Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Kezdjük el az alapoktól

Kezdjük el az alapoktól
2021.05.09.

Amikor 30 évvel ezelőtt belesodródtam a takarító szektorban kevés tudatosság volt bennem. A mai tapasztalattal csak mosolyogni tudok, az akkori önmagamon. Ugyanakkor az a munka, az a hév vezetett el idáig. Néha tehát újra kell gondolni a dolgokat!

A pandémia sok előnnyel is járt. Aki nyitott volt rá, újragondolhatta élete stratégiáját. Nem arról van szó, hogy mindenre fel tudsz készülni, hanem sokkal inkább arról, hogy új utakat próbálsz ki. Ugyanis ha mindent, mindig ugyanúgy csinálsz, nagy butaság más eredményt várni.

Éles fordulat!

Ma úgy látom három alapvető fő problémánk van. Minden más csak mellékszál, ami részben megoldódhatna magától, részben pedig nem állna elő.

Az első tüske, ami időnként a bőrünkhöz ér!

A takarító szektor alapvető problémája, hogy az egy menekülési pálya és nem karrier. Mondhatjuk úgy, hogy aki itt van, azok 90%-a nem tudatosan és jutott ide, hanem a szél fújta ide. Ez részben azt jelenti, hogy szinte senki nem rendelkezik sem megfelelő, sem elegendő szakma specifikus tudással. A szakma alapvetően spontánul tanul, és ahogy mondani szoktuk, a koszon kívül is ragad rá valami. Van, akire több, van, akire kevesebb és van, akiről lepereg.

A második egy mélyen bőrünk alá bújt mérgező tüske!

Függetlenül attól, hogy az előzőek szerint nincs elég tudás és nincs elég rálátás, a takarító cégvezetők azt hiszik értik a piacot, tudják, mit gondol a megrendelő. Hát ez messze nem így van, amit aztán tetéz egy másik legenda: a takarító cégvezető elsősorban nem szakember kell, legyen, hanem menedzser. Tehát a szektor kommunikációja, de szakmai alapokon nyugszik, nem a szakmai korlátok között halad, hanem egy félreértett igényt akar kiszolgálni, szó szerint minden áron. Ennek a helyzetnek egyenes következménye, hogy nem akar szakma specifikus szabályozást, mert nem is érti az összefüggéseket.

A harmadik tüske mélyen van és felette már begyógyult a seb!

A takarító szektorban dolgozó alkalmazottak nagy részben nem gondolják, hogy a takarítás szakma lenne. Nincs takarítói tudatuk, ami egyébként nem csak itt érhető tetten, hanem sok más szektorban is, ahol a szaktudás vagy hozzáértés, vagyis a szolgáltatás minősége nem mindennapos kulcskérdés. Miért is? Mert a piac kiszolgálása olyan árón történik, ami már nem tudja tartalmazni a hozzáértés és a magas minőség fedezetét. A szolgáltatás célja, hogy a „hajó” ne süllyedjen el. A „vitorlázás élménye”, a „szabadság érzete” távoli ködös dolgok, amikre még gondolni is eretnekség. Ez nem is okoz belső konfliktust szinte senkinek, ez egy betonba öntött kompromisszum.

Diagnózis után terápia

A helyzet súlyosan durva, de nem reménytelen. Harminc éve keressük a megoldást, de nem adjuk fel. Viszont mára összeállt egy olyan tapasztalat, hogy pontosan tudjuk, mi nem működik, mik a biztos gátak és ki az ellenérdekeltek a változásban.

A mai eszemmel azt mondom, hogy a kiút az egyénben van. Abban az egyénben, aki felismerte, hogy tudatosan fejlődnie kell és nem csak alkalmazkodnia kell, hanem irányíthat is bizonyos dolgokat. A kulcs tehát ott van, hogy minden, amit megváltoztatatlan igénynek gondolunk és megpróbáljuk azt elvtelenül kiszolgálni valójában csak egy illúzió. Tulajdonképpen a piac lereagálja, a 3 tüskétől szenvedő szektor jelenlegi tudását és alkalmazkodik a korlátozott szolgáltatási képességekhez.

Ezt gondoljuk csak nyugodtan végig!

Vissza

Szakanyag megrendelő














A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!
Kapcsolat

+36-70-317-5641

tiborritz@gmail.com

Kövessen minket