Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Hogyan őrizzem meg hosszútávon a megrendelőimet I.?

Hogyan őrizzem meg hosszútávon a megrendelőimet I.?
2016.11.14.

A szolgáltatói szerződéses viszony olyan, mint egy házasság, vagy éppen azt is lehet mondani, hogy olyan, mint egy barátság. Előbbinek a záloga az őszinteség, utóbbinak pedig a pontos elszámolás. Ezután jön a 10 pontos kulcskérdés: a szakmaiság hol van a skálán?

Az gondolom, hogy manapság Magyarországon, egy kb. 100 - 150 cég kivételével a szakmaiság nincs jelen még nyomokban sem. Ezt azért merem ilyen határozottan kijelenteni, mert 1995-től van rálátásom a takarító cégekre és személyesen ismerek nagyjából 1 500 cégvezetőt, de 600 – 700-nál többel soha nem jutottam semmire, csak beszélgettünk és pocsékoltam az időmet. A szakmaiság alapproblémája pedig az, hogy ezek a cégvezetők nem tartják szakmának a takarítást, a tisztítás-technológia pedig csak egy érdekes szó számukra.

Visszatérve az alapgondolatokra és a két alapfogalomra, ami az őszinteség és a pontos elszámolás, azt mondhatjuk itt a deficit még a szakmaiságnál is nagyobb.

A magyar takarítóipar a rendszerváltás pillanatában egy takarító cégből, egy szövetkezetből és kb. 25 - 30 TSZ melléküzemágból állt. A 90-es évekre ezek a szervezetek gyorsan leépültek és többszörösen is átalakultak annak függvényében, hogy kinek mennyi mozgósítható pénze volt és mit viselt el a gyomra.

Egy dolog azonban tisztán látszott és most ez így utólag egyértelmű is, ezek a szervezeteknek a vezetőinek fogalma sem volt a piacról. Itt csak egy fajta szemlélet uralkodott megszerezni a piacot és aztán majd meglátjuk. 5 – 10 évre senki nem gondolkodott előre, és azért váljuk be a gazdasági és politikai környezet is olyan volt, hogy nem is nagyon lehetett volna.

hogyan orizzem meg hosszutavon a megrendeloimet i 1

A 90-es évek sok változást hoztak. Megjelentek a forgalmazó cégek és olyan választékot kínáltak, hogy hypóhoz, lustafához és háztartási sósavhoz szokott takarító csak kapkodta fejét. Megjelentek a nyugati szolgáltató cégek is, de új kultúrát nem hoztak, belesimultak az általános piaci mocsárba. Ekkortájt azért fontos megjegyezni, hogy a legnagyobb cégek sem érték el az 500 millió Forintos árbevételt és a minimálbér egy évtized alatt bruttó 5.000-ről 25.000 nőtt, azonban a takarítóipari termelékenység növekedésé ehhez képest nem, hogy 500%-os nem volt, hanem még egy minőségi alapról sem lehetett beszélni. Amikor 2000-ben elindult a MASTER OF CLEANING kurzus rendesen küzdöttünk még a nyirkos és a nedves elhatárolásával és a felmosás a legtöbb takarítónak az volt, hogy felvizezik a padlót és hagyják megszáradni. Ezen kívül minden egy olyan gazdasági környezetbe játszódott le, ahol az évtized elején még 35%-infláció volt és ez 2000-re 10%-ra mérséklődött.

hogyan orizzem meg hosszutavon a megrendeloimet i 2

Így vizsgálva nem volt ez olyan rossz időszak és nem is voltak benne nagy hibák.

Mindez azonban csak a látszat, ebben az időben, igazi vadkapitalizmus dúlt. Az Adóhivatal évekkel volt lemaradva önmagához képest és évtizedekkel a valóságban. A fekete foglalkoztatás, a cégek eltüntetése hétköznapi dolgok voltak. Ebben a helyzeteben a szakmai sztenderdekkel senki nem foglalkozott és bár nagyon sok szakma ebben az időszakban alapozta meg magát, a takarítóipar egy évtizedet késett ezzel. Ugyanis bár a minimálbér 500%-ot nőtt a vállalási árak a alig csak 100%-ot és ez akkor senkit nem aggasztott, ugyanis a 90-es évek elei szolgáltatási díjak (3 – 4 Ft/m2/nap) túlértékeltek voltak és ezért az évtized végére hatalmas konkurencia alakult ki és ennek köszönhetően 2000-re a 8/m2/nap Forint nagyon jó árnak számított.

Azonban az igazi hibát a következő évtizedben követte el a szakma, amikor 2003 – 2008 között a legfontosabb változások közepette az évtized felében nem volt se koncepciója se érdekképviselete és hagyta, hogy bizonyos piaci résztvevők felégessenek mindent, ami az évtized elején létrejött. Ezt majd egy következő cikkben.

Vissza

Szakanyag megrendelő









A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

COVID-19

A járvány kitőrésekor készült egy tisztítás-technológiai protokoll, amelynek célja az volt, hogy egyértelmű helyzezet teremtsen a piacon. Az elmúlt fél évben a szektor komolyan reagált a helyzetre és ma már tapasztalatok is vannak a legjobb gyakorlat kapcsán.
Mára már mejött a pandémia második hulláma is, és egyre jobban kristályosodik ki, hogy mi lehet a takarító szektor szerepe, ebben a nem mindennapi krizisben. 

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

2020 - 2025 Szakmapolitikai program

Egy 5 éves program, aminek célja összefogni a szakmailag legaktívabb szakembereket és és az alapvető szakmai kommunikációs kérdések megválaszolásával előkészíteni a következő szakmapolitikai lépéseket. A program önfinaszirozó, semmilyen külső támogatást nem kap.
A program négy projektet foglalmagába. Ezek közül a PEL rendszer már 1999-óta működik és annak most egy új formája indult. A másik három projket teljesen új útakat tapaos és ebből a szempontból ez egy nagy kisérlet is.  Az ÉRTELMEZŐ szakmai szótár már régi álom volt. A TÁDÉ hallgatható képzés a Önképző Klub egyik felvetése volt és szintén itt született meg a MEGRENDELŐ KÖNYVE ötlete is.

Egy kattintásra öntől












A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!
Kapcsolat

+36-70-317-5641

tiborritz@gmail.com

Kövessen minket