Mottó: Igény, szakszerűség, élmény. Ezek kéz a kézben járnak, bármelyiket elhagyva, bármilyen megfontolásból a másik kettő sem valósulhat meg. Az elmúlt 10 évben több száz bejegyzés született ennek szellemében. Szánd rá az időt és TE több leszel.

Hát hogyan tovább, akkor?

Hát hogyan tovább, akkor?
2020.07.30.

Egy olyan szakmában, ahol a megrendelő nem különösen díjazza a szolgáltató munkatársainak felkészültségét izgalmas, hogy milyen a fogadtatása egy szakmai továbbképzésnek. Természetesen sok féle olvasata van a dolognak, de mégis a kulcskérdés az, hogy a személy miként éli meg saját szakmai tudását.

Tegnap egy érdekes kísérletben vettem részt, az egyik szolgáltató cég huszonegynéhány emberével, aki egy munkaterületen dolgoznak kellett lefolytatnom egy munkahelyi elégedettségi interjút. A módszertan szerint ennek volt egyéni, pár perces nagyon nehezen induló négyszemközti és több mint 1 órás nehezen abbahagyható plenáris része is.

Mi volt nekem a tanulság?

Egy ember nem volt a csapatban, aki önmagát ne tartotta volna szakembernek, attól függetlenül, hogy senki nem tudta, hogy milyen a helyes nyirkos feltörlés.

Mindenki úgy érezte, hogy a fizetése ahhoz képest, hogy mennyi pénzre lenne szüksége, az kevés. Ugyanakkor mindenki teljesen normálisnak tekintette azt a helyzetet, hogy a csak azt csinálták meg, ami feltétlenül muszáj és mindenki igyekezett az az adott pénzért a lehető legkevesebbet dolgozni. A teljesítménybért és az egyéni területi felelősség bevezetését senki nem támogatta.

Senkinek nem volt reális, hogy lehet, hogy több tudással és készséggel kényelmesen meg tudná csinálni 2 ember munkáját. Senki nem tudta, hogy milyen teljesítménnyel dolgozik, és amikor kiszámoltam, a rendelkezésre álló adatok és elmondásaik alapján, hogy az átlagos teljesítményük, csapat szinten 94 m2/óra, az senkinek nem jelentett semmit és hát, ami a legszomorúbb, hogy a csoportvezetőnek sem.

Természetesen ez valószínűleg nem marad így, amíg a világ fennáll. A „Mintavételes értékesítés” terjed Európában és előbb vagy utóbb hozzánk is elér. Ennek lényege, hogy a területre szemet vető cég, ajánlatot tesz egy ingyen minőségvizsgálatra, és ha ott a megrendelő jelenlétében áldatlan állapotokat talál, akkor megkezdődhet egy tárgyalás, aminek a végeredménye lehet a szolgáltató lecserélése. Ennek a módszernek, csak halkan mondom, hogy ne hallja senki, az az eredménye, hogy az új cég magasabb díjért lép a területre… További részletek!

Vissza

Szabályozott piac

Minősített szakmai vezetők

Szakképzési hierarchia

A nem megfelelő takarítási szolgáltatásnak vannak elsődleges, másodlagos és járulékos kockázatai. Ezen kivül a nem megfelelően szabályozott környezet teret ad az olyan cégeknek is, akiknek eszük ágában sincs munkatársaikat biztonságosan és etikusan foglalkoztatni illetve a területnek megfelelő szakmai szintű szolgáltatásokat nyújtani. A megrendelő elégedettség igazolását intézményesíteni kell.
A formálisan is keretek közé szoritott személyi felelősség és az megkövetelt/elsimert szakmai szint,  teremthet olyan helyzezt, amikor a cég nem adhatja fel a szakmaiságot pusztán csak  piaci poziciók megszerzése érdekében. A lajstromba vett szakmai vezetőket kreditrendszerrel össztönözni kell, hogy személyes fejlődésükkel cégszinten és szektor szinten is hozzájáruljanak a szakma fejlesztéshez.
A szakmai hierarchia már készen van, ez életszerű és hasonlatos a fejlet világok rendszereihez, viszont még nem épült be a takarítók gondolkodásába és a társadalom sem tudja mit tegyen vele. A következő lépés a hierarchiai rendszer tartalommal való megtöltése kell legyen, ennek érdekében viszont a hétköznapi takarítót ki kell mozdítani a jelenlegi dermetségéből. Ez egy időben szakmai és személyiségi fejlesztés is.

Minősített végrehajtói állomány

A hivatásos, B2B szolgáltatásokat nyújtó takarítót le kell választani az egyszerű foglalkoztatásoktól. Igenis ki kell mondani, hogy a tiszítás-technológia egy felelős szakma. Cél kell, hogy legyen, hogy egy bizonyos szinten az állomány 100%-a képzett legyen. Ennek megvalósítása a szakmai vezető egyéni felelősége. Ennek pedig nagyon fontos eleme, a pozició törvényi szabályozása, a szervezeti felépéítés erőviszonyainak rendezése.

Szakma-specifikus szolgáltatási szerződés

A takarítási szolgáltatási szerződés akkor számít megfelelőenek és akkor fogja jó keretek közé az együttműködést, ha az megfelelően írja le a takarítandó területet, az elvárt minőségi szinvonalat (annak minden elemének tekintetében) és az elért eredmény igazolási és ellenörzési rendszerét. Belértve ebbe az elszámolási periodusokat és az azokat követő azonnali fizetést. Mindezekhez pedig szorosan hozzátartozik az alkalmazott eljárások és technológiák nemzeti szabványokban való rögzítése.

Szakma-specifikus munkaszrződés

Ahhoz, hogy a takarító valóban és ténylegesen is elsimert, megbecsült és felelős szakember legyen, meg kell, hogy szülessenek a kompetenciákra, készségekre és állandó szakmai fejlődésre épülő teljesítményalapú munkaszerződések. A tisztaságszakmai jövő akkor lesz "kerek", ha a szakmai vezető mellett az állomány minden egyes tagja is képes lesz felelőséget vállalni a szolgáltatási teljesítményért és hatékonyságért.

Egy kattintásra öntől












A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!