Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több mint 600 bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Indul a „munkaév”

Indul a „munkaév”
2018.08.21.

Lehet, hogy az igazi üzleti év igazából szeptembertől következő év augusztusáig tart, persze van, akinek csak júliusig és aztán vannak olyanok, akiknek olyan profik, hogy csak júniusig és aztán jön három hónap lazítás. Na, én nem azt utóbbiakhoz tartozom.

Az elmúlt idők tapasztalatai azt mutatják, hogy augusztus 20 után beindul az élet és, hát fontos, hogy ezt hogyan kezeljük, mert sok stratégiai döntés ezekben a napokban dől el. Bizonyos értelemben, a mai bejegyzés egy fajta motivációs levélnek is betudható.

Ezen a nyáron nem igazán lazítottam, mert valahogy pont a nyárra ért be minden és az is igen erősen meghatározta az évet, hogy októberben BUDAPEST CLEANING SHOW lesz és hát arra is különleges módon akartam készülni. Ez a megjelenés sok féle szempontból lesz különleges.

Aki követte a blogomat látta, hogy miképpen épült fel a rendszer, amit majd bemutatok a kiállításon, de sajnos azzal is kellett szembesülnöm, hogy a szakma mintha egy kicsit leeresztett volna. Ha az elmúlt két év statisztikáját összehasonlításban nézem, akkor honlapom látogatottságában hiba nincs. A kórházban töltött 3 hónap (2017 eleje) nyilván rányomta a bélyegét, de azért az utóbbi hetek-hónapok szépen alakulnak és most már egészségileg is rendben vagyok. (Nemrég részt vettem az UNDERWORLD bicikliversenyen is, ahol az 50 év feleitek között egyáltalán nem maradtam szégyenben.)

A tavalyi évhez viszonyítva lényegesen nem nőtt a sem a felhasználók sem a munkamenetek száma, de majdnem 10%-al nőtt az oldalmegtekintések száma (2,2) és majdnem 46%-al a munkamenetek átlagos hossza. Utóbbi azért arra enged következtetni, hogy egyre inkább van mit olvasni a blogon és egészen szívet melengető a 4 perc, 21 másodperces átlag. Ezért is merek mostanában nagyobb lélegzetű cikkeket írni. A visszafordulások aránya is csökkent majdnem 5%-al, de azért itt még bőven van tennivaló.

Mindezektől függetlenül a „TAKARÍTÓ SZEKTOR JELENTÉS 2017” kapcsán azért szembesülnöm kellett, hogy a szakma nem nagyon tájékozott, és nagyon sok mindent nem vett észre az év folyamán. Nyilván mindenki rohan a megélhetés után és nincs ideje információgyűjtésre, azok elemzésére meg véggép nem. Ez aztán nem igazán teremt lehetőséget a tényeken alapuló döntéshozatalra. Persze a szakma képviselőinek intuíciós képessége azért elég jó, mert kompenzálja az adathiányt és mégiscsak működnek valahogy.

Ide kapcsolódik, hogy a napokban megszületett az első interjú is, ami a Jelentés II. ütemét jelenti. Most folyik az egyeztetés és amennyiben ez a résztvevők (Csaba Gabriella és Bőcskei Gábor) által jóváhagyásra kerül, beépül a jelentésbe. Aki már megkapta az első verziót, annak automatikusan kiküldöm a kiegészítést is. Végül is úgy néz ki, hogy ez egy szakmai médiafelület lesz, ami majd szép lassan „hízik” majd, a 2018-as jelentés megjelenéséig. Majd látni fogják, hogy ez az interjú olyan, mondjuk úgy fontos és egyben kínos kérdéseket vett majd fel, ami újabb interjúkat tesz szükségessé.

A másik nagy projekt a SZOLGÁLTATÁSVEZETŐ könyv. Az új anyag szépen alakul és most talán az a különleges idő is elérkezett, hogy ebből jó néhány dolgot, ami eddig csak elemeiben volt kipróbálva, a nagy egészben is megvalósítsam. Ezért aztán be is nyújtottam pályázatomat néhány céghez, akik szolgáltatásvezetőt kerestek, hogy ott valamely projekt kapcsán a szolgáltatásvezetői feladatokat ellássam. Egyeseknél akkora volt a meglepetés, hogy válaszolni sem tudtak, mások pedig felhívtak, hogy mennyire gondoltam ezt komolyan. Most is megerősítem, nagyon komolyan gondoltam.

Azt gondolom, hogy nálam tapasztaltabb és felkészültebb tisztítás-technológiai szolgáltatásvezető nem nagyon sok van az országban. Tudom, hogy egyesek számára ez öntömjénezésként is hangzik, de meg vagyok győződve, hogy az elmúlt 25 év alatt, a tudatos tudás- és tapasztalatszerzés nem hagyott ki egyetlen olyan területet sem, ami a szolgáltatásvezető tevékenységében fontos lehet. Legyen ez tervezés, szervezés vagy fejlesztés és legyen az bármilyen területen (ipar, egészségügy, iroda vagy bármi). Ezekhez nem csak az informális tapasztalatokat szereztem meg, hanem a formális igazolásokat is. Kevés ember rendelkezik azzal a referenciával, amivel én.

Azzal is tisztában vagyok, hogy sok szolgáltatásvezető csak részfeladatokat lát el ebből, esetleg az is csak egy adott területen és azt gondolja, hogy ott specializált tudása van. Ez igaz, de én látom az egészet egyben és tudom azt is, hogy milyen szempontok lehetnek meghatározóak egy adott területen, bár adott esetben az apró helyi részleteket nem ismerem. Nem beszélve, hogy több mint 18 éve oktatok az egyetemen az FM továbbképzésen és azóta nagyon szerteágazó kapcsolatrendszert alakítottam ki a takarítóipar megrendelőivel, ennek megfelelően aztán pontosan látom a piacot a létesítménygazdák szemszögéből is.

Ezt taglalná a szeptember 4-re meghirdetett szakmai nap és közben bemutatnom az új könyvet is, illetve arra is tudjuk használni ezt a napot, hogy képbe kerüljünk abban, hogy ha valaki szolgáltatásvezető vizsgát szeretne tenni, akkor miképpen zárkózhat fel erre a szintre.

Ezen kívül persze folyik ma egy komoly szakmunkásképzés, egy nagy pályázat kapcsán illetve idén már vannak tapasztalataim a mentorral való tanulás sajátosságairól is, és ezért is egy kicsit újragondoltam a szakmunkás tudásanyag szétválasztását az intézménytakarító és a vezetőüléses szinteknél. Itt fontos lehet majd a cégvezetőeknek figyelni arra, hogy a humán erőforrás mit tart majd fontosak és mi az, ami segít majd kezelni a munkaerőhiányt. Szerintem nem mondok nagy újdonságot azzal, hogy a tudás és ezen keresztül a hibák csökkentése illetve ezzel párhuzamosan a hatékonyság növelése az egyetlen reális cél! Ez is egy elég nagy projekt, épp most fejezem be az Intézménytakarító szint véglegesítését. Ez persze újabb 3 könyv és újabb 6 -700 oldalnyi új szakanyag.

Itt most azt gondolom, hogy megalhatunk. Vannak még más projektjeim is, de egyelőre a szeptembertől – júliusig tartó év fő iránya még nem dőlt el. Meglátjuk, hogy mit hoz a jövő pontosan, de bármit is dob a „gép” nyilván ez valahol mindig a tisztítás-technológiai tudás és kompetencia fejlesztés körül lesz.

Vissza

Szakanyag megrendelő























A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől










A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!