Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több mint 600 bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Kommunikáció, szakma és kísérletek

Kommunikáció, szakma és kísérletek
2020.09.24.

Alapvetően két irányba látok fejlődési lehetőséget. Az egyik, hogy a takarító közösségnek erőteljesebben kell azonosulni önmagával és a második, hogy a takarítónak személyesen kell objektív és szubjektív kommunikációs offenzívát indítania. Tehát egy kicsit előre léphetünk a jól megfogalmazott és a társadalomnak szánt üzenetek terén.

A ruházat valószínű, hogy 15 vagy 20 ezer ével ezelőtt egyrészt még erősen hiányos volt, másrészt nem igazán jelentett túl sokat, mert az ősközösségben nem nagyon voltak szerepek és státusok. Nem tudjuk pontosan hogyan működött a rendszer, csak a mai kőkorszaki szinten maradt elszigetelődött törzsek életéből indulhatunk ki. Viszont a tömeges letelepedés és agrárforradalom meghozta az a helyzetet, ami aztán 10 000 éve fennáll, hogy „a ruha teszi az embert”.

A takarító társadalom sem bújhat ki e törvényszerűségek közül, de azért folyamatosan próbálkozik. Ebben az esetben nem konkrétan tesz valamit, amivel lehet, hogy valamilyen eredményt elér, hanem éppen ellenkezőleg, sokkal inkább nem tesz semmit és csak sodródik az árral, illetve erőteljesen csodálkozik, hogy a helyzete nem javul és nem is változik, ha pedig igen, akkor az csak negatív irányban.

Az önbecsülésnek határozott jelentősége van

A világban vannak stílusok, szinte megszámlálhatatlan sok. Mások szerint pedig nem igazán olyan sok. Minden esetre a divatdiktátorok jó néhány markáns különbséget megfogalmaznak, és persze vannak „no name influencerek” is, ugyanakkor van a „kínai piac” ami arra épít, hogy majd az emberek az igényeik szerint, de a lehetőségeiket figyelembe véve, majd vesznek valamit magukra. A skála egyik oldalán van a túlárazott csúcsminőség és a másik oldalon a még elfogadható színvonal, ami sok esetben szintén túlárazott. A vevő jól semmiképpen nem ját, de nem is ez a lényeg, hanem sokkal inkább az, amit az öltözködésével kifejez.

Nekem az mindig tetszett, hogy Mark Zuckerberg, a világ egyik leggazdagabb embere, mindig ugyanolyan színű pólóban jelenik meg a nyilvánosság előtt. „A stílus örök, minden más csak próbálkozás”, nem tudom ki mondta ezt, de talán fején találta a szöget.

A nagy kérdés persze valahol az, hogy a mai világban tudsz-e egyedi lenni vagy éppen az az értékmérő, hogy melyik vagy milyen csoporthoz tartozol és mennyire vagy képes felvállalni, hogy a csoportértéke beépüljenek a személyes identitásodba. Ha ezt most takarító emberként nézem, akkor egy kicsit nehéz a helyzet, mert nem biztos, hogy ma olyan menő dolog, hogy az ember takarít és ezt még nagydobra is veri. Netán még büszke is rá.

Önbecsülés turbó fokozat

A csoport társadalmi megítélése nagyban függ attól, hogy a társadalom mit tud az adott csoportról és annak függvényében, hogy az adott csoport mennyire polgárpukkasztó vagy éppen rendkívüli társadalmi hasznot hóz, sok féle megítélés lehet. Igen, sok esetben előítéletek is vannak és iszonyatos információ hiány és lemaradás, az adott csoport fejlődéséhez képest. Az tisztán kell látni, hogy a társadalom nem tud abban elmerülni, hogy egy csoport fejlődése hova tart és éppen hol tart, illetve milyen lehetne a helyzet ideális esetben. A társadalom morzsákat lát, puzzle darabokat, amiket aztán tudat alatt illeszt össze és alakul ki a véleménye, adott esetben előítélete is. Tehát a hangsúly a morzsákon, mert mélyebb információ átadásra nincs fogadókészség!

Jól és kevésbé jól megfogalmazott üzenetek

Nem tudjuk pontosan, hogy a társadalom és azon belül különböző csoportok milyen fősodor szerint alakítják ki véleményüket. Igen, vannak ideológiai irányzatok, amihez az egyén csatlakozik, vagy valamilyen szinten, valamelyikkel azonosul. Nem tudjuk pontosan, hogy ki, milyen morzsára miképpen reagál, azt viszont pontosan tudjuk, hogy leginkább annak van jelentősége, hogy a csoport üzeneteket fogalmaz meg. Amikor ezek az üzenetek elérnek egy kritikus szintet, akkor az van, hogy egyrészt megfelelnek a csoport önmagáról alkotott képének, másrészt átmegy valami. Ez hiányzik most a takarító szakmának!

A takarítói munkaruha üzenete

Addig, míg nem indultunk az EuroSkills nemzetközi szakmai versenyen 2008-ban, nem sokat foglalkoztam azzal, hogy milyen különbségek vannak munkaruha és munkaruha között. Abban az időben voltak a tradicionális hazai gyártású, mondhatni, no name munkaruhák és a márkás nyugatiak. Döbbenetes minőség és ár különbség volt közöttük, és amikor erről beszélgettünk, akkor a cégvezető őszintén mondták, hogy ezek ma nincsenek beépítve a nyomott szolgáltatási díjakba. Közben azért azt láttam, hogy az akkori és későbbi versenyzőink önbecsülését nagyban befolyásolta az, hogy milyen a póló és milyen logó van rajta. Újra a csoporthoz való tartozásnál vagyunk.

Most jön az nagy előrelépés

Tegnap elindítottam egy lehetőséget. Ez valójában egy kísérlet, egyrészt a jól megfogalmazott üzenetek vonatkozásban! Másrészt abban, hogy akarunk-e egyáltalán üzenni a társadalomnak? Persze meghúzhatjuk magunkat és összetöpörödhetünk olyan kicsire, amilyen kicsire csak tudunk és várhatjuk, hogy majd az univerzum, vagy isteni gondviselés megoldja az évszázados problémánkat. Ez most egy nagy lehetőség párbeszédre, üzenetek kiérlelésére és hát bizonyos mértékben önmagunk felvállalására.

IRÁNY A BUTIK!

Vissza

Szakanyag megrendelő
















A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!