Kevés az ember? Nem baj, jönnek a robotok!
Aki az idén kilátogat Amszterdamba, az láthatja, hogy a robotforradalom beindult, és a gyártók most nagyon kézzel fogható alternatívát adnak a munkaerőhiányra. Nyilván ez nem oldja meg az alapproblémát, de a cégek máris egy új eszközrendszerrel számolhatnak és kezdhetik megdolgozni a vevőiket, hogy itt a XXI. század alternatívája. Az innovációs eredményeit majd meglátjuk.
A probléma persze nem csak az, hogy úgy általában nincsenek emberek, hanem az, hogy a piac nem értékeli őket, vagy a takarító cégek hibáztak valamit és rosszul lőttek be a rendszert. Vagyis már a kezdet kezdetén a cégek nem értékelték saját embereiket és ennek megfelelően nem is pozicionálták őket oda ahova kell. Aztán pedig nem fejlesztették őket, vagy amit fejlesztettek elvitte a fluktuáció.
Nyilván a probléma nem egyedi takarítóipari, máshol is vannak problémák a bérekkel, mert minden attól függ, mivel hasonlítom össze. Az AUDI dolgozói például hamarosan sztrájkba lépnek, a hírek szerint. Pedig azok a bérek magyar viszonylatban egyáltalán rosszak, ha viszont AUDI szinten nézem elszomorítók…
Visszatérve saját házunk tájára, a robot nem kér enni, nem megy szabadságra és nem beteg, ha kell, éjjel-nappal dolgozik, és nem kér fizetésemelést, illetve csak egyszer kell megvenni, meg nyilván karban kell tartani. A gyártók is számolnak, és olyan áron kínáljak, hogy itt nem egyszerű csere lehet a megoldás, hanem ki kell találni azt a szolgáltatási környezetet, amiben megéri majd a robotokat is alkalmazni.
Na, száz szónak is egy a vége, visszajutottunk a legendás szolgáltatás kérdésköréhez, vagyis mit kell kínálnunk, amitől elalél a megrendelő és kifizeti a díjat, nem alkuszik.
Érdemes figyelni a Helpy.hu alakulását, mert az már megérzett valamit a piac rezdüléseiből és sorra nyitja irodáit, megy előre mind az úthenger. Vannak persze itt is még komoly és kritikus kérdések, de a vevők mai színvonalán még lehet jó szolgáltatás és persze itt még szó sincs robotokról.
Visszatérve az alap problémánkra, nyilván a megoldás az lenne, hogy növekedjenek a szolgáltatási árak. Ezek pedig csak akkor tudnak növekedni, ha a megrendelők egy más és nem az eddig megszokott szolgáltatást kapnák. A másság pedig nem csak a tisztább felületekben van, hanem a megrendelésben, a szerződésben, a minőségmérésben, az együttműködésben, az értelmes párbeszédben és még ki tudja miben, amit még meg se fogalmaztunk. Előbb kell azt elhitetni, hogy elő tudjuk állítani, aztán ha a vevő megbizonyosodott, fizet is. Ez egy komoly „műtét” nem vicc.
Április első keddjén megbeszéljük! Nyilván csak azzal, aki ott lesz.