néhány objektív szempont is, ami eltérítheti például a növekvő költségek (bérek változása, alapanyagok drágulása, stb.) vagy éppen fordítva a bevált innovációknak köszönhetően a csökkenő költségek (automatizálás, átszervezés, stb.).

Aki pedig azt gondolja, addig úgy tudta, hogy az árat a kereslet és a kínálat határozza meg, azt ki kell ábrándítanom. Igen, mert ez az alapvetés kb. annyira igaz, mint az, hogy minden ember egyforma. Ami önmagában felületesen nézve igaz, de lényegében használhatatlan.

A lényeg természetesen a harmadik elemben van, vagyis, hogy mennyiért cserél gazdát az adott termék vagy szolgáltatás.

Itt jön be egyszer az alku és a kommunikáció. Aztán alapkérdés az is, hogy az árhoz képest mi a vevő értékrendje és végül is, ami döntően meghatározza a folyamatot az a vevő pillanatnyi szubjektív realitása.

Végül is, akkor mi a szerepe az értéknek és az árnak, ha a vevő szubjektíven dönt?

Hát végtelenül egyszerű, a vevő egy illúzió részese, azt hiszi, hogy objektíven és tudományosan meghatározta, hogy mi a jó neki. Azonban a véleményét tudat alatt erőteljesen befolyásolták olyan tényezők, amik az értékmegítélésből fakadnak, és amik évek, évtizedek alatt alakulnak ki és akár másodpercek alatt meg is változhatnak. Ezekkel áll szemben vagy éppen ezeket erősíti meg az eladó ígérete, ami, aztán ha egyrészről hiteles, másrésről pedig ad elégséges garanciát is, meggyőző lehet.

Az, hogy mi a tanulság ezzel kapcsolatban a takarítóipar számára, azt kifejtem az augusztus végi továbbképzésen. Ugyanis mindezek mellett a takarítási szolgáltatások sajátossága, hogy az igazán kritikus kérdés csak a szerződéskötés követően jelenik meg, hiszen a vevőt nap, mint nap elégedetté kell tenni.

>> ŰRLAP <<

Vissza

Szakanyag megrendelő









A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől












A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!
Kapcsolat

+36-70-317-5641

tiborritz@gmail.com

Kövessen minket