Hogyan járulhat hozzá a sikeres pályáztatáshoz a szakértő?
A verseny meghatározó jelentőségű a hatékonyság fejlődése szempontjából, azonban ez csak akkor valósul meg, ha a verseny nagyon jól szabályozott. Ebben az esetben nyerni büszkeség, és veszíteni pedig nem megalázottság, hanem tapasztalat, ami egy új versenyen talán nyerésre vihet.
Mi szükséges ahhoz, hogy a verseny, valódi verseny legyen?
18 év szakértői tapasztalata azt mondatja velem, hogy egy pályáztatás alappillére az, hogy végül is mit akar venni az ajánlatkérő. A takarítási (tisztítás-technológiai) szolgáltatás meghatározása nem olyan egyszerű, mint ahogyan azt sokan gondolják. Ha szakszerűek akarunk lenni és a szolgáltatás definíciójából indulunk ki, akkor a következő kérdésekkel állunk szemben.
Definíció: | Kritikus kérdések: |
Formailag és tartalmilag értékelhető, | Hogyan fogja értékelni az megbízó, a kapott szolgáltatást? |
Bizalmi, dokumentált és integrált szolgáltatás, | Milyen dokumentumokat vár az ajánlatkérő az ajánlatadáskor? Milyen dokumentumok és feljegyzések naprakész megvalósulását várja el a megbízó a szolgáltatás során? Mi alapján dönti el az ajánlatkérő, hogy melyik számára a legjobb szolgáltatás? |
Mely során az előre meghatárolt területen, az óda nem való, és ott valamilyen kockázatot jelentő anyagokat távolítják el, vagy tartják távol, szakszerű módszerekkel és tervezett időben. | Meghatározásra kerültek-e a területek a MATISZ IR 01 szerint? Van-e megfelelő forma az területi adatok dokumentálására, amely segítségével az ajánlatok objektíven összehasonlíthatóak? |
Ha mindezekre megvannak a szakszerű és kielégítő válaszok, azt hiszem a nyertes jó szolgáltatást fog nyújtani.
Menjünk egy kicsit mélyebbre. Mi a helyzet akkor, ha a kérdések nincsenek, vagy nincsenek jól megválaszolva?
Nézzük kérdésenként:
Kritikus kérdések | Problémák, ha a kérdés nincs megfelelően megválaszolva: |
Hogyan fogja értékelni az megbízó, a kapott szolgáltatást? | A szolgáltató nem feltételezi, hogy a szolgáltatása szigorúan ellenőrizve lesz. Ezért a minőség kérdését saját igénye szerint kezeli. Ez lehet magas (vannak ilyen elvetemültek) de lehet különösen alacsony is, amennyiben a versenyben csak az ár számít. |
Milyen dokumentumokat vár az ajánlatkérő az ajánlatadáskor? | A Főtábla, Munkaterv és az ezekhez kapcsolódó feljegyzések olyan alapdokumentumok, melyek hiánya kizárja a megfelelő minőséget. |
Milyen dokumentumok és feljegyzések naprakész megvalósulását várja el a megbízó a szolgáltatás során? | A Főtábla, Munkaterv, Munkalapok és az ezekhez kapcsolódó feljegyzések operatív „naprakész” vezetése hiányában az elvégzett szolgáltatás nem igazolható. |
Mi alapján dönti el az ajánlatkérő, hogy melyik számára a legjobb szolgáltatás? | Az értékelési szempontok matematikai formában írják le az ajánlatkérő igényességét. Ha 50% ár és 50% szakmai tartalom akkor a megrendelő számára az ár/érték arány a meghatározó. Ha az ár 51% vagy annál magasabb, akkor az ajánlatkérő számára minőség nem szempont csak az ár. Ez annál inkább igaz, minél magasabb az ár szempontja. Fordított helyzetben pedig nem számít, mibe kerül, csak a minél magasabb szakmai színvonalú legyen. |
Meghatározásra kerültek-e a területek a MATISZ IR 01 szerint? | Nem megfelelő adatok és nem megfelelően strukturált adatok hiányában nem lehet reális árat adni, ugyanakkor nem lehet objektíven eldönteni, hogy az adott szolgáltatási díj éppen magas, alacsony vagy optimális. |
Van-e megfelelő forma az területi adatok dokumentálására, amely segítségével az ajánlatok objektíven összehasonlíthatóak? | Ha egy takarítási ajánlat nem a Főtábla rendszerében (MATISZ IR02) van megadva annak értékelése és más pályázókkal való objektív összehasonlítása rendkívül körülményes, mondhatni majdnem lehetetlen. Továbbá a Munkaterv értékelése is nehézségekbe ütközik, hiszen nem határozható meg, hogy pontosan milyen időbeosztásra épül. |
Mindezeknek megfelelően értékelhető, hogy egy pályázat vagy ajánlatkérés a megrendelő hasznára válik-e vagy csak a gondja és a baja lesz a nyertes szolgáltatóval.