Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Jó válaszok helyett gyenge elmélkedések

Jó válaszok helyett gyenge elmélkedések
2018.07.03.

Tegnapi cikkemre meglepően sokan ragadtak tollat, de sajnos valami okból kifolyólag ezt nem a hozzászólásokban teszitek. Nem pontosan értem miért. Talán mert amit leírtok, azt valójában már nyilvánosság előtt nem vállaljátok? Vagy, mert…

Ezt a mondatot nem fejezem be, inkább egy másik irányba indulok.

Szerintem a takarítás, csak, mint az egésze, tekinthető szakmának. Az, amit a legtöbb takarító nap, mint nap csinál az egy egyszerű betanított munka, ami nem áll távol a háziasszony mindennapjaitól. Ez azonban egy csapdahelyzet is egyben.

A takarító cég üzleti modellje ezelőtt 25 évvel arra épült, hogy a piacon mindig van elegendő olyan ember, aki iránt nincs nagy kereslet, aki éppen ráér, még akkor is, ha ez csak 2 – 4 óra és minimális felszerelést kell neki biztosítani és máris munkába küldhető. Ennek a munkaerő típusnak három fontos jellemzője volt: nem volt szakképzett, rendszerint nő volt és nem ért rá 8 órát. Volt egy negyedik szempont is a kora, de az eleinte nem volt jellemző, mára azonban 10 emberből már csak egy van 40 év alatt.

Ez a helyzet meghatározta a takarító szektor fejlődési pályáját. A vezetők nem nagyon kaptak alulról nyomást a fejlesztésre és eleinte a megrendelők sem nagyon reklamáltak. Én a 90-es évek közepén kerültem a takarításba és akkor, még elképesztően kezdetleges volt minden. A takarító vállalkozások és cégek szinte mindegyike háztartási tisztítószerekkel, eszközökkel és gépekkel dolgozott. Szervezés volt, de tervezés nem igazán, a normák fogalma élt, mert a FŐVÁROSI TAKARÍTÓ VÁLLALT és a TAKARÍTÓ SZÖVETKEZET illetve a TSZ melléküzemágak voltak az igazi úttörők és ezek mindegyikénél teljesítménybérezés volt érvényben. Az új cégek azonban ezt a kultúrát nem követték.

Azt is mondhatjuk, hogy a rendszerváltással egy időben egy 10 – 15 éves kultúrát is felrúgott az új vállalkozói generáció. Ami viszont újdonság volt, hogy kezdtek megjelenni a professzionális tisztítószerek, kézi eszközök és gépek. A hangsúly tehát inkább eltolódót a „mit lehet megcsinálni” felé. Illetve igazi nagy üzlet lett a nagytakarítás. Azt csak kevesen tudták jól csinálni. Ekkor jelentek meg a férfi munkavállalók.

Az eredeti modell finomodott, de nem alakult át. Európában is és Magyarországom is a férfiak aránya a takarításban még bőven a 30% alatt van. Amerikában ez 70% körül van.

Visszatérve a gyökerekhez 1995 – 2005 között bár a szakma többször is konfliktusba került önmagával ezen a területen, de végül is bekövetkezett, hogy az állam szakmaként elismerte. Igaz, hogy csak iskolarendszeren kívül, de elismerte. Aztán ahhoz, hogy a képzési rendszer valóban életszerű legyen és tükrözze a reálisnak tekinthető követelményeket, vagyis legyenek szakmai szintek és hierarchia, még egy évtizedet várni kellett. 2016-ra előállt a megálmodott helyzet.

Azonban ez a szakmát már nem hatotta meg. Az elmúlt évek anomáliái, az állami politika a munkanélküliek képzése kapcsán, a megrendelők hozzáállása és az árverseny óda vezetett, hogy ma már egy takarító cég kommunikációjában nem is kérdés, hogy szakemberekkel dolgozik vagy nem. Nem azért mert igen, hanem azért mert nem és maga a vezető sem képzett. Bizonyos értelemben újra ott tartunk mint 25 évvel ezelőtt.

Vissza

Szakanyag megrendelő














A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!
Kapcsolat

+36-70-317-5641

tiborritz@gmail.com

Kövessen minket