Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több mint 600 bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Jól indul a február

Jól indul a február
2018.02.01.

Azt hiszem, hogy a valami azért mégis csak változik. A múlt hét során sok emberrel kerültem kapcsolatba és az látom, mintha egyre többen kezdik felfogni, hogy tenniük kell valamit a saját érdekükbe. A kulcsfogalom a felismerés, ami csodákra képes.

Tegnap kipróbáltam az új UV lámpámat. A réginek alapvetően az volt a baja, hogy az égője sokat fogyasztott és a három Góliát elem viszonylag gyorsan lemerült. Az új lámpa már Led égős, három ceruzaelem van benne és jobb, mint egy lézerkard.

Miért érdekes ez?

Mert az UV lámpa megmutatja, hogy a tisztának hitt valami mennyire tiszta vagy nem. Sokkoló tud lenni egy födőszoba látványa UV fényben.

Ja, nyáron jön egy nagyon jó film! Ocean’s 8, az összes kedvenc színésznőm játszik benne és Rihanna még takarítónak is beöltözik. Ez nem lehet véletlen!

Ma zárul az idei első FELÜLETSPECIALISTA tréning és kb. egy hónap múlva indul majd az új. Addig is néhány fontos szempont: az új tudás birtokában a szakember takarítási szolgáltatást értékesíthet, vagy tisztítás-technológiai minőséget ellenőrizhet. Ugyanakkor új helyzetek vannak, a megrendelőket egyre jobban izgatják a rejtett veszélyek. Tehát a diagnózis mellé terápia is kell.

Miért aktuális a téma?

Tegnap egy szállodaigazgatóval vacsoráztam és arról mesélt, hogy egy vendég valóságos kémtevékenységet hajtott végre náluk, mint kiderült a hölgy egy angol TV csatorna megbízásából az Európai hotelek tisztaságáról készített egy dokumentumfilmet. A film nem nélkülözte a botrányos helyzeteteket és hát az ö szállodájuk sem kapott dicséretet. Mint mondta ez borzasztó kellemetlen volt, azonban volt jó hozadéka is, mert a tulajdonos viszont felismerte, hogy nagyobb körültekintéssel és többet kéne költeni a takarításra.

Ez a szálloda most új programot indít, ami eszközbeszerzést és képzést jelent elsősorban, ugyanakkor végiggondolják, hogy a vezetők közül kinek milyen szerep jut a tisztaság fenntartásában. Itt most egy új időszámítás kezdődik.

Újra és újra visszatérő kérdés, hogy a takarítót megilleti-e a szakmunkás bér?

Fogós, ravasz kérdés. Az első és alapvető szempont, hogy az illeti meg szakmunkás bér, ahol, valamilyen vevői vagy szolgáltatói követelmény miatt az adott pozíciót csak szakmunkás végzettséggel lehet betölteni.

Tehát ha a megrendelő előírta, hogy a területen lennie kell, mondjuk három szakmunkásnak akkor azok, akik a megfelelő végzettség birtokában betöltik, ezeket a posztokat szakmunkás bért érdemelnek. A megrendelő nem valamely jogszabály alapján írja ezt elő, hanem saját jól felfogott érdeke szerint.

Természetesen lehet olyan helyzet is, hogy a szolgáltató jelenti, hogy az ö cégében ki szakmunkás végzettséggel rendelkezik, mindenki megkapja a szakmunkás bért. Erre nincs jogszabály, azonban a szolgáltató cég vezetője dönthet úgy, hogy ezzel egy magasabb szintre emeli a szolgáltatás minőségét. Nyilván ha egy idő után minden cég ezt csinálja, az állam is lép és azt mondja majd, hogy a takarítás szakmunkás végzettséghez kötött. 50 – 100 év múlva ez bekövetkezhet.

Az is lehet azonban, hogy a helyzet úgy változik, hogy nem kell ennyit várni, mert a vevők ezt előbb kikényszerítik. Az említett szálloda ezt már most meglépte.

Nyilván itt jön be a nagy kérdés, hogy ki fizeti a révészt?

Hát azt hiszem több lehetőség is van. A cégvezetők első lépése nem az kéne, legyen, hogy valakit elküldenek egy tanfolyamara, hanem az, hogy a cégen belül felismertessék a helyzetet és a szaktudás jelentőségét. Ez meghatározhatja a szakmunkás bizonyítvány értékét és a kérdés máris úgy tevődik fel, hogy ennek a költségei miképpen oszlanak meg munkaadó és munkavállaló között?

Indulat a vita.

Vissza

Szakanyag megrendelő
















A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!